فرشی از دل کویر که سنگ فرش کاخ سنای آمریکا بود/ راور در آستانه ثبت ملی به عنوان فرش دستباف

سید محمد علی گلاب زاده با تأکید بر اینکه راور به باور من، خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان بوده و است، گفت: محروم ابوالقاسم کرباسی، حدود چند صد سال قبل فرش چهار صد متری را برای کاخ سنای آمریکا بافت. به گزارش فت فتو؛ شهرستان راور در شمال استان کرمان واقع شده است […]

سید محمد علی گلاب زاده با تأکید بر اینکه راور به باور من، خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان بوده و است، گفت: محروم ابوالقاسم کرباسی، حدود چند صد سال قبل فرش چهار صد متری را برای کاخ سنای آمریکا بافت.

به گزارش فت فتو؛ شهرستان راور در شمال استان کرمان واقع شده است و از گذشته تا به امروز از این شهرستان به عنوان مرکز قالی بافی استان یاد می کنند و بنا به گفته سید محمد علی گلاب زاده تاریخ شناس کرمانی، راور؛ خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان بوده و است. در سال ۹۲ قالی راور در حراجی در نیویورک به مبلغ ۳۳ میلیون دلار فروخته شد و عنوان گران ترین قالی جهان را به اسم خود ثبت کرد.

در روزهای گذشته اخباری در زمینه ثبت ملی این شهرستان به عنوان شهر فرش دستباف رسانه ای شد که حسین زاده در این زمینه گفت: از یک سال و نیم گذشته شهرستان راور به عنوان شهر ملی فرش دستباف کاندید شد و با قدمتی‌ای که در زمینه‌های مختلف قالی راور داراست این شهر در بخش بافت فرش دستباف ظرفیت ملی شدن را دارد.

راور در آستانه ثبت ملی به عنوان فرش دستباف

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: بر اساس شاخص‌هایی که شورای راهبردی شهر‌های ملی صنایع دستی ابلاغ کرده است و با پیگیری مسئولین و همکاری خوبی که با بخش خصوصی وجود دارد، این شهرستان اکثریت شاخص‌ها را برای قابلیت ثبت ملی را دارد.

سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با فت فتو؛ در خصوص ویژگی های فرش و قالی راور با بیان اینکه راور از گذشته همواره یکی از پایگاه های معتبر اقتصادی استان کرمان بوده است، گفت: این شهرستان در زمینه صادرات میوه که در واقع کرمان هم از محصولات باغی و کشاورزی و هم از دست آفریده ها و صنایع دستی راور متمع و بهره مند بوده است.

این تاریخ شناس کرمانی ادامه داد: در روزگاری سفره هایی که در راور بافته و تهیه می شد، به شهرهای بزرگی همانند خراسان صادر می شد و این مسئله نشان می دهد که آنها تا چه اندازه در این زمینه تبحر داشته و کارشان مطلوب بوده است.

نفیس ترین قالی های کرمان را با بافت راور می شناسند

وی بیان کرد: مسئله قالی بافی در راور بیش از همه چیز، همواره مورد توجه و تأیید بوده است؛ به گونه ای که ما همواره نفیس ترین و ارزشمندترین قالی های کرمان را با بافت، راور می توانیم بشناسیم و ببینیم.

گلاب زاده ابراز کرد: حتی در روزگاری که بافت بدون گره در کرمان رسم شده بود، خوشبختانه راوری ها توانستند خودشان را از این مهلکه نجات دهند و تا اندازه زیادی موقعیت و جایگاه فرش کرمان را توانستند، حفظ کنند که با کمال تأسف باید بگویم که این قضیه موجب شد تا لطمه قابل توجهی به فرش کرمان بخورد و آن جایگاه و پایگاهی که فرش کرمان در جهان داشت آن را تنزل ببخشد، اما فرش راور همواره مورد توجه بوده است.

این تاریخ شناس کرمانی با اشاره به اینکه در جلد دوم کتاب تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان از هزار نهم پیش از میلاد به موقعیت فرش راور اشاره کرده ام، اظهار کرد: یکی از افرادی که در این زمینه اهل نظر بوده و اظهار نظری او می تواند مبنایی بر پایگاه و جایگاه رفیع فرش راور باشد، محروم افضل الملک یکی از شخصیت های بزرگ روزگار قاجار بوده است.

