شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق مهندسی اجتماعی باشند

کرمان – فت فتو – رئیس پلیس آگاهی استان کرمان در مورد احتمال سو استفاده مجرمان از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای اخذ اطلاعات شهروندان، اخذ رمز دوم حساب، کلاهبرداری، پولشویی و انتقال وجوه به دیگر حساب‌ها تحت عناوین مختلف هشدار داد. به گزارش روز سه شنبه فت فتو و به نقل از پایگاه خبری […]

کرمان – فت فتو – رئیس پلیس آگاهی استان کرمان در مورد احتمال سو استفاده مجرمان از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای اخذ اطلاعات شهروندان، اخذ رمز دوم حساب، کلاهبرداری، پولشویی و انتقال وجوه به دیگر حساب‌ها تحت عناوین مختلف هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه فت فتو و به نقل از پایگاه خبری پلیس کرمان، سرهنگ یدالله حسن پور در تشریح این خبر افزود: در کنار اینکه بسیاری از شهروندان از سایت های خرید و فروش اینترنتی کالا بهره گرفته اند افراد سودجو نیز با ترفندهای متعدد و با بهره گیری از ساده انگاری و طمع ورزی برخی افراد اقدام به کلاهبرداری از آن ها می کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: افراد سودجو با ترفندهایی خاص و با آگهی واهی فروش برخی کالاها در سایت های اینترنتی و پس از تماس خریداران به منظور خرید کالا، آنان را اغفال و درخواست واریز مبلغی برای رزرو کالای مورد نظر می کنند.

وی ادامه داد: اما در ادامه که خریدار مبلغ را واریز می کند، تلفن همراه خود را خاموش و دیگر پاسخگوی تماس های خریدار نیستند و به شیوه های مشابه، شماره کارت بانکی افراد را دریافت و با به طمع انداختن آن ها مبنی بر فروش کالا به قیمت پائین تر، مبالغی را دریافت می کنند اما هیچ کالایی برای فروش ندارند و به تماس شهروندان اغفال شده نیز پاسخ نمی دهند.

وی بیان کرد: کلاهبرداران همچنین گاهی در نقش فروشنده ظاهر شده و کالاهای سرقتی و یا جعلی را در سایت ها بارگذاری کرده و با فریب و نیرنگ مردم، موفق به فروش آنها می شوند و به شیوه ای دیگر، فرد کلاهبردار در نقش خریدار ظاهر شده و پس از تماس با فروشنده به بهانه واریز وجه کالا، وی را پای دستگاه خودپرداز کشانده و در ادامه با فریب و نیرنگ و انجام مهندسی اجتماعی موفق به انتقال وجوه وی به حساب بانکی خود می شود.

سرهنگ حسن پور تصریح کرد: برخی دیگر از کلاهبرداران نیز با استفاده از رسیدهای جعلی با افرادی که کالای خود را برای فروش در سایت های اینترنتی بارگزاری کرده اند تماس گرفته و پس از توافق بر سر قیمت کالا، درخواست شماره کارت فروشنده را کرده و با ارائه رسید جعلی آن کالا را دریافت می کنند و در حالی که هیچ پولی به هیچ حسابی نریخته اند اقدام به فرار می کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان خاطرنشان کرد: لازم است شهروندان ضمن هوشیاری نسبت به اینگونه موارد و موارد فریبنده دیگر در صورت مواجهه با افراد مشکوک و چرب زبانی که به صورت حضوری، تلفنی، ارتباط پیامکی و در بستر فضای مجازی به شکل نامتعارفی شما را به انجام خرید، پرداخت وجه و یا عملیات بانکی ترغیب می کنند دست به هیچ اقدامی نزنند و سریعا موضوع را به ۱۱۰ اطلاع‌ دهند.




شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق مهندسی اجتماعی باشند

منبع:ایرنـا
? شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق مهندسی اجتماعی باشند