"نه گفتن" هنری است که باید آموخت

فت فتو/کرمان رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان، جرئت‌مندی، کنترل رفتارهای هیجانی، تفکر و افزایش اعتماد به نفس را از جمله مولفه‌های لازم در کنش‌ها و واکنش‌های اثربخش بین فردی برشمرد و تاکید کرد “نه گفتن” هنری است که باید آموخت. جلسه اعتلای معرفتی و تعالی رفتار با حضور رئیس پلیس پیشگیری، روسا و […]

فت فتو/کرمان رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان، جرئت‌مندی، کنترل رفتارهای هیجانی، تفکر و افزایش اعتماد به نفس را از جمله مولفه‌های لازم در کنش‌ها و واکنش‌های اثربخش بین فردی برشمرد و تاکید کرد “نه گفتن” هنری است که باید آموخت.

جلسه اعتلای معرفتی و تعالی رفتار با حضور رئیس پلیس پیشگیری، روسا و مشاوران کلانتری های مرکز استان در سالن کوثر ستاد فرماندهی انتظامی استان کرمان برگزار شد.

رئیس پلیس پیشگیری استان به عنوان فعال سابق حوزه اجتماعی و استاد این جلسه بیان داشت: “نه گفتن” هنری است که باید آموخت و جرأت ورزی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که به افزایش اعتماد به نفس خودمان و جلب احترام دیگران منجر می شود.

سرهنگ علی رضا پریور افزود: رفتار قاطعانه و جرأت ورزی به عنوان رفتاری است که فرد را قادر می سازد بدون اضطراب روی پای خود بایستد و در تعاملات اجتماعی زمینه های بیان ارزشمندی خود را به حداکثر برساند اما این جرأت ورزی به عنوان رفتاری مثبت، مستقیم، مؤدّبانه و هدفمند است.

 وی گفت: افراد جرأت ورز کسانی هستند که آزادانه و در حضور دیگران درباره تفکّرات و احساسات آن ها گفتگو می کنند و  افراد با جرأت ورزی بالا را افرادی قدرتمند و مسلّطی می دانیم که بدون تردید و دودلی صحبت می کنند و اغلب رهبری گروه را بر عهده می گیرند.

رئیس پلیس پیشگیری تصریح کرد: مهارت جرات ورزی یعنی توانایی ابراز خود و حقوق خود بدون پایمال کردن حقوق دیگران که جرات مندی، ابراز وجود، قاطعیت و مهارت نه گفتن است و این ها یعنی اراده، اقتدار و پافشاری روی حقوق خود و نشان دادن مخالفت نسبت به آن چه مورد نظر ما نیست.

وی ادامه داد: جرات ورزی  یعنی، بدون پرخاشگری و با استفاده از راههای غیر مستقیم ابراز هیجانات کرده و تلاش کنیم تا حقوق مان را بدست بیاوریم و به راحتی از حق نگذریم؛ در عین حال افکار و احساسات خود را صریح بیان کرده و با اعتماد و منطق اگر با نظر جمع مخالف باشیم بدون هیچ گونه بی احترامی نظرشان را بشنویم.

رئیس پلیس پیشگیری گفت: برای همه ما موقعیت هایی پیش می آید که نمی توانیم به درخواست کسی راحت نه بگوییم و ممکن است او فرد بزرگتری باشد که برای او بسیار احترام قائل هستیم یا دوستی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با او داریم و نمی خواهیم با نه گفتن او را ناراحت کنیم.

سرهنگ پریور افزود: این موقعیت ها تا حدودی طبیعی است ولی اگر این موقعیت ها زیاد تکرار شود و ما احساس کنیم در اکثر مواقع نمی توانیم در مقابل خواسته های نابجا نه بگوییم، آن وقت برای ما مشکل ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: افرادی که نمی توانند نه بگویند ، با دیگران همیشه موافقت می کنند ، خواسته های خود را مطرح نمی کنند ولی خواسته های دیگران را به راحتی می پذیرند ممکن است خودشان هم از این موضوع ناراحت باشند و فشارهای زیادی را تحمل کنند و آنها ممکن است نیاموخته باشند که حق دارند در بعضی موقعیت ها طبق خواسته خود عمل کنند و مجبور نیستند، همیشه با دیگران موافق باشند آنها نمی توانند آن طوری که خودشان می خواهند و صلاح می بینند زندگی کنند چون همیشه مجبورند بخاطر رضایت دیگران زندگی کنند و آنها را راضی نگه دارند.

سرهنگ پریور خاطرنشان کرد: این افراد ممکن است در موقعیت های پر خطر برای خود دردسر درست کنند مثل کسانی که تمایلی به سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر ندارند ولی اگر در موقعیتی قرار بگیرند که دوستانشان به آنها پیشنهاد کنند، آنها نه نمی گویند و طبق خواسته دیگران عمل می کنند.

وی گفت: اگر ما درباره خواسته های دیگران خوب فکر کنیم و سپس قاطعانه بله یا نه بگوییم به آنها نشان داده ایم که به درخواست آنها اهمیت می دهیم ولی در زندگی ما ارزش هایی حاکم است که ما طبق آنها رفتار می کنیم و نمی توانیم هر درخواستی را بپذیریم.

سرهنگ پریور در پایان گفت: اگر این چنین رفتار کنیم به تدریج دیگران هم یاد می گیرند که درخواست های خلاف ارزش های ما نداشته باشند و به اصطلاح حد و حدود ارتباط ما با دیگران مشخص می شود و در ارتباط با اطرافیان خود کمتر دچار مشکل می شویم.

انتهای پیام




"نه گفتن" هنری است که باید آموخت

منبع: ایـسنا
? "نه گفتن" هنری است که باید آموخت