رستگاری با روضه‌ ارباب، این لحظات از دل بهشت آمده‌اند

مردمی که روزگارشان را روی نبض دهم محرم تنظیم کرده‌اند، این روزها اشک‌هایشان را به این محافل می‌آورند و زندگی‌شان را بیمه می‌کنند، اجداد ما قرن‌هاست از این روضه‌ها خیر دیده‌اند که اینچنین نسل در نسل‌شان پابست روضه ارباب شده و رستگاری را در آن می‌بینند. خبرگزاری – فارس کرمان؛ آمنه شهریارپناه: دهه اول محرم […]


مردمی که روزگارشان را روی نبض دهم محرم تنظیم کرده‌اند، این روزها اشک‌هایشان را به این محافل می‌آورند و زندگی‌شان را بیمه می‌کنند، اجداد ما قرن‌هاست از این روضه‌ها خیر دیده‌اند که اینچنین نسل در نسل‌شان پابست روضه ارباب شده و رستگاری را در آن می‌بینند.

خبرگزاری – فارس کرمان؛ آمنه شهریارپناه: دهه اول محرم که تمام می‌شود و اولین موج شور حسینی پایان می‌یابد، عزاداری‌ها هم شکل ظاهری‌اش تغییر کرده، سنت‌ها و آیین‌های علم بستن و علم گردانی، یا طبل و شیپور و زنجیر، جای خودش را به روضه و منبر می‌دهند.

هر چند روضه و منبر در دهه اول هم پر رونق است، اما از عصر عاشورا به بعد این مجالس خانگی و روضه‌های کوچک در مساجد و حسینه‌ها هستند که عطر عاشورا دارند و گروه گروه عزاداران را به سمت خود می‌کشانند.

مردمی که با حسین‌شان قول و قرارها گذاشته و روزگارشان را روی نبض دهم محرم تنظیم کرده‌اند، این روزها اشک‌هایشان را به این محافل می‌آورند و زندگی‌شان را بیمه می‌کنند.

اجداد ما قرن‌هاست از این روضه‌ها خیر دیده و اعتبار گرفته‌اند که اینچنین نسل در نسل‌شان پابست روضه ارباب شده و رستگاری را در آن می‌بینند.

این روضه‌ها ذخیره آبرو به حساب می‌آیند و روزی در همین حوالی و شاید در شب اول قبر نور می‌شوند و ما را بی‌حساب و کتاب بالا می‌برند، خاصیت عشق به حسین همین است، وقتی خودت را به او گره بزنی رستگاری و خوشبختی هم با تو حرکت می‌کند.

این چای مداوا و مرهم است

این مراسم‌ها تجدید عهداند، تجدید بیعت‌اند، اصلا چای روضه حضرت ارباب را که می‌نوشی، دلباخته راه عاشورا و مرام اباعبدالله(ع) می‌شوی، آن عطر تو را عاشق می‌کند و یک گرفتاری شیرین و یک پای بندی عارفانه در وجودت جوانه می‌زند و این زمانی تکمیل می‌شود و به رشد می‌رسد که با نام امام زمان گره خورده باشد.

با دو تن از فعالان فرهنگی و خادمان مهدیه مسجد صاحب‌الزمان(عج) کرمان به گفت‌وگو پرداختیم، جایی که خلاقیتش در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی که حالا به یک مجمع جهانی تبدیل شده و مورد رضایت فرزند حضرت ارباب قرار گرفته، شکوفا شد و در ادامه اولین بار با برگزاری مراسم سه ساله‌های عاشورایی راهی جدید در عزاداری برای نازدانه اباعبدالله‌الحسین (ع) گشود.

 چای روضه نظر کرده ارباب است

مرتضی شعاعی از سال ۱۳۷۰ وارد جمع پر از اخلاص خادمان مسجد شده و هرکاری از جمله پذیرایی انجام داده است، او چای روضه را نظرکرده آقا دانست و به نذیر کرمان گفت: در طول این سال‌ها در همین مهدیه مسجد صاحب‌الزمان(عج) چیزها دیده و شنیده‌ام که ارادتم به صاحب آن هر روز بیشتر از دیروز شده است.

وی اضافه کرد: نمونه‌ها زیاد است، همه آن‌ها ثبت شده و دارای اسم و رسم هستند، همین چند سال قبل یکی از کارمندان اورژانس تعریف می‌کرد که شخصی باید چشمش را عمل می‌کرد، در گوشه‌ای از مسجد صاحب‌الزمان(عج) می‌نشیند، فردی با استکان چای روضه از کنارش عبور می‌کند و اتفاقی سرش را بالا می‌گیرد، قطره‌ای از چای درون چشمش می‌افتد و وقتی برای عمل مراجعه می‌کند دکتر می‌گوید چشمت سالم است و نیازی به عمل ندارد.

 محافل روضه انسان‌ساز هستند

وی محافل روضه را انسان‌ساز خواند و با تاکید بر اینکه این مراسم جرقه‌ای برای بازگشت کسانی‌ست که روزی قلب‌شان با حضرت ارباب بوده است، گفت: تربیت خانوادگی در درجه اول اهمیت است، کسی که در این مسیر تربیت شده باشد و لقمه حلال خورده باشد، اگر حتی خودش را فاصله داده باشد، بر می‌گردد، امام‌زمان(عج) صاحب ما است، در بزنگاه‌ها دستمان را می‌گیرد و نمی‌گذارد به انحراف برویم.

