جشنواره استانی موسیقی باعث احیای موسیقی نواحی کرمان می‌شود

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان قرار است ۲۲ تیرماه در شهرستان بافت برگزار شود. فواد توحیدی،دبیر تخصصی این جشنواره با اعلام این خبر گفت:«۲۳ گروه موسیقی در این جشنواره اجرا خواهند داشت». وی توضیح داد:«از شهداد گروه نقاره‌زنی داریم،از بم گروه ساز و دهل را داریم،از ریگان در جشنواره […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان قرار است ۲۲ تیرماه در شهرستان بافت برگزار شود.

فواد توحیدی،دبیر تخصصی این جشنواره با اعلام این خبر گفت:«۲۳ گروه موسیقی در این جشنواره اجرا خواهند داشت».

وی توضیح داد:«از شهداد گروه نقاره‌زنی داریم،از بم گروه ساز و دهل را داریم،از ریگان در جشنواره حضور دارند،دو گروه از منوجان شرکت می‌کنند،دو گروه از قلعه‌گنج با یک گروه رقصنده که به آن‌ها چاپی می‌گویند دعوت شده‌اند،از جیرفت یک گروه نی‌انبان و یک گروه ساز و دهل و رقص‌‌های محلی حضور دارند،از شهربابک یک گروه کَرنا و سرنا و نقاره و یک گروه دایره و خواننده شرکت می‌کنند که دایرۀ آن منطقه سبک مخصوص به خودش را دارد».

توحیدی ادامه داد:«از شهرستان بافت چند گروه داریم و از شهرستان‌های رابر،ارزوئیه،سیرجان،بردسیر و شهر کرمان نیز گروه‌هایی در جشنواره شرکت می‌کنند».

وی خاطرنشان کرد:«همچنین یک نوازندۀ سوتک از شهداد و یک نوازندۀ سفیدمهره از بم نیز اجرای تک‌نفره خواهند داشت».

 

موسیقی نواحی

دبیر تخصصی دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان ۱۸ تیرماه در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان،بیان کرد:«دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان در بافت برگزار می‌شود زیرا تنوع بومی زیادی دارد و هر کدام از این‌ها موسیقی،گویش اشعار و سازبندی خودشان را دارند».

وی با بیان این‌که این جشنواره از روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه آغاز می‌شود و جمعه ۲۴ تیرماه اختتامیۀ آن برگزار خواهد شد،گفت:«آقای الله‌یاری رئیس مرکز موسیقی،آقای صدری مشاور وزیر ارشاد و آقای مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت».

توحیدی افزود:«این جشنواره کاملا استانی است که دبیریِ تخصصی آن به عهدۀ بنده است و خانم پروانه دهقانی‌فر رئیس اداره ارشاد شهرستان بافت،دبیر اجرایی جشنواره هستند. اسپانسر جشنواره هم شرکت فولاد استیل بافت است. ضمن این‌که ارشاد کرمان،انجمن موسیقی بافت،شهرداری و فرمانداری بافت هم در برگزاری جشنواره کمک خواهند کرد».

وی دربارۀ روند ادامۀ جشنواره موسیقی استان کرمان،گفت:«مسئولان بافت علاقه‌مند هستند که دبیرخانۀ جشنواره در بافت شکل بگیرد،اگر امسال جشنواره موفق باشد و خوب برگزار شود و اسپانسر هم داشته باشند بهتر است هر سال جشنواره در همین شهرستان برگزار شود. ضمن این‌که سایر شهرستان‌ها متقاضی نبودند. سیرجان یک‌بار تقاضا داد اما در حد حرف باقی ماند،یک جشنواره هم که قرار بود برای شروه‌خوانی خودشان برگزار کنند به نتیجه نرسید. بردسیر هم درخواست داده بود اما وقتی بافت متقاضی شد،اولویت برگزاری را به بافت دادند».

