حذف شورای معادن در برنامه هفتم توسعه آسیب‌رسان است

نذیر کرمان/کرمان  مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به فواید شورای معادن استان در توسعه پایدار کرمان گفت: ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه یعنی شورای معادن استانی در برنامه هفتم توسعه حذف شده که استان‌های معدنی همچون کرمان از این موضوع آسیب می‌بینند. مهدی حسینی‌نژاد امروز ششم تیرماه در نشست خبری با […]

نذیر کرمان/کرمان  مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به فواید شورای معادن استان در توسعه پایدار کرمان گفت: ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه یعنی شورای معادن استانی در برنامه هفتم توسعه حذف شده که استان‌های معدنی همچون کرمان از این موضوع آسیب می‌بینند.

مهدی حسینی‌نژاد امروز ششم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حوزه صنعت و معدن در برنامه ششم توسعه ۰.۳ درصد رشد ارزش افزوده داشته‌ایم.

او قانون برنامه هفتم توسعه را بهترین فرصت برای استان کرمان برای اخذ سهمی از حقوق دولتی دانست و بیان کرد: ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای مثل شرکت شهرک‌های صنعتی و زمین شناسی است که دو معدن بزرگ از جمله گل گهر سیرجان و جلال آباد زرند متعلق به ایمیدروست و علی رغم اینکه دو معدن بزرگ در استان مربوط به این شرکت است، یک نمایندگی قوی در استان کرمان قرار نداده است.

حسینی‌نژاد با تاکید برآنکه واحدهای صنعتی نباید از آب شرب استفاده کنند، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و حوزه صنعت و معدن تا افق ۱۴۰۴ حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف خواهد کرد و صنعت به دنبال بهره‌وری آب رفته است.

‌او از پیشران رفاه اجتماعی و توسعه بودن صنایع کوچک و متوسط در دنیا سخن گفت و افزود: واحدهای صنعتی و معدنی استان کرمان حتی به چرخه‌های تامین آب و برق کمک می‌کنند. دادن اولویت قطعی برق به واحدهای صنعتی به لحاظ کارشناسی صحیح نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به قطعی برق خانگی و تبعات آن به لحاظ اجتماعی عنوان کرد: اگر برق خانگی و ادارات را مدیریت کنیم و اولویت تامین برق را به صنعت بدهیم برای توسعه پایدار می‌تواند بسیار موثر باشد.

او بیان کرد: صنعت در حوزه آب و برق سرمایه‌گذاری کرده است و در صورتی که برق تولیدی صنعت را به خودشان بدهند، بسیاری مشکلات صنایع رفع می‌شود.

حسینی نژاد از رشد تولید خودروسازان کرمان در سال گذشته گفت و افزود: ظرفیت تولید خودرو در استان در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و امسال بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودر در منطقه بم تولید می‌شود.

او ادامه داد: در استان کرمان شش کارخانه در مباحث تولید خودرو و قطعات خودرو کار می‌کنند.

او با اشاره به تولید برندهای شناخته شده تر در شهرستان بم تصریح کرد: کرمان موتور با شرکت دِوو همکاری‌هایی داشته که با آغاز تحریم‌ها این همکاری دچار مشکل شد و برنامه دولت جدید نیز ارتباط بهتر با کشورهای دنیاست که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: تلاش ما اینست که در خصوص همکاری با برندهای چینی و معتبرتر، داخلی سازی را دنبال کنیم که مورد تاکید وزارت صمت است و کارگروه‌های حمایت قضائی و رفع موانع تولید نیز قرار گرفته است.

او در ادامه سخنانش گفت: سالانه سه میلیون تن زغالسنگ در کشور تولید می‌شود که ۸۰۰ هزار تن آن را کرمان تولید می‌کند و در مقایسه با تولید سه میلیارد تن سالانه در چین، استخراج پرهزینه سنتی ما مقرون به صرفه نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه ۳۰۰ محصول در دنیا از زغالسنگ گرفته می‌شود، یادآور شد: زغال ما به هیچ عنوان اقتصادی نیست.

او ادامه داد: معادن زغالسنگ اما در حوزه اجتماعی ما را درگیر کرده و با توجه به اشتغال این معادن، فعالیت آنها ضروری است و در این زمینه ۲۳ پروانه بهره‌برداری در استان کرمان داریم.

او معادن را انفال دانست و بیان کرد:  ۵۰ درصد معادن زغالسنگ استان کرمان خصوصی و ۵۰ درصد دیگر این معادن خصولتی هستند.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: در حوزه زغالسنگ چالش داریم و مهمترین موضوع کارگران این معادن مسائل مربوط به مشاغل سخت و زیان آور و ضریب شغلی است.

او تاکید کرد: لایه‌های زغالسنگ استان کرمان به گونه‌ای است که امکان برداشت تمام مکانیزه زغالسنگ در کرمان وجود ندارد و امکان برداشت مکانیزه در استخراج معادن زغال طبس به لحاظ ساختار شکل گیری در ضخامت لایه های افقی، وجود دارد.

حسینی نژاد با اشاره به اکتشاف مس در معدن سریدون واقع در شمال شرق معدن مس سرچشمه بیان کرد: براساس کار اکتشافی سه میلیارد ذخایر اثبات شده داریم که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن از آنها امکان استخراج دارند.

او اعلام کرد: ذخایر قطعی معادن استان کرمان به هشت میلیارد تن افزایش پیدا کرده که در توسعه پایدار گام برداریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گردشگری معدن را به تنهایی اقتصادی ندانست و گفت: کرمان یکی اضلاع مربع گردشگری کشور می‌شود و باید گردشگری معدن به عنوان یک ظرفیت برای استان فعال شود.

انتهای پیام




حذف شورای معادن در برنامه هفتم توسعه آسیب‌رسان است

منبع: ایـسنا
? حذف شورای معادن در برنامه هفتم توسعه آسیب‌رسان است