دست‌رنجی که آب برد؛ گزارشی از میزان خسارات سیل به بخش کشاورزی در زرند و کوهبنان

سیل در شهرستان‌های زرند و کوهبنان بیشتر از هر قشر دیگر به کشاورزان ضربه زد، همه دار و ندارشان را برد و درد آور آنکه حمایت متولیان امر را متعاقب این حوادث در کنار خود نمی‌بینند. نذیر کرمان کرمان/ آمنه شهریارپناه: چند سالی است که خشم طبیعت بلای جان مردمان خسته و رنج‌دیده این دیار […]


سیل در شهرستان‌های زرند و کوهبنان بیشتر از هر قشر دیگر به کشاورزان ضربه زد، همه دار و ندارشان را برد و درد آور آنکه حمایت متولیان امر را متعاقب این حوادث در کنار خود نمی‌بینند.

نذیر کرمان کرمان/ آمنه شهریارپناه: چند سالی است که خشم طبیعت بلای جان مردمان خسته و رنج‌دیده این دیار شده و رشته‌هایشان را پنبه کرده است.

طوفان، زلزله و اینک سیل! … جنوب استان و سیل‌های چند سال اخیر آن، دردی روی دلمان بود که حالا شهرهای دیگر هم یکی یکی به آن اضافه می‌شوند.

پنجشنبه عصر بود و کرمان هوای خوب و دل‌انگیزی داشت، ناگهان آسمان سر و صدا به پا کرد، غرید و باران بارید، تند و سهمگین … آسمان و زمین رو به سیاهی می‌رفت و شلاق می خورد! دقایق ترسناکی که مومنین را به خواندن نماز آیات واداشت.

هنوز ساعتی نگذشته بود که خبر آوردند کوهبنان سیل آمده و راه‌های ارتباطی آن بسته شده است، هنوز مردم در شوک بودند که باز هم سیل آمد، این بار زرند نیز درگیر شد.

به کشاورزانشان فکر کردم، کسانی که زحمت کاشت و داشت را کشیده بودند اما حالا آب محصولاتشان را جلوی چشمانشان می‌برد!

نگاه‌شان غم دارد، چشم‌هایشان نگران است، قنات‌هایشان شکسته، موتور پمپ‌هایشان خراب شده و حالا علاوه بر از دست دادن محصولات‌شان باید میلیارد میلیارد خرج کنند.

کشاورزانی که دلشان خوش بود با ضربآهنگ باران‌های موسمی و شسته شدن درختان، زحمت یک نوبت سمپاشی از آنان گرفته می‌شود اما باران آن روز فراتر از این حرف‌ها بود و همه دار و ندارشان را برد، درد آور آنکه حمایت متولیان امر را متعاقب این حوادث در کنار خود نمی‌بینند.

همان کسانی که باید به فکر ایجاد سدها و سیل‌بندهای مناسب و حفاظت از عرصه‌های باغی و کشاورزی باشند، به راستی آیا راهی برای جلوگیری از این وضعیت نیست؟

سیل به زرند ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان خسارت زده است

سید رضا حسینی‌نژاد فرماندار زرند در گفت‌وگو با نذیر کرمان در کرمان با انتقاد از عملکرد مدیریت ستاد بحران گفت: ما از منابع داخلی خودمان استفاده می‌کنیم، آنها هیچ کمکی به ما نکرده‌اند.

 تگرگ تقریبا همه باغات سردرختی زرند را از بین برد 

وی از آب گرفتگی و خرابی جاده‌های روستایی سخن به میان آورد و اظهار داشت: تگرگ تقریبا همه باغات سردرختی ما را تحت تاثیر قرار داد و از بین برد.

فرماندار زرند با بیان اینکه مناطق حتکن، دشتخاک، سربُنان، ده‌میلان و روستای چاه‌غلامعلی از توابع بخش یزدان‌آباد بیشترین خسارت را دیده‌اند، گفت: خسارات زرند به بخش کشاورزی محدود نشد و بخش دامداری را نیز تحت تاثیر قرار داد.

فرماندار زرند با تاکید بر اینکه هنوز عمق خسارت به بخش کشاورزی مشخص نمی‌شود، ابراز داشت: کارهایی مانند بازگشایی راه‌ها، وصل آب شرب و تعویض ترانس‌های برق که بر اثر صاعقه سوخته‌اند در اولویت هستند، زیرساخت‌های شهرستان به صورت جدی آسیب دیده و سیل به زرند ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان خسارت زده است.

خسارت سیل به محصولات کشاورزی و راههای کوهبنان

مجید توکلی فرماندار کوهبنان نیز در گفت‌وگو با نذیر کرمان در کرمان از خسارت ۴۵ میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه این خسارت ممکن است با برآوردهای ثانویه تغییر کند، گفت: ۱۸۰ هکتار از باغات پسته، ۱۲۰ هکتار از باغات زراعی، ۲۲ رشته از قنوات، ۵ باب استخر ذخیره آب و ۵ کیلومتر از کانال‌های آبرسانی خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش دامی و عشایری نیز ۱ میلیارد تومان خسارت دیده‌ایم.

حالا که دولت انقلابی با همتی بلند و عزمی راسخ برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند، شایسته است به مناطق حادثه‌خیز بیشتر توجه کرده و این مناطق که گنج‌های حاصلخیزی برای تامین مایحتاج مردم هستند را از سیل نجات دهد.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب





دست‌رنجی که آب برد؛ گزارشی از میزان خسارات سیل به بخش کشاورزی در زرند و کوهبنان

منبع: فــارس
? دست‌رنجی که آب برد؛ گزارشی از میزان خسارات سیل به بخش کشاورزی در زرند و کوهبنان