جاذبه‌های گردشگری ماهان و جوپار در یک نگاه

نذیر کرمان/کرمان استان کرمان به عنوان پهناورترین بخش کشور با مساحتی بالغ بر۱۸۳ هزار کیلومتر مربع ۵.۱۱ درصد از خاک ایران را میزبانی می‌کند. سرزمینی که به لحاظ تنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایرانی کوچک است که ناشناخته مانده است. در این گزارش به معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرهای ماهان و جوپار می‌پردازیم که […]

نذیر کرمان/کرمان استان کرمان به عنوان پهناورترین بخش کشور با مساحتی بالغ بر۱۸۳ هزار کیلومتر مربع ۵.۱۱ درصد از خاک ایران را میزبانی می‌کند. سرزمینی که به لحاظ تنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایرانی کوچک است که ناشناخته مانده است.

در این گزارش به معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرهای ماهان و جوپار می‌پردازیم که می‌تواند مقصد سفرهای نوروزی هموطنان نیز باشد.

ییلاق شهر ماهان

یکی از مهم‌ترین نقاط بازدید و گردشگری استان کرمان، شهر ماهان است که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان و در دامنه ارتفاعات تیگران واقع اسـت و چشمه‌های متعددی دارد. باغ شاهزاده در پنج کیلومتری جنوب ماهان قرار دارد.

آستانه شاه نعمت‌الله ولی ماهان

از آثار باشکوه، زیبا و بسیار دیدنی ایران می‌توان مزار شاه نعمـت‌الله ولی را نام برد. آستانه شاه نعمـت‌الله ولی، زیارتگاه اهل دل و میعادگاه شوریدگان وادی عشق، قریـب به هفـت قرن قدمـت دارد. سنگ بنای هسته مرکزی این مجموعه را احمدشاه دکنی با ارسال وجوهی به ایران پی‌ریخـت.

سال احداث بنا در کتیبه ورودی، ۸۴۰ ه.ق ذکر شده‌است. نام صحن‌های این بنا به‌ترتیـب از خیابان اصلی، صحن اتابکی، صحن وکیل‌الملکی، رواق مدیرالملکی، حرم، رواق شاه عباسی، صحن میرداماد و صحن حسینیه است.

شاه‌ولی معاصر حافظ ‌لسان‌الغیب بود و حافظ توجه خاصی به اشعار وی داشت و بسیاری از غزلیات شاه را جواب گفـت، از جمله حافـظ غزل زیر را:  

آنان‌که خاک را به نظر کیمیا کنند

آیا بودکه گوشه چشمی‌به ما کنند

درجواب این غزل شاه ولی سروده است:

ما خاک را به نظر کیمیا کنیـم

صد درد را به گوشه چشمی دوا کنیم

از جمله بخش‌های دیگر آستانه، کتابخانه و موزه شاه‌ولی اسـت.

به گزارش نذیر کرمان، شاه نعمـت‌الله عارف، ادیب و شاعر بزرگ قرن هشتم ه.ق به سال ۷۳۱ در کوهبنان به دنیا آمد و به سال ۸۳۴ در کرمان درگذشت و بنا به خواست خود در ماهان به خاک سپرده شد.

برای دسترسی به آرامگاه شاه نعمت الله ولی ابتدا باید خود را از طریق آزادراه کرمان-بم به ماهان برسانید. مسیر خود را به‌سمت داخل شهر کج کنید تا به میدان بسیج برسید. با امتداد مسیر به‌صورت مستقیم، به میدان قرنی خواهید رسید. در این میدان وارد خیابان امام خمینی بشوید. این خیابان به میدان امام خمینی منتهی می‌شود. در میدان امام خمینی، به خیابان ولیعصر بپیچید. آرامگاه در ابتدای این خیابان واقع شده است.

در صورت رد کردن ورودی شهر، در همان مسیر آزادراه بم-کرمان پیش بروید تا به خیابان جهاد برسید. این خیابان مستقیما به میدان امام خمینی می‌رسد.

  باغ شاهزاده

باغ زیبا و مصفایی که با بیش از یک قرن قدمت و پیشینه تاریخی، در دامان کوه‌های سر به فلک کشیده هزار (تیگران) آرمیده و چشم و چراغ باغ‌های کنونی ایران به شمار می‌رود به سال ۱۲۹۷ ه.ق به وسیله عبدالحمید میرزافرمانروا ناصرالدوله شاهزاده قاجار بنا شد. این باغ دارای دو عمارت دو اشکوبه در قسمـت غرب و شرق اسـت و حوض‌ها و فواره‌های متعدد، این دو عمارت را به هم ارتباط می‌دهد. حمام کوچکی نیز در ضلع جنوبی باغ وجود دارد که با برداشتی از حمام گنجعلی‌خان احداث شده است. درختان سربه فلک کشیده، داستان‌های بسیاری از روزگاران گذشته به یاد دارند. این باغ در سال۱۳۷۰ بازسازی شده و امروز با عرضه خدمات و پذیرایی از میهمانان و ایرانگردان و جهانگردان، یکی از جاذبه‌های ارزشمند و گران‌بهای کرمان به شمار می‌رود.

