شگفت انگیزترین ساعات پایان عمر امیرالمؤمنین(ع) چگونه گذشت؟

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام علی علیه‌السلام یکی از دوره‌های زندگی‌شان کمتر از دو شبانه‌روز و شگفت‌انگیزترین دوره‌هاست؛ به این معنی که فاصله ضربت خوردن تا شهادت حضرت، انسان كامل بودن امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این دوره بیشتر اینجا ظاهر می‌شود. حجت‌السلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار سرویس […]

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام علی علیه‌السلام یکی از دوره‌های زندگی‌شان کمتر از دو شبانه‌روز و شگفت‌انگیزترین دوره‌هاست؛ به این معنی که فاصله ضربت خوردن تا شهادت حضرت، انسان كامل بودن امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این دوره بیشتر اینجا ظاهر می‌شود.

حجت‌السلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام علی علیه‌السلام با بیان این‌که شگفت انگیزترین دوره‌ زندگی حضرت امیرالمؤمنین ۴۵ ساعت است، گفت: امام علی علیه‌السلام چند دوره زندگی دارد، از تولد تا بعثت پیغمبر، از بعثت پیغمبر تا هجرت، از هجرت تا وفات پیغمبر که دوره سوم زندگی علی علیه السلام است و شكل و رنگ دیگری دارد، همچنین از دوره وفات پیغمبر تا خلافت امام، دوره چهارم زندگی ایشان است و دوره خلافت چهارسال و نیمه اش دوره دیگری از زندگی امام است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام علی علیه‌السلام یک دوره دیگر هم دارد که این دوره از زندگی ایشان، کمتر از دو شبانه‌روز و شگفت‌انگیزترین دوره‌های زندگی امام است؛ به این معنی که فاصله ضربت خوردن تا شهادت حضرت، انسان كامل بودن امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیشتر اینجا ظاهر می‌شود.

وی با طرح این سوال که اولین عكس العمل علی علیه‌السلام در مواجهه با مرگ چه بود؟ عنوان کرد: ضربت كه به فرق مباركش وارد شد، دو جمله از او شنیده شد. یك جمله اینكه: «این مرد را بگیرید» و دیگر اینكه: فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ قسم به پروردگار كعبه كه رستگار شدم؛ به شهادت نائل شدم، شهادت برای من رستگاری است.

حجت‌السلام و المسلمین علیمرادی ادامه داد: علی علیه‌السلام را آوردند و در بستر خواباندند. طبیبی به نام اثیربن عمرو را كه از تحصیل كرده‌های جندی شاپور و عرب بود و در كوفه می زیست برای معاینه زخم امیرالمؤمنین آوردند، حضرت را با وسایل آن زمان معاینه كرد. در جایی نوشته‌اند رگی از شُش گوسفند را كه گرم بود لای زخم گذاشت و با این آزمایش فهمید كه زهر وارد خون حضرت شده است. لذا اظهار عجز كرد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در تاریخ آمده است وقتی ام‌كلثوم سراغ ابن‌ملجم می‌رود، شروع می‌كند به بدگویی كردن به او كه پدر من با تو چه كرده بود كه چنین كاری كردی؟ بعد به او می گوید امیدوارم كه پدرم سلامت خود را بازیابد و روسیاهی برای تو بماند.

وی افزود: تا این جمله را ام‌كلثوم گفت، ابن ملجم بیان کرد خاطرت جمع باشد، من آن شمشیر را به هزار درهم (یا دینار) خریدم و هزار درهم (یا دینار) دادم تا مسمومش كردند و من سمی به این شمشیر خورانیده‌ام كه اگر بر سر همه مردم كوفه یكجا وارد می‌شد، همه را از بین می‌برد. مطمئن باش پدر تو زنده نمی‌ماند.

