خروجی عملیاتی شورای فناوری کرمان/ از انتظار جذب ۱۵۴ میلیارد اعتبار دانش‌بنیان‌ها تا احصای ۷۵۸ نیاز فناورانه

کرمان – فت فتو – کرمان نخستین یا جزو نخستین استان‌ها در تشکیل شورای راهبردی فناوری در سال مزین به شعار دانش بنیان بود که حالا بعد از گذشت چند نشست از این شورا، خروجی آن کم کم خودش را با تخصیص اعتبار و نیز احصای نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی و معدنی نشان می‌دهد. به […]

کرمان – فت فتو – کرمان نخستین یا جزو نخستین استان‌ها در تشکیل شورای راهبردی فناوری در سال مزین به شعار دانش بنیان بود که حالا بعد از گذشت چند نشست از این شورا، خروجی آن کم کم خودش را با تخصیص اعتبار و نیز احصای نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی و معدنی نشان می‌دهد.

به گزارش فت فتو سومین نشست شورای راهبردی فناوری استان کرمان درحالی عصر روز شنبه با حضور مسئولان دولتی و مدیران شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد که در آن ضمن اعلام چالش‌های این بخش ها، سیاست گذاری‌های فعالیت های مرتبط نیز تشریح و اعلام شد که ۱۵۴ میلیارد تومان بودجه به حوزه دانش بنیان استان تخصیص یافته که منتظر اعلام پروژه ها و جذب این اعتبار هستند.

در این نشست اعلام شد که هنوز مبلغی از این اعتبار تخصیص یافته از بودجه استانی جذب نشده اما این درحالی بود که دبیر این شورا تاکید کرد ۷۵۸ نیاز فناورانه واحدهای اقتصادی و صنعتی -معدنی تاکنون احصا شده است.

در همین زمینه نشست شورای راهبردی فناوری استان کرمان علاوه بر اعمال حمایت های ویژه دولت از شرکت‌های دانش بنیان و جذب و توزیع اعتبارات، تلاشی برای پیوند شرکت‌های دانش بنیان با مراکز آرندی (R&D یا تحقیق و توسعه) و نیز واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ استان دارد که نهایت به تقویت شرکت های دانش بنیان استان خواهد انجامید.

ارتقای ظرفیت ۲ برابری دانش بنیان‌ها در کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای راهبردی فناوری استان کرمان در این نشست گفت: ۷۵۸ نیاز فناورانه استان کرمان را احصا کردیم که عمده این نیازهای اعلام شده از سوی بنگاه های اقتصادی استان و محصول‌محور هستند.

جعفر رودری با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ عضو هیات علمی دانشگاهی و ظرفیت های ابداع ها(اختراع) و نوآوری ها در استان کرمان افزود: ۲ برابر توان فعلی ظرفیت افزایش شرکت های دانش بنیان را داریم.

وی عنوان کرد: باید در این زمینه هماهنگی لازم با پارک علم و فناوری شکل گیرد تا سریع‌تر ارجاع نیازهای فناورانه به شرکت های دانش بنیان پیگیری شود.

رودری با بیان اینکه تاسیس شرکت ها و مباحثی که دانش فنی آنها موجود نیست مورد تاکید قرار دارد افزود: اگر دانشگاه به این حوزه ورود کند تاکید بر این است که سریع‌تر گروه های تخصصی تشکیل شود تا شرکت های دانش‌بنیان کارهای خود را به این گروه های تخصصی ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه تقسیم کار براساس ماموریت‌گرایی دانشگاه ها انجام گیرد اظهارداشت: مراکز آرندی R&D انتظار دارند مستقیم وارد مذاکره شوند تا کار سرعت گیرد که منافاتی با این کار وجود ندارد؛ ضمن آنکه مراکز آرندی می توانند مستقیم با دانشگاه و مرکز تحقیقات وارد مذاکره شوند و ناهماهنگی ها توسط شورا رفع می شود.

دبیر شورای راهبردی فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه ۴۳ مرکز آرندی و ۲۳ واحد دانشگاهی را در نشست گذشته شورای راهبری فناوری استان دعوت کردیم و پیوند بین آنها برقرار شد عنوان کرد: براین اساس مراکز آرندی بزرگ استان کرمان نیازهای خود را اعلام کردند و دانشگاه تا سطحی کار را دنبال و پس از آن به شرکت‌های دانش بنیان می سپارد.

معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در این زمینه مشمول آیین‌نامه معافیت مالیاتی می شوند که این امر فرصت بی‌نظیری برای دانشگاه و شرکت های دانش بنیان به وجود می آورد.

وی یادآور شد: شرکت های دانش بنیان تاکنون به علت برخی هزینه ها فعالیت نمی کردند و به علت تقبل هزینه ها توسط دولت، اکنون می توانند فعالیت خود را گسترش دهند.

رودری افزود: اجزای اکوسیستم فناوری در کشور و استان کرمان سیال نیست و ممکن است هماهنگی لازم در این بخش وجود نداشته باشد لذا هدف ما در شورای راهبردی فناوری استان کرمان ایجاد این هماهنگی است.

اختصاص ۱۵۴ میلیارد تومان از بودجه استانی

وی با تاکید بر اینکه استاندار کرمان به عنوان شخص نخست استان تاکید کردند و منابع مالی پای کار آمده افزود: ۱۵۴ میلیارد تومان از محل منابع بودجه استان(کمک های فنی اعتباری) را برای حمایت از دانش بنیان کنار گذاشتیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: این اعتبار تاکنون جذب نشده زیرا منتظر مشخص شدن پروژه های دانش بنیان استان کرمان هستیم.

رودری اضافه کرد: ضمن اینکه منابع از راه معین های اقتصادی نیز قابل تامین است چون منابع خوبی در سطح ظرفیت استان در کرمان در اختیار داریم.

خروجی عملیاتی شورای فناوری کرمان/ از انتظار جذب ۱۵۴ میلیارد اعتبار دانش‌بنیان‌ها تا احصای ۷۵۸ نیاز فناورانه

حمایت دولت از دانش بنیان و رفع موانع

به گزارش فت فتو سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه نشست امروز پیرو مصوبات نشست اخیر این شورا برگزار شده است گفت: استاندار کرمان تاکید و مطالبه برگزاری این نشست را با حضور نمایندگان شرکت های دانش بنیان برای حمایت از آنها داشت.

حسین مهرابی افزود: علاوه بر پرداخت وام و منابع، میزان ۱۵۴ میلیارد تومان کمک های فنی اعتباری و همچنین اعتبارات معین های اقتصادی به این حوزه اختصاص یافته است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: مسیر تبصره ۱۸ برای حمایت از شرکت های دانش بنیان که سال های گذشته ضعیف عمل می کرد، امسال در جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ شرکت های دانش بنیان به صورت ویژه دیده شده و اعتباری در این حوزه در اختیار استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پارک های علم و فناوری جایگاه خاصی را در اعتبارات تبصره های ۱۶ و تبصره ۱۸ می یابند.

مهرابی عنوان کرد: چیزی که در تفاهم نامه های سال گذشته در واحدهای فناور اشکال ایجاد می کرد، تضامینی بود که امسال قانون جهش دانش بنیان این مساله را تا حدی رفع کرده است.

۶۰ میلیارد تومان برای پارک علم و فناوری

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: ۶۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت های پارک علم و فناوری در سفر اخیر رییس جمهور به استان اعتبار گذاشته شده است. 

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی افزود: درخواست تاسیسات آب و برق  از شهرک باعث شد نتوانیم زمینی را در شهرک صنعتی به این پروژه اختصاص دهیم.

به گزارش خبرنگار فت فتو همچنین در این نشست نمایندگان برخی از ۶۹ شرکت دانش بنیان استان کرمان موانع و مشکلات کاری خود را اعلام کردند که شورای راهبردی فناوری استان در خصوص رفع مشکلات آنها مصوباتی داشت؛ عمده این مشکلات در تامین زیرساخت ها، پرداخت وام و مباحث مربوط به ادای فرآیندهای اداری و قانونی بود.




خروجی عملیاتی شورای فناوری کرمان/ از انتظار جذب ۱۵۴ میلیارد اعتبار دانش‌بنیان‌ها تا احصای ۷۵۸ نیاز فناورانه

منبع: ایرنـا
? خروجی عملیاتی شورای فناوری کرمان/ از انتظار جذب ۱۵۴ میلیارد اعتبار دانش‌بنیان‌ها تا احصای ۷۵۸ نیاز فناورانه