نرم‌افزار تشخیص خودکار خطا در خطوط انتقال نیرو توسط جوانان کرمانی ساخته شد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان داده‌کاوی ویرا گفت: نرم‌افزار «اَفتِل» می‌تواند با شناسایی خودکار عیوب و جلوگیری از وقوع بسیاری از قطعی‌های برق، زمان و هزینه شرکت‌های برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دکتر اعظم کرمی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص محصولات دانش بنیان این واحد فناور گفت: ما تیمی متشکل […]

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان داده‌کاوی ویرا گفت: نرم‌افزار «اَفتِل» می‌تواند با شناسایی خودکار عیوب و جلوگیری از وقوع بسیاری از قطعی‌های برق، زمان و هزینه شرکت‌های برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

دکتر اعظم کرمی در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص محصولات دانش بنیان این واحد فناور گفت: ما تیمی متشکل از متخصصان آنالیز یادگیری ماشین و تصویر سنجش از راه دور (وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد)) هستیم که برای توسعه پلتفرم‌های هوش مصنوعی پیشرفته برای حل مشکلات صنعتی با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی داده‌کاوی ویرا ژرف کویر ادامه داد: ما تنها مجموعه داده‌کاوی سطح یک در استان کرمان هستیم که با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان در زمینه کلیه خدمات پهپادی،برداشت و پردازش تصاویر سنجش از راه دور با به‌ کارگیری روش‌های توین هوش مصنوعیو با هدف هوشمندسازی فعالیت‌های مختلف در خدمت صنعت بزرگ کشور هستیم.

وی تاکید کرد: طی ۶ سال گذشته، ویرا کویر پنج محصول مبتنی بر یادگیری عمیق را برای شرکت‌های برق توسعه داده است، که شامل تشخیص خودکار خطا در خطوط انتقال نیرو (AFTL)، تمیز کردن تجهیزات الکتریکی با لیزر از فاصله ۱۰ تا ۱۲ متری، پهپاد ویرا، دوربین اندازه‌گیری قطر هادی‌ها از فاصله ۴۰ تا ۵۰ متری (LIMOD) و شمارش گیاه و تخمین تاریخ گلدهی مزارع بزرگ (OPCFD) است.

کرمی افزود: شمارش آنلاین گیاه و تخمین تاریخ گلدهی (OPCFD) برای نظارت خودکار بر محصولات، مدیریت آفات و تخمین تاریخ گلدهی و تحلیل میزان رشد و سلامت گیاه استفاده می‌شود.

وی به دیگر کاربردهای این برنامه اشاره کرد و گفت: کشاورزی هوشمند، تجزیه و تحلیل خاک مزارع،  نظارت بر عملکرد سطوح زیر کشت و اخذ آمار لحظه‌ای مدیریت زمین و افراد، ثبت داده‌های هواشناسی و اقدامات واکنش سریع در زمان وقوع حوادث غیر طبیعی و طبیعی از دیگر مزایای استفاده از این نوع عکسبرداری هوایی و هوش مصنوعی است.
 

دوربین اندازه گیری ابعاد لیزری
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ویراژرف اندازه گیری ابعاد لیزری (LIMOD) را به عنوان یک اختراع ثبت شده، نام برد و گفت: ویرا کویر یک دوربین منحصر به فرد بر اساس یک لنز سوپرزوم طراحی کرده‌ است و با استفاده از فناوری فاصله‌یاب لیزری با کیفیت بالا ابعاد اجسام از را از فاصله پنجاه متری تشخیص می‌دهد.

وی افزود: تعیین انحرافات افت مطلق در خطوط انتقال نیرو، مدل سه بعدی برج و پست های بربق با اندازه‌گیری در خطوط داغ از دیگر مزایای این دوربین به شمار می‌رود.

 

پاک کننده لیزری
 کرمی از دیگر اختراع این شرکت دانش‌بنیان نام برد و  ابراز کرد: دستگاه پاک کننده لیزری برای پاکسازی آلودگی سطحی تجهیزات الکتریکی طراحی و ساخته شده است، این دستگاه به صورت خودکار نوع و عمق آلودگی را از راه دور تشخیص داده و سپس آلودگی سطح را از فاصله ۱۰ تا ۱۲ متری حذف می‌کند.

