همه مدیران در عرصه مسکن دغدغه مند نیستند/ طرح بهسازی منازل فرسوده بهترین راه تامین زمین جدید است

علی اکبر سلطانی نژاد گفت: همه ی کسانی که در زنجیره تولید مسکن دخیل هستند، پای کار و در میدان نیستند؛ هر کدام از ارگان ها و نهاد ها باید گوشه ای از کار را بگیرند. به گزارش “فت فتو ” علی اکبر سلطانی نژاد با حضور در پایگاه خبری فت فتو چالش های پیش […]

علی اکبر سلطانی نژاد گفت: همه ی کسانی که در زنجیره تولید مسکن دخیل هستند، پای کار و در میدان نیستند؛ هر کدام از ارگان ها و نهاد ها باید گوشه ای از کار را بگیرند.

به گزارش فت فتو ” علی اکبر سلطانی نژاد با حضور در پایگاه خبری فت فتو چالش های پیش روی مسکن سازی در شهر کرمان را مطرح و برای حل آن ها راه کار ارائه کرد.

مدیر کل بنیاد مسکن کرمان در خصوص طرح جهش ملی مسکن و اقدام ملی گفت: عملا ما باید به عنوان مسئول مسکن تسهیل گر باشیم زیرا اگر زمین در اختیار قرار گیرد رشد ساخت مسکن بالا خواهد رفت.

تسهیلگری وظیفه مدیران دستگاه ها است

سلطانی نژاد تاکید کرد: اگر برای یک کارگاه ۱۵۰ هزار متری منابع تامین شود و زمین در اختیار مردم باشد در کنار آن شغل های وابسته ای چون تولید کنندگان ، فولاد، طراح، نقشه کشی، کاشی، سیمان رشد خواهند کرد ضمن اینکه ما نیز برای این کارگاه باید تمام زیرساخت هایی همچون هزینه های پروانه ، انشعابات گاز و برق و آب را حل کنیم اگر چنین شد، هم کسب و کار رونق می گیرد هم مردم خانه دار می شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن با بیان اینکه مردم باید وارد میدان شوند، گفت: ما باید زمین را تامین و با  پول خود مردم  در امر ساخت تسهیلگری کنیم، زیرا تمام مشکلات مسکن و پروژه های آن به تنهایی توسط دولت حل نمی شود، بلکه  باید انگیزه ی لازم باشد و همه مدیران هم پای کار باشند، و بعد کار را به مردم سپرد ولی راهشان را هموار کنیم، بی شک این معضل حل خواهد شد و همه خانه دار می شوند.

وی با بیان اینکه مدیران باید شفاف سازی کنند و مسائل را با مردم صادقانه در میان بگذارند، گفت: زمانی مدیران با مردم صادقانه سخن بگویند و مردم در جریان کار قرار گیرند بی شک مردم هم همراهی می کنند و گاهی خودشان تسهیل گر می شوند بنابراین وقتی کسی وارد میدان اقتصاد و مسکن می شود او را هدایت کنیم و با شفاف سازی، او را از این راه نا امید نکنیم.

سلطانی به یک آفت مدیریتی اشاره کرد و گفت: آفت عدم پیشرفت در عرصه مسکن  عدم همکاری مدیران است زیرا  همه ی کسانی که در این زنجیره دخیل هستند پای کار و در میدان نیستند و مسئله اصلا سیاسی هم نیست  بلکه هر کدام از ارگان ها و نهاد ها باید گوشه ای از کار بگیرند مثلا من مشکل زمین را حل کنم ، دیگر آب را ، دیگری هم حذف بروکراسی های اخذ پروانه و این گونه مشکلات حل می شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن تاکید کرد: ما به مدیران میدانی نیازمندیم زیرا اگر ادعای مدیریت دارم باید در سایت های محل اجرای طرح به صورت مداوم حضور پیدا کنم و مشکل را حل کنم و همین حضور داشتن مردم را دلگرم می کند.

برای ساخت مسکن باید آینده نگری کرد

وی ادامه داد: ما باید برای ۲۰ سال بعد یک خانواده نیز زمین تامین کنیم و طرح خانه های دو طبقه به همین علت عنوان می شوند، زیرا  اگر خانه را مقاوم بسازیم یعنی ما برای نسل بعدی نیز بخشی از زمین را تامین کرده ایم و امکانات زیر بنایی مانند آب و برق و انشعابات را با مشارکت مردم تامین کرده ایم مخصوصا در شهرهایی که ما مشکل زمین داریم بنابر این در هر موضوعی مشارکت مردم را داشته باشیم، برنده هستیم.

سلطانی با بیان اینکه در مورد استان کرمان، ما باید نگاه خود را از تک وجهی بودن خارج کنیم، گفت: لازم است ما به اراضی مردم تسهیلات اعطا کنیم، زیرا در یک شهر بزرگ مثل کرمان ما با دو مطلب در حوزه ی مسکن روبه رو هستیم، از یک طرف افرادی فاقد مسکن و از طرفی نیز تولید مسکن،و نوع برخورد در شهر کرمان با شهرستانی مانند رودبار متفاوت است، زیرا باید جریان بازار را نیز کنترل کرد، مثلا در رودبار فقط باید به مشکل افراد فاقد مسکن رسیدگی کرد زیرا زمین هست و تولید مسکن هم ارزان است.