برای دیدن باغ شاهزاده ماهان راهی استان کویری کرمان شوید. سپس جاده کرمان به بم را در پیش بگیرید. در ۳۵ کلیومتری این جاده و شش کیلومتر مانده به شهر ماهان، می‌توانید این باغ تاریخی و تماشایی را ببینید.

 شترگلو

این بنا در محور آستانه شاه نعمـت‌الله ولی و دو ضلع شرقی آن واقع شده است و از آثار دوران قاجاریه به شمار می‌رود. بنا دارای چند حیاط است، که حیاط شمالی انارستان و حیاط  جنوبی نارنجستان بوده اسـت.

به گزارش نذیر کرمان، نیاکان ما در طول تاریخ بسیار کوشیدند تا با انواع راهکارها، زندگی را در مناطق کویری کشور ممکن کنند. بارزترین این نمونه‌ها، قنات‌ها و بادگیرها هستند که در گوشه‌گوشه نواحی مرکزی ایران می‌توان نشانی از آن‌ها را دید. از دیگر سازه‌هایی که برای مقابله با گرمای تابستان ابداع شده‌اند، شترگلوها هستند.

برای دسترسی به عمارت شترگلوی ماهان ابتدا باید خود را از طریق آزادراه کرمان-بم به ماهان برسانید. در اینجا دو گزینه پیش‌رو دارید. می‌توانید وارد شهر شوید و از طریق میدان بسیج به خیابان امام خمینی و از آنجا به میدان امام خمینی و نهایتا خیابان جهاد دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید بدون ورود به شهر، در مسیر آزادراه کرمان-بم پیش بروید تا به ورودی خیابان جهاد برسید. عمارت شترگلوی ماهان در خیابان جهاد، نزدیکی میدان امام قرار دارد.

  دره تیگران

دره تیگران در دامنه کوه جوپار و در ضلع جنوبی باغ شاهزاده ماهان واقع شده است، این دره مسیر راهپیمایی بسیار زیبایی برای‌خانواده‌ها است. آب جاری باغ شاهزاده از چشمه‌های این دره تأمین می‌شود. در انتهای دره آبشارهای مخملی و جلوه‌های زیبایی از طبیعت را می‌توانیم ببینیم. در امتداد دره دو چنار تنومند قرار دارد که تنه خالی هر یک گنجایش ۱۰ نفر را دارد.

منطقه تیگران به دلیل نزدیکی به کوهستان، آب و هوای مطبوع و دلنشینی دارد که گردشگران و اهالی شهر برای تفریح و گشت‌وگذار به این منطقه می‌آیند. پس از چند دقیقه رانندگی از ماهان به منطقه تیگران می‌رسید و جاده به انتها می‌رسد. اینجا آغاز مسیر پیاده‌روی در کوه‌های سر به فلک کشیده جوپار است که از میان دره‌ای می‌گذرد و خنکای حاصل از رودخانه تیگران در گرمای تابستان به شما جانی دوباره می‌بخشد.

 سکُنج

یکی از روستاهای هدف گردشگری است که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی ماهان و شمال جاده بم- کرمان قرار دارد. سکنج تا شهر کرمان ۵۰ کیلومتر و تا ماهان ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. اینجا منطقه‌ای است کوهستانی و خوش آب‌وهوا که دو آبشار زیبا (با حدود شش متر ارتفاع) دارد. کوه‌های مجاور آن مناسب کوهنوردی اسـت. در این آبادی در امتداد نهری بزرگ به طول چند کیلومتر چنارهایی سر به فلک کشیده وجود دارد که پاره‌ای از آن‌ها آن چنان تنومندند که بینندگان را مبهوت عظمـت و قدمـت خود می‌سازند.

معرفی جاذبه‌های گردشگری ماهان و جوپار

بقعه شیخ علی بابا

«شیخ علی بابا» از عرفای قرن نهم هجری است که در روستای سه‌کنج به زهد، تقوا و کرامت معروف است. برخی از اهالی این روستا بر این باورند که این عارف نامی از نوادگان «امام موسی بن جعفر» است. بنای این بقعه، سازه‌ای باشکوه با ایوان رفیع، گنبد بلند، رواق، حرم و صحن است.

کوه پلوار

رشته‌کوه پلوار که به دماوند کرمان معروف است، نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و حد فاصل ماهان و شهداد واقع شده است. پلوار به‌معنای پلی است میان کویر لوت و کرمان که کویر لوت و شهداد را از کرمان جدا می‌کند. این کوه، سومین کوه دشوار و فنی کشور است که زیبایی‌های منحصربه‌فردی نیز دارد که کوهنوردان و طبیعت‌دوستان را مجذوب خود می‌کند.