دبیر تخصصی دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان بیان کرد:«ما هر سال گروه‌های جدیدی را دعوت می‌کنیم زیرا نزدیک به سه‌هزار هنرمند موسیقی نواحی در استان داریم و به همین دلیل هر سال گروه‌ها و افراد شرکت‌کننده تغییر خواهد کرد».

وی دربارۀ نسبت این جشنواره با جشنواره ملی موسیقی نواحی نیز توضیح داد:«دبیر جشنواره ملی موسیقی نواحی برای شرکت در جشنواره استانی،به کرمان سفر می‌کنند و ایشان فرصت دارند طی برگزاری جشنواره،گروه‌های خوب را برای جشنوارۀ ملی موسیقی نواحی که فکر می‌کنم اوایل آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود،انتخاب کنند».

توحیدی با بیان این‌که یکی از خروجی‌های جشنواره استانی این است که گروه‌های منتخب جشنواره ملی‌ از آن‌جا انتخاب می‌شوند،گفت:«جشنواره استانی موسیقی نواحی در اکثر استان‌ها برگزار می‌شود و یک ایرادی که همیشه به کرمان می‌گرفتند و حتی چند بار تهدید کردند،این بود که می‌گفتند جشنواره موسیقی نواحی کشور به شرطی می‌تواند در کرمان برگزار شود که شما جشنواره نواحی استان را هم داشته باشید که ما نتوانستیم طی این سال‌ها آن را برگزار کنیم».

وی خاطرنشان کرد:«در حال حاضر برگزاری جشنواره موسیقی نواحی استان اتفاق میمونی است و به نظر من این جشنواره برای کرمان خیلی مفیدتر از جشنواره موسیقی نواحی ایران است،زیرا این موضوع را به گروه‌های موسیقی و هنرمندان تلقین می‌کند که ما آن‌ها را می‌بینیم و درک می‌کنیم،ضمن این‌که یک جنب‌وجوش در موسیقی نواحی کرمان اتفاق می‌افتد و باعث احیای موسیقی نواحی استان می‌شود».

توحیدی اظهار کرد:«ما در جشنواره موسیقی نواحی کشور،حداکثر ۱۵ گروه داشتیم اما الان ۲۳ گروه قرار است در جشنواره موسیقی نواحی استان شرکت کنند و این نشان می‌دهد موسیقی نواحی کرمان از تنوع،کمیت و کیفیت بالایی برخوردار است و این جشنواره می‌تواند خیلی در احیای موسیقی نواحی موثر باشد».

وی دربارۀ کیفیت کار گروه‌های موسیقی منتخب در جشنواره موسیقی نواحی استان،گفت:«گروه‌ها را خودم انتخاب کردم،اصلا فرصت این‌که فراخوان بدهیم نبود،اما به جرات می‌توانم بگویم ۹۵ درصد گروه‌های استان را می‌شناسم و بر اساس پژوهش‌ها،می‌دانم در هر شهرستان چه گروه‌هایی وجود دارند. به همین دلیل این تعداد را انتخاب کردم و سال آینده تعداد دیگری انتخاب خواهند شد. سعی می‌کنم همۀ گروه‌های استان در این جشنواره حضور داشته باشند».

دبیر تخصصی دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان ادامه داد:«کیفیت کار گروه‌های منتخب عالی است. به نظر من این جشنواره‌ها حتما هم نباید درجه یک باشند. سعی کردیم از هر شهرستان بهترین گروه دعوت شود».

وی با بیان این‌که امکان پخش آنلاین جشنواره فراهم نشده است،توضیح داد:«برای ثبت کارها،مکانی را در نظر گرفته‌ایم و گروه‌ها علاوه بر اجرایی که روی سِن دارند در یک فضای آرام‌تر اجرا خواهند داشت و کارها به‌صورت حرفه‌ای ضبط،و پس از جشنواره،منتشر می‌شود».

توحیدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های تخصصی در جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان،خاطرنشان کرد :«قرار شد در شهر بافت یک محل سنتی تدارک دیده شود تا نشست‌های صمیمانه‌ای در قالب بحث‌های پژوهشی و یا اجراهای خصوصی،در حاشیۀ برپایی جشنواره با هنرمندان برگزار شود».