تعجب کلکسیون دار فرش قاجاری از بافت قالی های راور

وی بیان کرد: مرحوم افضل الملک در این عرصه گفته است که در تالار بزرگ حاجی جعفر، قالی های ۱۲ ذرعی بسیار خوب و قالیچه های خوش نقش ممتاز گسترده دیدم و تعجب کردم که اهل قصبه راور اینگونه فرش از کجا آورده اند و معلوم شد که حاجی جعفر، کارخانه قالی بافی دارد که اینگونه قالی ها را در منزل خود گسترده است.

گلاب زاده عنوان کرد: مرحوم افضل الملک در ادامه گفته است؛ حاجی جعفر، مرا به کارخانه قالی بالی بافی خود برد و قالی های بسیار خوب به دار کشیده بودند که اطفال به بافتن آن اشتغال داشتند و این قالی ها نهایت امتیاز را داشت و آدمی در نقش و نگار و طرز بافت آن حیرت می کرد؛ این اظهار نظر کسی است که خود فرش های زیادی داشته و یکی از کسانی بوده که در منزل خود کلکسیون فرش داشته که این کلکسیون از ارزش و اهمیت بسیار برخوردار بوده است.

این تاریخ شناس کرمانی افزود: مرحوم افضل الملک می گوید؛ نقش و نگارها و طرز بافت فرش ها در راور ما را به حیرت وا داشتند و گفتند این قالی ها را ذرعی چند به فروش می رساندی گفتند پارسال ذرعی ۱۶ تومان و امسال که تنزل کرده و بازار قالی فروشی کساد شده است ذرعی ۸ تومان و کمتر به فروش نمی رسد و در قالیچه ها قیمت ها، ذرعی زیاد بر این هاست و این ذرعی که من می گویم ذرع مربع است و نه ذرع اهل کرمان.

فرشی از دل کویر که سنگ فرش کاخ سنای آمریکا بود

وی با اشاره به مطالب فوق تصریح کرد: این مطالب، اظهار نظر یک کلکسیون دار و یک فرش شناس است؛ بنابراین فرش راور هم دارای قدمت قابل توجه بوده و ما از روزگار صفویه می توانیم فرش هایی را در راور ببینیم و هم از جهت کیفیت یک موقعیت بسیار نفیسی دارد.

گلاب زاده بیان کرد: صحبت مرحوم افضل الملک در خصوص دار قالی راور کرد من را به یاد فرش مشهوری انداخت که من شرح آن را در تاریخ اقتصاد و تجارت کرمان از هزار نهم پیش از میلاد نوشته ام؛ عرض این فرش بیست متر است که آن را محروم ابوالقاسم کرباسی در حدود چند صد سال قبل بافته و آن فرش چهار صد متر است.

این تاریخ شناس کرمانی گفت: من شخصا برای بازدید از این فرش به ساختمان سنای آمریکا در واشنگتن رفتم اما روزی که من رسیدم، روز بازدید نبود و با بررسی هایی که انجام گرفت، گفتند که این فرش برای کاخ سنای آمریکا بافته شده است و به دلیل آنکه مقداری زدگی در این فشر ایجاد شده است، چند رفوگر برای رفو آن آورده اند و پس از آن این فرش را به موزه فرش واشنگتن انتقال داده می شود.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق و تأکید بر اینکه راور به باور من، خاستگاه نفیس ترین فرش های تاریخ کرمان بوده و است، در پایان خاطر نشان کرد: این فرش از جمله فرش های ارزشمند و بسیار نفیس است که برای آن نمی توان قیمت گذاشت.

انتهای پیام/م




فرشی از دل کویر که سنگ فرش کاخ سنای آمریکا بود/ راور در آستانه ثبت ملی به عنوان فرش دستباف

منبع:آرمـان
? فرشی از دل کویر که سنگ فرش کاخ سنای آمریکا بود/ راور در آستانه ثبت ملی به عنوان فرش دستباف