تنها راه رشد و حل مشکلات، مشارکت مردم در تولید است

سردبیر روزنامه ثارالله گفت: مشکل اساسی و نقطه ضعف کشور اقتصاد است و تنها راه رشد تولید و حل مشکلات، مشارکت مردم در تولید است.  منصور الهی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ گفت: نگاهی به روند شاخص‌های کلان اقتصادی بعد از انقلاب نشان می‌دهد که نقطه شروع چالش‌های اقتصادی از […]

سردبیر روزنامه ثارالله گفت: مشکل اساسی و نقطه ضعف کشور اقتصاد است و تنها راه رشد تولید و حل مشکلات، مشارکت مردم در تولید است.

 منصور الهی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ گفت: نگاهی به روند شاخص‌های کلان اقتصادی بعد از انقلاب نشان می‌دهد که نقطه شروع چالش‌های اقتصادی از سال ۱۳۸۹بوده است.

وی افزود: دیده‌بانی انقلاب پنج سال قبل از موعد آغاز این چالش‌ها، با دوراندیشی مسئله‌ آینده اقتصاد کشور را تشخیص می‌دهند و با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، گامی بزرگ برای مردمی‌سازی تولید برمی‌دارند‌.
 

سردبیر روزنامه‌ ثارالله بیان کرد: اما متأسفانه عملکرد مسئولان در تحقق این مهم رضایت‌بخش نبود و از قضا رهبری در برهه‌های مختلف از نحوه اجرای اصل ۴۴ گلایه می‌کردند.

الهی تصریح کرد: ایشان در ۱۹دی‌ماه سال قبل فرمودند: ما سیاست‌های اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم به فلان دولت، مدام سفارش کردیم. از چند مورد نصفش فاسد از آب درآمد.

سردبیر روزنامه‌ ثارالله تاکید کرد: سیاست‌های اصل۴۴ گام اول مردمی‌سازی اقتصادی است‌‌، اما همین سطح از مشارکت مردم در اقتصاد نیز به‌درستی انجام نشد. 

وی ادامه داد: نکته اول در عدم توفیق خصوصی‌سازی در ایران این است که غالبا معیار واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی، تنها وجه درآمدی آن بوده است.

الهی بیان کرد: در حالی که در سایر کشورها صرفا وجه درآمدی آن واگذاری نیست و حتی گاهی رایگان واگذار می‌شود و آنچه مهم است نقش هدایت‌گری و نظارت دولت در واگذاری‌هاست.

سردبیر روزنامه ثارالله تصریح کرد: این در حالی است که اولا در ایران اولویت اصلی برای انجام واگذاری‌ها بحث درآمدی آن بود، ثانیا کمترین نظارت و هدایت ممکن در واگذاری‌ها وجود داشت و تاکید این است که خصوصی‌سازی یک فرایند اجرای و حقوقی به نفع مردم است.

وی افزود: نکته دوم اینکه واگذاری این بنگاه‌ها بر اساس مذاکره به جای مزایده است، به نحوی که قریب به اتفاق این واگذاری‌ها در بستر مردمی‌سازی اقتصاد و از طریق بورس یا اعلان عمومی و مزایده نبوده و عمدتا از طریق رانت، نفوذ و مذاکره یا واگذاری‌های تعریف‌شده و پنهانی صورت گرفته است.

الهی تصریح کرد: در واقع فرایند مربوطه، اجرایی و حقوقی نبوده است و چنین رویه‌ای دو اشکال ایجاد کرد؛ یکی واگذاری بنگاه‌ها در قیمت‌های غیر‌واقعی انجام شد و دیگری اینکه در برگزاری مزایده برای واگذاری‌ها، افراد غیرمتخصص خریدار این بنگاه‌ها شدند و این موضوع بر جهت‌گیری و بازدهی بنگاه اثر منفی گذاشت.
 

وی ادامه داد: اما حکیم دانا انقلاب‌اسلامی که درک صحیح از مسائل دارد همچنان در ابتدای سال تاکید بر رشد تولید با حرکت کاملا مردمی دارند، مانند آزادی خرمشهر، اتکا و اعتماد به مردم را راه‌ چاره تشخیص دادند و تاکید بر مردمی‌سازی نمودند البته با مدیریت و نظارت دولت امید که دست اندر‌کاران به آیین مهم جامه عمل بپوشانند.

انتهای خبر/ تاج‌الدینی 




تنها راه رشد و حل مشکلات، مشارکت مردم در تولید است

منبع:آرمـان
? تنها راه رشد و حل مشکلات، مشارکت مردم در تولید است