روستای قناتغستان

روستای قناتغستان، دهستانی در ماهان در ۲۲ کیلومتری شهر کرمان است. این روستا از خوش آب و هواترین روستاهای کرمان است که بنا به گفته‌های اهالی منطقه، قدمت آن به سال ۱۳۳۲ هجری‌ شمسی می‌رسد. از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به گذرگاه ابوالفضل العباس، قلعه و حوزه علمیه، باغ‌های زیبا و درختان میوه‌های سردسیری مانند هلو، زردآلو، انار، گیلاس و بِه اشاره کرد.

هفت باغ

بزرگراه گردشگری «هفت‌باغ» به‌منظور گسترش گردشگری در باغشهر زیبای ماهان و جذب میلیون‌ها توریست به کرمان و جنوب‌شرق کشور طراحی شده است. این محور از شهر کرمان تا ماهان امتداد دارد و در دو طرف آن، مکان‌های مختلف گردشگری و تفریحی قرار دارند. این بزرگراه در واقع بستری مناسب برای ایجاد هتل‌ها، مراکز تفریحی و طبیعت‌گردی، انواع مراکز ورزشی، تجاری و فرهنگی است.

ییلاق جوپار

شهر ییلاقی جوپار با مناظر بدیع و زیبا در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع است و باغ‌های بسیار دیدنی دارد. زیارت امامزاده حسین(علیه السلام) هر ساله باعث مسافرت تعداد زیادی زائر به این شهر می‌شود.

منطقه کوهنوردی جوپار

یک منطقه بین‌المللی اسـت که هرساله کوهنوردان بسیاری از سراسر کشور و بعضاً از کشورهای دیگر به آن وارد می‌شوند. این منطقه به لحاظ زیبایی به آلپ ایران شهرت یافته و دارای ستیغ‌ها و دیواره‌های زیبایی است.

آبشار جوپار

آبشار جوپار، آبشاری زیبا در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه جوپار در جنوب شهرستان ماهان است که برای رسیدن به آن باید از مسیر جاده ماهان به روستای خندق خرپران رفته و سپس تا جانپم ناه جوپار که یکی از شاهکارهای کوهنوردی است، کوهپیمایی کنید. این آبشار باشکوه و فصلی در راه صعود به تل خاکی واقع شده است و از میان دره‌ای باریک فرو می‌ریزد.

مقبره امامزاده حسین(علیه السلام)

امامزاده حسین علیه السلام یکی از بقاع متبرکه بخش جوپار از توابع کرمان است. بنای این زیارتگاه به دوره صفویه مربوط است که در دوره قاجاریه تعمیر و تکمیل شد. بنای شاهزاده حسین متشکل از حیاط، حرم، گنبد و رواق است. ارزش زیارتی این زیارتگاه با شاهچراغ شیراز برابر است.

قنات گوهرریز جوپار؛ یادگاری از صفویه

یکی از فعال‌ترین قنات‌های جوپار کرمان قنات گوهرریز جوپار است. این قنات در دوره صفویه حفر شده و تقریبا ۷۵۰ سال قدمت دارد. قنات گوهر ریز دارای ۳۵۵۶ متر طول و همچنین دارای ۱۲۹ حلقه چاه است و تقریبا ۳۳۰ هکتار از اراضی باغ شهر جوپار را آبیاری می‌کند.

معرفی جاذبه‌های گردشگری ماهان و جوپار

آنتونی اسمیت یک جهانگرد انگلیسی بود که در سال ۱۳۲۹ به دنبال ماهی سفید کور به قنات گوهر ریز جوپار رسید و بعد از چند سال، در سال ۱۳۸۵ دوباره به این قنات سر زد خود را به درون آب قنات گوهر ریز انداخت و گفت: ماجراجویی و جهانگردی برای او از همین قنات آغاز شده و این قنات را عشق اول خود می‌داند.

۱۷ کیلومتر که از باغ شهر ماهان به سمت غرب بروید به شهری خواهید رسید که از قرن ششم  نام قلعه و کوه در کتب تاریخی محلی کرمان به چشم می‌خورد. با قدم گذاشتن در اولین پله، حرکت به سمت قنات گوهر ریز چوپار که از دوران آناهیتا ملکه آب به یادگار مانده است، آغاز می‌شود این حرکت از سوی نور به سوی تاریکی زندگی می‌بخشد، و باز با نور پایان می‌یابد.

انتهای پیام




جاذبه‌های گردشگری ماهان و جوپار در یک نگاه

منبع: ایـسنا
? جاذبه‌های گردشگری ماهان و جوپار در یک نگاه