وی ادامه داد: اما در استان کرمان حتی مسکنی در بخش خصوصی هم تولید نمی شود بنابر این باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا قیمت مسکن و حباب تولید آن شکننده شود، و بالا شهری هایی که فاقد مسکن هستند نیز  استفاده کنند و صاحب خانه شوند و  تولید مسکن رخ دهد، اما  ارزش ریالی بالای ساخت مسکن در قسمت متمول نشین شهرسبب بروز مشکلات در پایین شهر نیز شده است و این امر بر کمبود مسکن اثر می گذارد.

مدیر کل بنیاد مسکن تاکید کرد: اگر مشوق هایی برای بخش خصوص تدوین شود چند عامل رخ می دهد،تمام بالا شهری ها کرمان که خانه ندارند با تولیدمسکن خانه دار می شود و چون شغل ایجاد می شود د رمرحله ساخت، خیابان خواجه که متعلق به میان در آمد هاست نیز شروع به ساخت میکنند به تاثر از بالا شهر و درامد کافی سبب می شود پایین شهری ها نیز شروع به بازسازی و بهسازی کنند، بنابراین افراد فاقد مسکن در این منطقه نیز خانه دار می شوند.

طرح بهسازی منازل فرسوده بهترین راه تامین زمین جدید است

وی طرح بهسازی را از بهترین مواردی که می تواند مشکل کمبود زمین در استان کرمان برای تولید مسکن را حل کند، عنوان کرد و گفت: در خیایان ابوذر و خورشید اکثر خانه ها عمری بالا ی ۶۰ سال دارند و یک نسل را در خود جای داده اند که همین افراد دارای فرزندان جوان هستند و نیاز به مسکن دارند، بنابر این ما اگر یک مکانیزم ای تهیه کنیم و پروانه ساده صادر کنیم و خدمات نظام مهندسی ساده تر و ارزان تر بگذاریم و این خانه می تواندبه  ۴ طبقه تبدیل شود و مسئله مسکن یک خانوار حل خواهد شد.

سلطانی برای رفع مشکل مسکن به پروژه های نیمه تمام و در حال ساخت بخش خصوصی شهری  اشاره کرد ، گفت: لازم است به این مجریان خصوصی تسهیلات بدهیم  تا ساخت مسکن را به اتمام برسانند که اثر بسیار بالایی خواهد گذاشت.

وی به بخش کم توان جامعه اشاره کرد و گفت: برای دهک های پایین ۱ و ۲ و ۳، حتما باید تامین منابع از طرف کمیته امداد و بهزیستی صورت گیرد و زمین را نیر راه و شهرسازی تامین می‌کند که  ۳۲۰۰ قطعه زمین را این بخش شرع کرده و در حال پیش روی هستیم.

مدیر کل بنیاد مسکن از دیگر چالش های تولید مسکن را  پروژه های نقطه ای  عنوان کرد و گفت: ما باید افرادی که در کرمان در حال زندگی هستند را پوشش دهیم و مانند مسکن مهر به صورت صنفی عمل نکنیم  به طور مثال فردی در رفسنجان مشغول به کار است و زندگی نمی کند اما در کرمان دارای مسکن مهر است  و این یک تقاضای کاذب است که باید حذف شود.

تامین زمین رایگان وساخت ارزان برای دهک های پایین اولویت مااست

سلطانی نژاد اذعان کرد: اگر در کرمان پروژه چند هزار متری ساخته شود انشعاب آب به آن تعلق می گیرد، خوب برای پروژه های کوچک هم باید تامین آب نیز صورت بگیردبنابر این در کرمان باید همگرا تر حرکت کنیم و همه در مورد مسکن مردم فکر کرده و تلاش کنیم، نمی شود مدیر اب استان بود اما مدیریت آب نداشت، نمی شود مدیر تامین زمین بود اما توان گرفتن زمین از دستگاه ها را نداشت بنابر این همه ما به این مردم بدهکاریم و باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه من اگر تصمیم گیرنده مطلق بودم، پروژه های نیمه تمام و زمین های مردم را وسط می آورم و معضلات این بخش را حل می کردم، گفت:انتزاعی و بخشی نباید در زمینه  مسکن فکر کرد بلکه مسکن یک مسله ی بین بخشی است و همه باید به حل معضلات کمک کنند و شهرداری ها  و نظام مهندسی در این زمینه کمک های بسیار مفیدی کرده اند و در بخش آب مشکلاتی داریم.

سلطانی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در شهر های بالای صد و پنجاه هزار نفر به طور تقریبی حدود ۵۰ درصد زمین برای متقاضیان تامین شده است  ولی به اندازه ۶۰ درصد متقاضیان زمین تامین نشده است مانند شهرهای سیرجانرفسنجان و کرمان اما برای بقیه شهرستان ها زمین تامین و کار اجرایی مسکن شروع شده است.

انتهای پیام / طهماسبی

 




همه مدیران در عرصه مسکن دغدغه مند نیستند/ طرح بهسازی منازل فرسوده بهترین راه تامین زمین جدید است

منبع:آرمـان
? همه مدیران در عرصه مسکن دغدغه مند نیستند/ طرح بهسازی منازل فرسوده بهترین راه تامین زمین جدید است