سردار آسمانی از دریچه تئاتر

کرمان – فت فتو – جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی نخستین رویداد مهم هنری است که پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان شکل گرفت و حالا سومین دوره خود را این روزها همزمان با دومین سالروز شهادت سردار دل‌ها سپری می‌کند. به گزارش فت فتو ابعاد زندگی، شخصیت و مجاهدت […]

کرمانفت فتو – جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی نخستین رویداد مهم هنری است که پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان شکل گرفت و حالا سومین دوره خود را این روزها همزمان با دومین سالروز شهادت سردار دل‌ها سپری می‌کند.

به گزارش فت فتو ابعاد زندگی، شخصیت و مجاهدت های شهید سلیمانی روایت ها و گفتنی های بسیاری دارد که بهره گیری از هنر ارزشمند و زیبای تئاتر یکی از موثرترین و آسان ترین روش ها برای به تصویر کشیدن، تبیین و ترویج سیره و مکتب سیدالشهدای جبهه مقاومت است.

همانطور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت، جشنواره تئاتر سردار آسمانی نخستین رویدادی فرهنگی‌هنری بود که بعد از شهادت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در سراسر کشور با نگاهی ملی برگزار شد.

سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به طور رسمی از روز جمعه ۱۷ دیماه جاری به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، استانداری کرمان و نهادهای مختلف اجرایی استان کرمان طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و مردم در بیت الزهرای شهر کرمان(موقوفه شهید سلیمانی) آغاز شد و تا ۲۱ دی با اجراهای مختلف از جمله تئاتر خیابانی ادامه دارد.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در این آیین با اشاره به استقبال پرشور و متعهدانه هنرمندان و ارسال ۲۴۶ اثر به سومین دوره جشنواره تئاتر سردارآسمانی در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر به این دوره از جشنواره گفت: بعد از شهادت سردار و همزمان با اربعین شهادت حاج قاسم اولین دوره جشنواره برگزار و همزمان با نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شاهد برگزاری دومین دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی بودیم ؛ اینک نیز در دومین سالروز شهادت این مجاهد بزرگ، سرباز وطن و انقلاب گام به سومین دوره جشنواره گذاشتیم.  

حمید نیلی افزود: هنرمندان کشورمان برکت هنر متعهد و هنر انقلابی هستند که همواره در برابر تمامی اتفاقات، کنش‌ها و رویدادهای تاریخ معاصر ایران بویژه تاریخ گره‌خورده با انقلاب، حماسه هشت سال دفاع مقدس و مساله مقاومت با زبان زیباشناسانه هنر همواره در میدان حاضر بوده، تلاش کرده و در صحنه حضور داشتند.

وی تصریح کرد: امید داریم سومین دوره جشنواره تئاتر آسمانی پلی برای برگزاری ادوار مستمر این رویداد بویژه در بعد بین‌المللی باشد، چراکه شخصیت حاج‌قاسم تنها متعلق به ایران و کشورهای محور مقاومت نیست. آن‌چنان که شاهد بودیم هم‌زمان با بازتاب خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی تمامی جهان در شوک و حیرت فرورفت و هر یک تلاش کردند به نوبه خود عرض ارادتی به سردار دل‌ها داشته باشند.

آیین افتتاحیه جشنواره تئاتر سردار آسمانی با نگاه هنرمندانه رنگ و بوی متفاوتی داشت و پس از اتمام آیین افتتاحیه تمامی مسئولان برگزاری استانی و دست‌اندرکاران سومین جشواره تئاتر سردار آسمانی با اتوبوسی که به سیاق دوران دفاع مقدس گِل‌مالی شده بود به گلزار شهدای کرمان رفتند و با قرائت فاتحه و اهدای گل بر مزار شهیدان به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای حرم و بویژه مزار سردار سپهبد سلیمانی ادای احترام کردند.

سردار آسمانی از دریچه تئاتر

مسئولان و اصحاب هنر تئاتر همچنین طی اقدامی نمادین با حضور همرزمان سردار دل ها و مردم ۱۷ کبوتر را به نشانه روز ۱۷ دی‌ماه سالروز خاکسپاری پیکر مطهر سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی آزاد کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به جزئیات برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی گفت: این جشنواره در سه بخش نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر برگزار می شود و در مجموع ۲۴۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است که ۱۶ تئاتر خیابانی،  ۷ اثر رادیو تئاتر و ۱۰ نمایشنامه برگزیده شدند.

محمدرضا علیزاده اظهار داشت: ۳۱ تئاتر خیابانی در مجموع در روزهای برگزاری جشنواره در محل های مزار سردار سلیمانی، مسجد جامع، مجموعه تاریخی گنجعلیخان و برج اول در بلوار جمهوری شهر کرمان برگزار می‌شود.

وی افزود: همزمان رادیو تئاتر نیز در محل تئاترشهر و مجتمع فرهنگی هنری شهر کرمان صبح و عصر اجرا دارد و اجرای تخصصی تئاتر نیز در استودیو صداوسیمای مرکز کرمان انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: در مجموع ۱۷۰ هنرمند از ۲۷ استان کشور در این جشنواره حضور دارند که استان‌های تهران، کرمان، گیلان و آذربایجان شرقی بیشترین مشارکت را داشتند.

از سوی دبیر سومین دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی در بخش تئاتر خیابانی، حسین مسافرآستانه،  مهرداد رایانی مخصوص و شهرام کرمی به عنوان داوران آثار مرحله نهایی، بهرام ابراهیمی، امین اشرفی و دکتر شهرام جهانبازی قضاوت و داوری آثار  رادیو تئاتر و رضا گشتاسب، یوسف فخرایی و صادق رشیدی نیز داوری بخش نمایشنامه نویسی جشنواره را انجام خواهند داد.

اجراهای نخستین روز جشنواره تئاتر سردار آسمانی

سردار آسمانی از دریچه تئاتر

نخستین روز از اجرای آثار حاضر در سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی از شنبه ۱۸ دی‌ماه و از ساعت ۱۰ صبح با اجرای نمایش خیابانی مضیف به نویسندگی محمدرضا حیدری و کارگردانی مشترک محمدرضا حیدری و رضا طالبی در میدان گنجعلی‌خان آغاز شد که شاهد حضور و استقبال گرم و پرشور مردم هنردوست شهر کرمان همراه بود.

همچنین در ادامه اجراهای نخستین روز از جشنواره تئاتر سردار آسمانی در بخش نمایش‌های خیابانی، چهار نمایش روزگار سرد، کربلای آب، اونی که باید باشه نیست و مدافع آخر نیز در میدان گنجعلی‌خان به صحنه خواهند رفت.

گروه های دیگر نمایشی در ساعات دیگر و در نقاط مختلف شهر کرمان از جمله گلزار شهدا، مسجد جامع کرمان و منطقه برج اول آثار خود را به مردم هنردوست و مشتاق شهر کرمان و علاقه‌مند به هنر نمایش ارائه می دهند.

علاقه مندان و هنردوستان تئاتر می توانند با مراجعه به اینجا از برنامه های نمایشی سومین دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی در کرمان مطلع شوند.




سردار آسمانی از دریچه تئاتر

منبع: ایرنـا
? سردار آسمانی از دریچه تئاتر