حجت‌السلام و المسلمین علیمرادی گفت: شگفتی‌های علی علیه‌السلام و معجزه‌های انسانی او در اینجا ظهور می‌كند. جزء وصایاش می‌گوید با اسیرتان مدارا كنید و بعد می فرماید” اولاد عبدالمطّلب! نكند وقتی كه من از دنیا رفتم، بین مردم بیفتید و بگویید امیرالمؤمنین شهید شد، فلان كس محرك بود، فلان كس دخالت داشت و این و آن را متهم كنید؛ نمی‌خواهم دنبال این حرف‌ها بروید، قاتل من یك نفر است”.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به امام حسن علیه السلام فرمودند” فرزندم حسن! بعد از من اختیار او با توست، می‌خواهی آزادش كنی آزاد كن، و اگر می‌خواهی قصاص كنی توجه داشته باش كه او به پدر تو فقط یك ضربه زده است، به او یك ضربه بزن. اگر كشته شد، شد و اگر كشته نشد، نشد. باز هم سراغ اسیرش را می‌گیرد: آیا به اسیرتان غذا داده‌اید؟ آیا به او آب داده‌اید؟ آیا به او رسیدگی كرده‌اید؟ كاسه‌ای شیر برای مولی می‌آورند؛ مقداری می‌نوشد، می‌گوید: باقی را به این مرد بدهید تا بنوشد و گرسنه نماند”.

وی ادامه داد: این‌ها مردانگی‌های علی علیه‌السلام است، انسانیت‌های امیرالمؤمنین است. علی علیه السلام در بستر افتاده و ساعت به ساعت حالش وخیم‌تر می‌شود و سموم روی بدن مقدس او بیشتر اثر می‌گذارد. اصحاب ناراحتند، گریه می‌كنند، ناله می‌كنند ولی می‌بینند لب‌های علی خندان و شكفته است، می‌فرماید” به خدا قسم آنچه بر من وارد شده است چیزی كه برای من ناپسند باشد نیست”.

حجت‌السلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: امام فرمودند” شهادت در راه خدا همیشه آرزوی من بوده و برای من چه از این بهتر كه در حال عبادت شهید شوم”.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در لحظات آخر عمر با برکت امام علی علیه‌السلام، همه دور بستر امام جمع بودند. زهر به بدن مباركش خیلی اثر كرده بود و گاهی وجود مقدسش از حال می‌رفت و به حال اغما در می‌آمد. ولی همین‌كه به هوش می‌آمد باز نصیحت، پند و موعظه می‌کردند.

وی ابراز کرد: آخرین موعظه امام علی علیه‌السلام همان موعظه بسیار پرحرارت و پرجوشی است كه در بیست ماده بیان كرده است؛ اول امام حسن و امام حسین و بعد بقیه اهل بیت را مخاطب قرار می‌دهد.

حجت‌السلام و المسلمین علیمرادی  خاطرنشان کرد: حسنم! حسینم! همه فرزندانم و همه مردمی كه تا دامنه قیامت سخن من به آنها می‌رسد، با شما هستم؛ خدا را، خدا را درباره یتیمان؛ خدا را، خدا را درباره قرآن؛ خدا را، خدا را درباره همسایه هاتان؛ خدا را، خدا را. . . وقتی آن مطالبی را كه در نظر داشت بگوید گفت، آنها كه چشمشان به لبهای علی بود دیدند كه حال مولی بیشتر منقلب شد و عرقی به پیشانی مقدسش آمد و دیگر توجهش را از مخاطبین سلب كرد. چشم‌ها و گوش‌ها متوجه لب‌های علی بود تا ببینند علی دیگر چه می‌خواهد بگوید. یك وقت دیدند صدای امام علی علیه‌السلام بلند شد” اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسولُهُ”.

انتهای خبر/م




شگفت انگیزترین ساعات پایان عمر امیرالمؤمنین(ع) چگونه گذشت؟

منبع:آرمـان
? شگفت انگیزترین ساعات پایان عمر امیرالمؤمنین(ع) چگونه گذشت؟