بسته‌ای از طرف امام‌زمان(عج) که پسران قلیونی را پابست دعای ندبه کرد

شعاعی ادامه داد: چند وقت پیش بسته‌های اهدایی دستمان بود، از بالای مسجد می‌گذشتیم، چند جوان داشتند قلیون می‌کشیدند، یکی از بسته‌ها را به آنها دادیم و رد شدیم، چند هفته بعد دیدیم که مرتب خودشان را به مسجد می‌رسانند و صبح جمعه‌ها دعای ندبه را از دست نمی‌دهند، گفتند از همان ثانیه‌ای که هدیه را گرفتیم قلیون را شکستیم و عهد بستیم دیگر سمتش نرویم و به امام‌زمان(عج) برگردیم.

دختران چادری، مادران مانتویی

این فعال فرهنگی از حضور دخترانی با ظاهر متفاوت از مادران‌شان به مسجد و انجام کارهای فرهنگی سخن به میان آورد و عنوان کرد: چهارده سال قبل برای اولین بار مراسم سه ساله‌های عاشورایی را برگزار کردیم و از همان زمان به سه تا پنج ساله‌ها چادر هدیه دادیم، حالا بسیاری از بچه‌های آن روزها خانم شده و مجالس فرهنگی را اداره می‌کنند، برخی از آنها ظاهرشان به شدت مذهبی‌تر از مادران‌شان است.

وی از ایجاد مهدکودک در مسجد صاحب‌الزمان(عج) کرمان سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه این امر در جهت اهداف اسلام و تربیت نسل دینی و حسینی صورت گرفت، گفت: این امر در روزهای کرونا انجام شد و بازخوردهای خوبی هم داشت، در تلاش هستیم تا آن را در چند هفته آینده دوباره راه‌اندازی کنیم تا هم والدین راحت‌تر به برنامه‌های روضه و دعا برسند و هم کودکان با توجه به سن خود مفاهیم را دریافت کنند.

شعاعی اضافه کرد: آن روزها کودکان برای روزهای آخر هفته لحظه شماری می‌کردند و پدر و مادرهایشان را به سمت مهدیه مسجد می‌کشاندند.

چای روضه مسجد صاحب‌الزمان(عج) کرمان عنایات زیادی دارد

علی‌اکبر اسماعیل‌زاده دیگر فعال فرهنگی و خادم مسجد صاحب‌الزمان(عج) کرمان نیز در گفت‌وگو با نذیر کرمان از الطاف و نگاه‌های خاص امام‌زمان(عج) به این مسجد سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه این مسجد به دستور خود آقا ساخته شده است، گفت: ساعت‌هایی که اینجا مراسم هست و دعا

برگزار می‌شود بیایید و با مردم صحبت کنید ببینید چه برکاتی نصیب‌شان شده و با عشقی پای‌بند اینجا شده‌اند، عنایات حضرت علی‌اصغر(ع) حضرت رقیه(س) و امام‌زمان(عج) را می‌توانیم با چشم ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه چای روضه اینجا عنایات زیادی دارد و باید آنها را از زبان خودشان بشنوید، اضافه کرد: کسانی هستند که پنجاه سال چای ننوشیده‌اند اما چای روضه مسجد صاحب‌الزمان(عج) را چیز دیگری می‌دانند و برایش ارزش و احترام زیادی قائل‌اند.

 

آغاز یک راه شکوهمند از بلندای صاحب‌الزمان(عج) کرمان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراسم شیرخوارگان حسینی و آغاز آن از کرمان سخن به میان آورد و عنوان کرد: اولین بار سال ۱۳۷۸ این مراسم را در مهدیه مسجد صاحب‌الزمان(عج) برگزار کردیم و سال ۱۳۸۲ به مجمع جهانی علی‌اصغر(ع) تبدیل شد.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: یک کارگاه تولید لباس که هم کوچک و هم خاص است نیز کار خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد، سال اول ۹۰۰ دست لباس دوختیم که امسال به ۱۷ هزار دست رسیده است.

این فعال فرهنگی از مراسم سه ساله‌های عاشورایی سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه این مراسم هم برای اولین بار در کرمان برگزار شد، ابراز کرد: این مراسم سال ۱۳۸۸ آغاز شد، آن سال ۵۰ چادر سبز دوختیم و به سه تا پنج ساله‌ها اهدا کردیم، امسال ۱۵۰۰ چادر گلدار می‌دوزیم تا دختران بتوانند همه جا بپوشند.

ساعاتی که از دل بهشت آمده‌اند

ساعاتی که در محافل روضه می‌گذارانیم از دل بهشت آمده‌اند، تا چشم به هم بزنید مثل سالهای گذشته تمام یا به روزهای خاص خلاصه می‌شوند، حالا که هر نقطه از این دیار مراسم عزا برگزار می‌شود، قدرشان را بدانید و از آن خوب استفاده کنید.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب





رستگاری با روضه‌ ارباب، این لحظات از دل بهشت آمده‌اند

منبع: فــارس
? رستگاری با روضه‌ ارباب، این لحظات از دل بهشت آمده‌اند