وی گفت:«همچنین قرار است از ۱۰ نفر در مراسم اختتامیۀ جشنواره تجلیل کنیم که ۵ نفر از آن‌ها از بزرگان موسیقی نواحی کرمان هستند».

دبیر تخصصی دومین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان افزود:«یک فیلم هم از درگذشتگان موسیقی نواحی کرمان در حال آماده‌سازی است که روز اختتامیه پخش می‌شود».

وی دربارۀ امکانات بافت از لحاظ میزبانی،اقامت،مکان‌های برگزاری و اجرای موسیقی،بیان کرد:«یک هتل‌ توسط فولاد در حال ساخت است که تعدادی سوییت آن‌جا آماده شده و قرار است آن سوییت‌ها را در اختیار ما قرار دهند و اگر از نظر مکان در مضیقه بودیم از تعدادی بوم‌گردی برای پذیرایی و اقامت ‌استفاده می‌کنیم».

توحیدی تاکید کرد :«البته برای سال اول مشکلات خیلی زیاد خواهد بود. در کرمان هم سال‌های اول برگزاری جشنواره ملی موسیقی نواحی،مشکلات زیادی داشتیم اما به‌مرور این‌ها رفع خواهند شد. من مطمئن هستم ما سال آینده خیلی جلوتر از امسال خواهیم بود».

توحیدی همچنین با بیان این‌که متاسفانه دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان سایت یا صفحۀ رسمی اینستاگرام ندارد،گفت:«امسال امکان پخش زنده جشنواره فراهم نیست البته می‌توانم اجراها را از طریق صفحۀ اینستاگرام شخصی‌ام پخش کنم».

وی یادآور شد:«زمان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور،اجرای گروه‌ها از صفحۀ اینستاگرامی جشنواره موسیقی نواحی ایران به‌صورت زنده پخش شد که خیلی موفق نبود؛ بعد که اجراها را به صورت پُست منتشر کردیم بازدید زیادی داشتند و تا چند هزار نفر بیننده داشت زیرا گاهی پخش زنده کیفیت لازم را ندارد».

وی در ادامه،درخصوص پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی که امسال برگزار می‌شود نیز گفت:«دبیر جشنواره مجددا آقای دکتر مرآتی انتخاب شدند. شورای سیاست‌گذاری نیز تشکیل شد و برای اولین بار با حضور آقای دکتر حمید عسکری،کرمان یک نماینده در شواری سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی نواحی کشور دارد. شورای علمی و داوری هم به‌زودی اعلام می‌شود».

توحیدی با بیان این‌که همه چیز بر اساس روال پیش می‌رود،خاطرنشان کرد:«تنها نقطۀ تاریکی که می‌بینم،دبیرخانه کرمان است که مرتب اعلام می‌کنند پول نداریم،در حالی که همۀ کارها با پول جلو نمی‌رود. در جشنواره موسیقی نواحی استان با وجود این‌که هنوز پولی دریافت نکرده‌ام اما کارها انجام شده است،می‌توان از طریق تعاملات کارها را پیش برد».

وی با بیان این‌که دبیرخانه جشنواره ملی نواحی در کرمان کاری انجام نداده است،گفت:«فقط چند جلسه تشکیل شده که تعدادی در زمان آقای علیزاده مدیرکل سابق ارشاد کرمان بود و یک جلسه نیز با حضور آقای روحی برگزار شده است. اما متاسفانه حتی یک سایت هم برای جشنواره طراحی و راه‌اندازی نشده است». /پ

 

 

 

 




جشنواره استانی موسیقی باعث احیای موسیقی نواحی کرمان می‌شود

منبع:خبر کرمان
?

جشنواره استانی موسیقی باعث احیای موسیقی نواحی کرمان می‌شود

:اخبار استان کرمانفرهنگ