سرمای کرمان و بازار داغ شلغم کوهبنان

شلغم دهستان خرمدشت و روستاهای افزاد، کهن و ده‌سالار به جهت طعم و مزه خاص مشهور بوده و مشتریان ویژه‌ای از استان‌های کرمان و یزد دارد به گونه‌ای که شلغم خرمدشت در بازار استان‌های تهران، کرج و قزوین نیز عرضه می‌شود. نذیر کرمان – کرمان، علی‌اصغر نامجو: خواص شلغم بر هیچ کسی پوشیده نیست، هوا […]


شلغم دهستان خرمدشت و روستاهای افزاد، کهن و ده‌سالار به جهت طعم و مزه خاص مشهور بوده و مشتریان ویژه‌ای از استان‌های کرمان و یزد دارد به گونه‌ای که شلغم خرمدشت در بازار استان‌های تهران، کرج و قزوین نیز عرضه می‌شود.

نذیر کرمان – کرمان، علی‌اصغر نامجو: خواص شلغم بر هیچ کسی پوشیده نیست، هوا که سرد می‌شود، خیلی‌ها به آن پناه می‌برند تا از مریضی‌ها و طولانی شدن آنها در امان باشند.

شلغم دارای خواص تغذیه‌ای و درمانی است که برای درمان بسیاری از بیمارهای شایع در فصل سرما و بیماری‌های تنفسی مؤثر است به همین دلیل بازار فروش آن در فصل سرما و زمستان بسیار داغ است.

شلغم برای درمان سرماخوردگی‌ها، فونت‌های مجاری، گلودردها و بیماری‌های دستگاه تنفس به‌کار می‌رود، مخصوصاً بخور شلغم برای بهبود عملکرد ریه‌ها تاثیر به‌سزایی دارد و سرشار از املاحی چون کلسیم، منیزیم و فسفر است.

اکثر مردم شهرستان کوهبنان خصوصا در روستاهای کهن، رتک، خرمدشت، منطقه بیدان، روستای افزاد، منطقه پشتکوئیه، عباس‌آباد و طغرالجرد‌، ده‌سالار و صحراهای اپوروار، پایین شهر، واسط، صحرای پایین امامزاده و غیره که خاک مناسب دارد شلغم را در فصول سرد سال کشت می ‌کنند.

آش شلغم کوهبنان مخصوص است

در بسیاری از خانه‌های کوهبنان در این ایام، دیگ آش شلغم به همراه چربی و قرمه برپاست تا صاحبخانه با جان و دل از میهمانان پذیرایی کند.

شلغم خرمدشت در بازار استان‌های تهران، کرج و قزوین

از قدیم‌الایام شلغم دهستان خرمدشت و روستاهای افزاد، کهن و ده‌سالار به جهت طعم و مزه خاص مشهور بوده و مشتریان ویژه‌ای از استان‌های کرمان و یزد دارد به گونه‌ای که شلغم خرمدشت در بازار استان‌های تهران، کرج و قزوین نیز عرضه می‌شود.

 

سید جواد احمدی کشاورز کوهبنانی به همراه همسرش 

 

در این روزهای سرد زمستان به دیدار یکی از کشاورزان در روستای افزاد کوهبنان رفتیم که در کنار محصولات دیگر شلغم  نیز می‌کارد، با استقبال گرم او مواجه شدیم و قبل از شروع مصاحبه ابتدا از آش شلغم پخته شده مخلوط به گوشت و چربی قرمه مقداری خوردیم و انرژی گرفتیم.

بیش از ۵۰ سال کشاورزی می‌کنم

سید جواد احمدی کشاورز روستای افزاد که بیش از ۵۰ سال پیش به کار کشاورزی و دامداری مشغول است، به نذیر کرمان گفت: در شهر کوهبنان و روستاهای اطراف بخش مرکزی و طغرالجرد خصوصا روستای افزاد کشت شلغم از قدیم‌الایام رایج بوده و مشتریان خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: کشاورزان در اواخر شهریور برای مصرف خود یا فروش، در ماه های سرد سال اقدام به کاشت بذر شلغم می‌کنند چون این محصول با دمای پاییز سازگار است.

