حرفه‌ای که عشق حرف اول آن را می‌زند

علیرضا تاج‌پور چهار سال به‌ عنوان رئیس پارک ملی خَبر بافت می‌گوید: محیط‌بانی شغل نیست، عشق است و اگر عشق نباشد ادامه مسیر برای محیط‌بانان مقدور نیست. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ علیرضا تاج‌پور ۱۰سال است که در سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان کار می‌کند و چندین سال در زمینه محیط‌بانی فعالیت […]

علیرضا تاج‌پور چهار سال به‌ عنوان رئیس پارک ملی خَبر بافت می‌گوید: محیط‌بانی شغل نیست، عشق است و اگر عشق نباشد ادامه مسیر برای محیط‌بانان مقدور نیست.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ علیرضا تاج‌پور ۱۰سال است که در سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان کار می‌کند و چندین سال در زمینه محیط‌بانی فعالیت کرده و چهار سال در سِمت رئیس پارک ملی خَبر بافت مشغول بوده است و هم اکنون کارشناس دفتر زیستگاه و امور مناطق اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان است.

تاج‌پور در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ گفت: محیط‌بانی یک شغل نیست و اگر بخواهیم به این فعالیت به عنوان یک شغل و کار نگاه کنیم، عملا یک محیط‌بان نمی‌تواند موفق باشد، محیط‌بانی عشق است و زمانی که سختی‌ها و مزایای این کار را کنار هم می‌گذاریم، قطعا مصائب بر مزایا آن می‌چربد و اگر عشق نباشد ادامه مسیر محیط‌بانی برای محیط‌بانان مقدور نیست.

کارشناس دفتر زیستگاه و امور مناطق اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: یکی از سختی‌های کار محیط‌بانی این است که در طول یک ماه حداقل محیط‌بان باید ۱۵ روز در پاسگاه محیط‌بانی حضور فعال داشته باشد و این مسئله یعنی ۱۵ روز دور از خانواده که این موضوع برای هر فردی می‌تواند کار سختی باشد.

وی بیان کرد: محیط‌بان در یک شیفت کاری در تعطیلات رسمی و غیر رسمی، باید در محل فعالیت خود حضور داشته باشد و ساعت کاری آن‌ها از ساعت کاری اداری و کارمندان هم بالاتر است که این مسئله بخشی از سختی‌های کار یک محیط‌بان است.

تاج‌پور با اشاره به فعالیت محیط‌بانان در شرایط مختلف جوی اظهار کرد: محیط‌بان ممکن است برای گرفتن شمارچی و یا فردی که به عرصه‌های طبیعی آسیب می‌زند، چند روز در کمین باشد به گونه‌ای که حتی نتواند تکان بخورد، مسئله دیگر این است که در گشت‌ها ممکن است محیط‌بان با گروهی شکارچی مواجه شود که اسلحه دارند و این در حالی است که گشت‌زنی‌ها یک نفره و با دو نفره است و تا زمانی که نیرو حضور پیدا کند، زمان از دست می‌رود و اگر محیط‌بان به تنهایی بخواهد اقدام کند، ممکن است با افراد درگیر شود.

کارشناس دفتر زیستگاه و امور مناطق اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: پارک ملی خَبر تنها پارک ملی جنوب‌شرق کشور است و یک پناهگاه حیات وحش در این حیطه وجود دارد که با پارک ملی با یکدیگر محافظت می‌شوند و حدود ۱۷۸ هزار هکتار مساحت دارد.

وی افزود: از جمله مشکلات پارک ملی خَبر همانند سایر مناطق حفاظت شده کشور، کمبود نیرو است که در این منطقه به شدت محسوس است و همچنین کمبود امکانات، وسیله نقلیه موتوری و رفاهی که برای محیط‌بانان از دیگر مسائل است.

تاج‌پور ابراز کرد: حفاظت مناطق بدون همکاری با مردم امکان‌پذیر نیست، با توجه به کمبود نیرو و امکانات اگر مردم به ما کمک نمی‌کردند، مشکلات منطقه را نمی‌توانستیم برطرف کنیم؛ بنابراین مردم چشمان باز ما و گوش‌های شنوای ما در مناطق حفاظت شده هستند.

کارشناس دفتر زیستگاه و امور مناطق اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره فعالیت کاری خود اظهار کرد: تلخ‌ترین خاطره دوران فعالیت در عرصه محیط‌بانی بنده مربوط به شهادت همکارم شهید خواجویی بود که در مأموریتی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و شیرین‌ترین خاطره عرصه کاریم مربوط به حیات وحش است زمانی که سبزی طبیعت را مشاهده می ‌کنیم و بره و بزغاله‌هایی که با مادر خود به چرا می‌روند دیدن این صحنه‌ها بسیار شیرین و با حلاوت است که کام محیط‌بان را شیرین می‌کند.

انتهای خبر/م
 




حرفه‌ای که عشق حرف اول آن را می‌زند

منبع:آرمـان
? حرفه‌ای که عشق حرف اول آن را می‌زند