«سد نسا»؛ بلندترین سنگریزه‌ای با رویه بتنی در ایران/ رشد و شکوفایی صنعتی جنوب‌شرق استان کرمان با استفاده از ظرفیت این سد

ارشناس ارشد منابع آب گفت: سد نسا در رشد و شکوفایی صنعتی جنوب‌شرق استان، به خصوص منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نقش قابل توجهی داشته و خواهد داشت. رضا جعفری در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ گفت: سد نسا در جنوب شهرستان بم بر روی رودخانه نسا و در مجاورت روستای انجیرک […]

ارشناس ارشد منابع آب گفت: سد نسا در رشد و شکوفایی صنعتی جنوب‌شرق استان، به خصوص منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نقش قابل توجهی داشته و خواهد داشت.

رضا جعفری در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ گفت: سد نسا در جنوب شهرستان بم بر روی رودخانه نسا و در مجاورت روستای انجیرک ساخته شده است که این سد جزء اولین و بلندترین سدهای سنگریزه‌ای با رویه بتنی در ایران است.

این کارشناس ارشد منابع آب ادامه داد: پروژه احداث این سد در سال ۱۳۸۱، با هدف مهار و استفاده از سیلاب‌های فصلی رودخانه نسا و بهره‌برداری از آن در آبیاری اراضی پایین دست و نیز تأمین آب شرب و صنعت در شهر بم و نرماشیر آغاز شد.

این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه آب افزود: با توجه به فیزیوگرافی حوضه آبریز بالادست سد و ریخت‌شناسی رودخانه‌های آن و نیز وقوع رگبارهای سیل آسا، نقش سد نسا در کنترل سیلاب و کاهش دبی اوج سیل و در نتیجه جلوگیری از بروز خسارت در پایین دست بسیار قابل توجه بوده است.

وی اظهار کرد: آب سد نسا از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و علاوه بر تامین آب شرب مردم شهرستان‌های بم و بروات، مطالعه تامین آب شرب شهرستان‌های ریگان، نرماشیر و فهرج نیز از سد نسا در حال انجام بوده که در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.

جعفری عنوان کرد: پس از بهره‌برداری از شبکه با ظرفیت کامل، تعداد قابل توجهی از چاه‌های آب که تا قبل از این تأمین آب شرب منطقه را بر عهده داشته‌اند، از مدار خارج خواهند شد که تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از کاهش سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

این کارشناس ارشد منابع آب با اشاره به مطلب فوق خاطرنشان کرد: علاوه بر تخصیص شرب و کشاورزی، بخشی از آب مخزن سد نسا به صنعت اختصاص دارد.؛ این سد در رشد و شکوفایی صنعتی جنوب‌شرق استان، به خصوص منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نقش قابل توجهی داشته و خواهد داشت و سبب اشتغال‌زایی گسترده در سطح شهرستان‌های شرقی شده است.

انتهای خبر/م
 




«سد نسا»؛ بلندترین سنگریزه‌ای با رویه بتنی در ایران/ رشد و شکوفایی صنعتی جنوب‌شرق استان کرمان با استفاده از ظرفیت این سد

منبع:آرمـان
? «سد نسا»؛ بلندترین سنگریزه‌ای با رویه بتنی در ایران/ رشد و شکوفایی صنعتی جنوب‌شرق استان کرمان با استفاده از ظرفیت این سد