درحالی این روزها جریان رسانهای اصلاحات در صدد تاختوتاز به طرح «نور» برای جلوگیری از هنجارشکنی در پوشش بانوان است که جنگ آنان با مقوله حجاب غائلهای طولانی دارد.
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» درحالی این روزها طرح «نور» برای مقابله با پوشش نامتعارف در کشور از سوی ناجا کلید خورده است که بیشاز هر کس جریان سیاسی اصلاحطلب از تریبونهای رسانهای در اختیارش برای تشویش اذهان عمومی و تاختوتاز بر اجرای این طرح در تلاش است. جریانی که یک روز تمام ظرفیت رسانهای و سیاسی خود را برای تخریب طرح عفاف و حجاب بهکار گرفت و امروز هم بهدنبال تحریک افکار عمومی از طریق سیبل قرار دادن طرح «نور» است. این جریان درحالی از زمان دولت دوم خرداد عَلَم دشمنی با حجاب را بلند کرده و هر روز بیشازپیش بر این پدیده نه تنها مذهبی بلکه یکی از ملزومات اجتماعی و شهروندی تاختوتاز میکند که زمانی چهرههای منصوببه این جریان همچون «اکبر پونز» در حمایت از حجاب جز صف تندروهای رادیکال بهشمار میرفتند. در برابر طرح حجاب و عفاف شورش میکنیم! مرداد سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی متن طرح «حجاب و عفاف» را منتشر کرد، اما با انتشار این طرح در رسانهها، واکنشهای تندی از سوی جریان اصلاحات صورت گرفت. اگرچه نمایندگان مجلس بارها در اظهارات مختلف اعلام کردند که این طرح اولیه است و با اعمال نظر کارشناسان مختلف چکشکاری خواهد شد، اما انتشار متن این طرح کافی بود تا موج وسیعی از نقدها، مخالفتها و اعتراضات را درخصوص این مصوبه در فضای مجازی معاند و رسانههای اصلاحطلب شکل دهد. روزنامه سازندگی بهعنوان ارگان رسانهای کارگزاران، حجاب را دغدغه اقلیت جامعه خواند که نمیتوان آن را به اکثریت جامعه تحمیل کرد! این روزنامه در گزارشی نوشت: هیچ قانونی نمیتواند با بخش بزرگی از جامعه به مقابله و ستیز بپردازد باید توجه داشته باشیم به اینکه زنانی که به حجاب الزامی باور ندارند از لحاظ شخصیتی شخصیت مجرمانهای ندارند و قانون اگر به مقابله با این بخش از جامعه بپردازد بیشک با شکست مواجه خواهد شد! رسانههای زنجیرهای جریان اصلاحطلب با همین دست فرمان تاختوتاز علیه طرح حجاب و عفاف را درپیش گرفت. روزنامه هم میهن نیز در گزارشی اجرای طرح حجابوعفاف را عاملی برای آشوبهای خیابانی خواند برگزاری رفراندوم درباره مقوله حجاب را پیشنهاد داد! روزنامه اعتماد نیز این طرح را به طرحهای دوران پهلوی که متروک و منسوخ شد تشبیه کرد و گفت چنین طرحی اجرایی نخواهد شد و مدتی بعد منسوخ و بیاعتبار خواهد بود! خطدهی رسانههای اصلاحطلب در داخل کشور، رسانههای معاند آن طرف آب را هم بهخط کرد. صدای آمریکا، بی بی سی و ایران انترنشنال هم در گزارشهای مفصلی خوراک خبری روزانه خود را طرح حجاب و عفاف قرار دادند تا به بهانه واکنشها علیه این طرح ، به تخریب مجلس، دولت و قوه قضائیه بهعنوان برای حمایت از این طرح بپردازند. غائله جنگ اصلاحطلبان با مقوله حجاب البته موضوع تازهای نیست و پیش از این نیز سابقهدار بوده است. بهطوری که از زمان دولت دوم خرداد، یکی از مقولههای اغتشاش آفرینی در کشور از سوی این جریان همواره مخالفت با حجاب و تاختوتاز به آن بوده است. کنفرانس برلین و علنیشدن نگاه اصلاحطلبان به مقوله حجاب کنفرانس برلین اولین مواجهه اصلاحطلبان با نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور بود. هفده نفر از روشنفکران و چهرههای سیاسی ایرانی که شخصیتهای اصلاحطلب هم در بین آنها حضور داشتند به برلین رفته تا در کنفرانس برلین درباره وضعیت آینده ایران شرکت کنند. پس از این کنفرانس، تلویزیون سراسری در پربینندهترین ساعتخود، بخشهایی از سخنان شرکتکنندگان و صحنه برهنهشدن یکی از معترضان را، پخش کرد. روز بعد کفنپوشها در قم و شهرهای دیگر به خیابانها آمدند و