وی با بیان اینکه کاربردهای این دستگاه در تجهیزات الکتریکی است، گفت: حذف آلودگی‌های محیطی، عایق‌ها، توربین‌های بادی، مبدل‌ها، موتورهای الکتریکی، پنل‌های خورشیدی، زدودن زنگ زدگی و خوردگی از نکات مثبت ساخت این دستگاه یه شمار می‌روند.

مدیرعامل ویراژرف به دیگر مزایای این دستکاه پاک کننده اشاره و تاکید کرد:  بی‌نیازی در استفاده از مواد ساینده، فرآیند بدون مواد شیمیایی و دوستدار محیط زیست، تمیز کردن فقط منطقه مورد نیاز، صرفه جویی در زمان و هزینه، فرآیند غیر تماسی که هرگز کیفیت را کاهش نمی‌دهد، از نقاط قوت این اختراع محسوب می‌شوند.

کرمی به ساخت یک پهپاد فوق حرفه‌ای نیز نیم نگاهی انداخت و گفت: پهپادی مدرن مبتنی بر تشخیص همزمان نقص تجهیزات الکتریکی و ناوبری جدید برای اجتناب از موانع در نزدیکی خطوط انتقال نیرو با میدان الکترومغناطیسی بالا ساخته شده‌ است که به ناوبری GPS وابسته نیست.

وی اذعان کرد: بازرسی خطوط انتقال نیروی هوایی و زیرزمینی به صورت بلادرنگ بازرسی توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی برتری‌ها، ردیابی خودکار سیم و بازرسی آن بازرسی دقیق، کم هزینه و زمان کمتر گرفتن تصاویر با وضوح بالا از نقایص مهمترین کاربردهای این محصول ارزیابی شده‌اند.
 


مدیر عامل شرکت وراژرف مدعی شد: ما یک نرم‌افزار مبتنی بر وب، کاربر پسند «تشخیص خودکار خطا در خطوط انتقال نیرو» (AFTL) را با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق به منظور یافتن بیش از ۸۰ نوع نقص در خطوط انتقال نیرو، به ویژه عیوب عایق‌ها را توسعه داده‌ایم.

کرمی اذعان کرد: در این پروژه با استفاده از پهپاد تصاویر رنگی با وضوح بالا از خطوط انتقال نیروگرفته شده است، تصاویر حاوی خطا توسط متخصصین برچسب گذاری شده و بر اساس آن‌ها دیتاست‌های آموزشی و تست ایجاد شد، به منظور ساخت دیتاست آموزشی، نزدیک به هشتاد درصد از کل مجموعه تصاویر معیوب انتخاب و برچسب گذاری شدند.

وی تاکید کرد: عیوب مختلفی مانند شکستگی مقره، کمبود پیچ و مهره، خوردگی و زنگ زدگی و … در خطوط انتقال برق وجود دارند که توسط AFTL قابل تشخیص هستند، دقت کلی مجموعه داده آزمایشی بالاتر از ۹۶ درصد است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ویرا تاکید کرد: نتایج به‌دست‌آمده از نرم‌افزار ما می‌تواند با شناسایی خودکار عیوب و جلوگیری از وقوع بسیاری از قطعی‌های برق، زمان و هزینه شرکت‌های برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کرمی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت نرم افزار AFTL یک گزارش فنی تولید می‌کند که عیوب موجود در خطوط انتقال برق را در فرمت‌های مختلف مانند Excel و PDF ارائه می‌کند. همچنین مکان جغرافیایی دقیق برج هایی دارای خطا را در قالب GIS مشخص می‌کند.

انتهای خبر/ طهماسبی




نرم‌افزار تشخیص خودکار خطا در خطوط انتقال نیرو توسط جوانان کرمانی ساخته شد

منبع:آرمـان
? نرم‌افزار تشخیص خودکار خطا در خطوط انتقال نیرو توسط جوانان کرمانی ساخته شد