این کشاورز افزادی ادامه داد: تقریبا بیشتر کشاورزان شهرستان حتی کسانی که زمین‌های خرده مالکی دارند برای مصرف خانوار خود شلغم کشت می‌کنند‌.

احمدی ابراز داشت: همچنین تعدادی از کشاورزان هم برای مصرف خانواده و هم برای تغذیه دام‌های خود در طول ماه‌های سرد سال شلغم می‌کارند.

وی افزود: در گذشته نه‌چندان دور شلغم در فصل زمستان جز خوردنی‌های اصلی هر روز بسیاری از خانواده‌های کوهبنانی بود به‌گونه‌ای که شلغم شسته شده عموما در آخر شب در ظروف مخصوصی ریخته و بر روی اجاق، بخاری یا چراخ گذاشته می‌شد که تا اذان صبح پخته و آماده خوردن شود.

 سید جواد احمدی بیان داشت: مردم معتقد بودند بوی پخش شده از پخت شلغم در فضای اتاق و آب باقی مانده در ته ظرف پس از پخت شلغم در درمان سرما خوردگی، آنفلونزای فصلی و عفونت بسیار مهم و اثر گذار است.

این کشاورز افزادی ابراز داشت: با توجه به کوهستانی و سرد بودن منطقه، شلغم شهرستان کوهبنان خصوصا روستای تاریخی افزاد از طعم و کیفیت خوبی برخوردار است که ۲ نوع سفید و سیاه دارد اما نوع سیاه عموما برای مصرف خوراک دام استفاده می‌شود.

وی گفت: شلغم نیز چون دیگر محصولات کشاورزی آفت‌هایی دارد البته گرانی کود و سم و همچنین بالا بودن دستمزد کارگران روزمزد از جمله مشکلات پیش‌روی کشاورزان است.

کشاورز افزادی اظهار داشت: بازار فروش شلغم پر رونق است و به دلیل کیفیت بالای محصول منطقه دغدغه‌ای برای فروش نداریم، مهمترین مشکل ما این است که به‌دلیل کاهش نزولات جوی و خشک سالی‌های اخیر بسیاری از زمین‌های دیروز بایر شده از طرفی با فوت کشاورزان قدیمی چون زمین‌های کشاورزی خرده مالکی شده سطح زیر کشت مزارع شلغم کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

 

        نمایی از زمین‌های کشاورزی کوهبنان 

 

هر کس شلغم روستای افزاد را خریده، دوباره مشتری شده

احمدی افزود: تاکنون هر کسی شلغم روستای افزاد را خریده، دوباره مشتری شده و در گذشته شلغم در همه روستاها کشت می‌شد ولی چند سالی است که در تعداد محدودی از روستاهای منطقه کشت می‌شود.

این کشاورز افزادی ضمن تشکر از تلاش های مدیر اداره و کارشناسان جهاد کشاورزی کوهبنان گفت: تنها درخواست ما از مسؤولان خصوصا کارشناسان جهاد کشاورزی این است که با راه‌اندازی شرکت تعاونی نسبت به یک‌پارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی، راه‌اندازی بازارچه موقت فروش محصولات کشاورزی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره، برگزاری دورهای آموزشی بیشتر و غیره اقدام کنند.

وی ادامه داد: این کار هزینه بالایی ندارد اما مشکل و دغدغه اصلی فروشندگان که بومی منطقه هستند برای همیشه حل خواهد شد.

پایان پیام / ۸۰۰۱۲ / ش





سرمای کرمان و بازار داغ شلغم کوهبنان

منبع: فــارس
? سرمای کرمان و بازار داغ شلغم کوهبنان