روحانیون حکم ارتداد شرکتکنندگان را صادر کردند. ماجرا به یکی از گستردهترین بحرانهای سیاسی بعد از پیروزی محمد خاتمی تبدیل شد. علی لاریجانی ریاست صدا و سیما در آن زمان را برعهده داشت. رئیس صدا و سیمای وقت درباره چند و چون پخش این فیلم از رسانه ملی گفت: «نوارهای آن جلسات از دو کانال به دست ما رسید و معلوم شد که برخی از آقایان حتی در نزد اجانب، حرمت منافع ملی را حفظ نکردهاند لذا در معاونت سیاسی، برنامهای تدوین شد که حدود نیم ساعت بود و اجمالاً ماجرای زشت آن جلسه را روشن میکرد. این برنامه را با من درمیان گذاشتند. من موافق بودم که پخش شود. پس از پخش آن ، فشارها و سروصداها بلند شد اما تا حد زیادی اشتباهات سیاسی رخ داده را روشن کرد». حسن اشکوری یکی از شرکتکنندگان در این اجلاس درباره حجاب گفته بود: چادر به شکل امروزی از دوران قاجار پدید آمد. چادر هیچ ارتباطی با اسلام و سنتهای عربی ندارد. همین الان هم کشورهای عربی چیزی به نام چادر نمیشناسند. قبل از قاجار هم، چادر بین زنان دربار پادشاهان ساسانی رواج داشته و پوشش عموم زنان ایرانی نبوده است. او بعدها به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، نشر اکاذیب بهمنظور تشویش اذهان عمومی، اهانت و افترا به حضرت امام (ره ) از طریق نسبت دادن مطالب کذب به ایشان و هتک شدید حیثیت روحانیت در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه شد. اکبر گنجی معروف به اکبر پونز یکی دیگر از شرکتکنندگان در اجلاس برلین بود. او که با دیدگاههای اصلاحطلبان با اوپوزیسون همصدا شده بود از تندروهای اوایل انقلاب بود. صفار هرندی، وزیر سابق ارشاد در توصیف رفتار او در ابتدای انقلاب گفته است: «اكبر گنجي كه امروز ادعا میكند آن روزها دنبال دخترهايی میگشت كه چند تار مو از زلفشان بيرونزده و به روی آنها اسيد میپاشيد و اينكه به او اكبر پونز میگفتند برای اين بود كه به پيشانی دخترهای جوانی كه پوشش متفاوتی داشتند پونز میچسباند». حجاب اعضای ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ موضوع حجاب اعضای ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی بسیاری از معادلات سیاسی را تغییر داد؛ معادلاتی که نشان داد اصلاحطلبان در هر طیفی سر جنگ با حجاب دارند. غلامرضا مصباحیمقدم، سخنگوی جامعه روحانيت مبارز پس از انتخابات سال ۸۴ در گفتگویی عنوان کرد: در دور اول انتخابات سال ۸۴ جامعه روحانيت مبارز از هاشمیرفسنجانی حمايت كرد، اما در دور دوم مسائلی در ستادهای ايشان ديده و شنيده شد كه جامعه را دلزده كرد: «در انتخابات دوره دوم ستادهای وی رفتارهايی نشان دادند كه هيچ در شأن وی نبود و البته خلاف انتظار ما نيز بود… مصباحی مقدم این را هم گفت؛ که آقای مهدوی کنی هم در دوره دوم از نوع رفتار آقای هاشمی و طرفداران وی رنجيدهخاطر بود و همين موجب شد كه به اكثريت نسبی در حمايت از ايشان نرسيم.» در ماجرا فتنه ۸۸ و پس از آن در اغتشاشاتی که به بهانه های مختلف اصلاح طلبان با ریختن آب به آسیاب دشمن کشور را دچار ناآرامی کردند، موضعگیری و شعار علیه حجاب یک رویکرد غیرقابل انکار در رفتار سیاسی این جریان بود. حالا، اما اردوگاه اصلاحات همزمان با اراده جمعی بر اجرای طرح نور برای جلوگیری از پوشش هنجارشکنانه یکبار دیگر سوار از موج تهییج احساسات عمومی مردم از رسانههای زنجیرهای خود برای تخریب این طرح اقدام کرده است. این درحالی است که به نظر میرسد اجرای این طرح با قوت در کشور و با حمایت متولیان فرهنگی و قوای سه گانه امری ضروری است، چرا که مقوله حجاب بر خلاف آنچه برخی جریانات سیاسی بهعنوان ابزار سیاسی کاری مورد استفاده قرار داده، یک مقوله فرهنگی است که بیتوجهی به آن میتواند در مقوله امنیت روانی جامعه و تضعیف بنیان خانواده تاثیرگذار باشد. منبع: راه دانا انتهای خبر/ طهماسبی