تامین امنیت غذایی کشور با تولید سیب‌زمینی و پیاز خارج از فصل

محمدحسن رئیسی بیان کرد: هرچند صادرات محصولات کشاورزی برای تعادل بخشی در قیمت‌های داخلی مناسب است اما تامین امنیت غذایی کشور با تولید سیب‌زمینی و پیاز خارج از فصل، اولویت جهاد کشاورزی است. محمدحسن رئیسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت درگفتگو با فت فتو از جیرفت گفت: جایگاه ویژه‌ی شهرستان جیرفت شامل ۱۰ هزار کیلومتر […]

محمدحسن رئیسی بیان کرد: هرچند صادرات محصولات کشاورزی برای تعادل بخشی در قیمت‌های داخلی مناسب است اما تامین امنیت غذایی کشور با تولید سیب‌زمینی و پیاز خارج از فصل، اولویت جهاد کشاورزی است.

محمدحسن رئیسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت درگفتگو با فت فتو از جیرفت گفت: جایگاه ویژه‌ی شهرستان جیرفت شامل ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و قريب به ۳۱۰ هزار نفر جمعیت و همچنین تولید سالیانه يک میلیون تن محصول کشاورزی می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت افزود: سطح زیرکشت گلخانه‌های جیرفت، بالغ بر یک هزار و ۴۲۹ هکتار است و گلخانه‌های جدید با سیستم هیدوپونیک طراحی می‌شوند و گلخانه‌های قبلی هم با اصلاح سازه، بروزرسانی می‌شوند.

محمدحسن رئیسی ضمن اعلام سطح زیرکشت ۱۱ هزار هکتاری مرکبات در جیرفت، بیان کرد: سطح زیرکشت تخیلات قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار، پیاز ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار و سیب زمینی هم یک هزار و ۸۲۵ هکتار است.

رئیسی نقش سیب زمینی و پیاز خارج از فصل در تامین امنیت غذایی کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: در فصلی که تولید سیب‌زمینی و پیاز در جیرفت انجام می‌شود، تولید این محصولات در سایر نقاط کشور وجود ندارد.
 

هدف صادرات، تعادل بخشی به قیمت ها

وی تاکید کرد: هرچند حذف تعرفه صادراتی لازم است و هدف آن تعادل بخشی به قیمت‌ها بوده ولی تامین نیاز بازار داخلی در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی خواهد بود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت درخصوص مقصدهای صادرات محصولات گلخانه‌ای اظهار کرد: محصولات گلخانه‌ای جیرفت به کشورهای تازه استقلال یافته آسیا، روسیه و کشورهای عربی صادر می‌شوند.

وی برخورد اصولی با مسئله خشکسالی‌های ۲ دهه‌ی اخیر را اولویت جهاد کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: مسئله استفاده بهینه از آب، با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری امکان پذیر است تا در مصرف بی‌رویه آب، صرفه‌جویی شود و در سال جاری قریب به ۲۸۵ هکتار آبیاری قطره‌ای انجام شده است که ۱۵ درصد طرح خودیاری مردم و ۸۵ درصد هزینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار، کمک بلاعوض دولتی بوده و اکنون برای اجرای آبیاری قطره‌ای، پرونده بیش از ۴۷۰ هکتار، آماده شده و در نوبت اجرا هستند.

وی ضمن مهم ارزیابی کردن تامین آب کشاورزی توسط قنات، بیان کرد: بیشترین تعداد قنات در بخش‌های ساردوئیه، اسفندقه، بلوک و جبالبارز وجود دارد و طولانی‌ترین قنات در شهرستان جیرفت با طول ۴.۵ کیلومتر در بخش اسفندقه قرار دارد و در سال جاری عملیات اجرایی احیاء و مرمت قریب به ۶۰ رشته قنات انجام شده است.
 

ضرورت عام‌المنفعه بودن خطوط انتقال آب

محمدحسن رئیسی با اشاره به ضرورت وجود استخر ذخیره آب برای اجرای آبیاری تحت فشار، تاکید کرد: استخر ذخیره آب برای صرفه‌جویی در مصرف آب لازم است و تا کنون ۹ باب استخر ذخیره آب کشاورزی ساخته شده است و به مراکز دهگانه‌ی جهاد کشاورزی اعلام شده است که خطوط انتقال آب را بصورت عام‌المنفعه طراحی و اجرا کنند.

رئیسی به وضعیت مالکیت زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: وضعیت زمین‌های کشاورزی در جیرفت، خورده مالک هست و تامین منابع مالی و اعتباری برای کشاورزی خورده، مشکل بزرگی است.

وی تصریح کرد: اولویت برنامه‌ریزی و اقدام برای گلخانه‌ها در سال جاری، احداث گلخانه جدید، اصلاح سازه‌ی گلخانه‌های قدیمی و کشت کنترل شده بوده و در نتیجه برای متقاضیان ایجاد و بهسازی گلخانه، حدود ۴۸۷ میلیارد ریال پرونده تشکیل شده است و برای ایجاد مشاغل خورد و همکاری با سپاه، کمیته امداد و بهزیستی هم ۵۵ پرونده با مبلغ ۲ میلیارد ریال تشکیل شده است.
 

کشت گلخانه ای هیدروپونیک، هزینه بر و جدیدترین روش

وی کشت هیدروپونیک را جدیترین روش کاشت در گلخانه معرفی کرد و گفت: هزینه‌بر بودن احداث گلخانه‌ی کاشت هیدروپونیک باعث شده که امسال فقط ۲ نفر برای کاشت گلخانه‌ی هیدروپونیک اقدام کند که نظری ۵ هکتار از ۲۰ هکتار و نعمتی هم ۲.۵ هکتار از ۱۵ هکتار را اجرا کرده و مابقی گلخانه‌ی هیدروپونیک را در فازهای بعدی اجرا خواهند کرد.

محمدحسن رییس از تهیه و توزیع کودهای شیمیایی بعنوان دغدغه‌ی اصلی کشاورزان نام برد و افزود: برای تهیه و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان، به استناد آمار و ارقام اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است و به ترتیب کودهای اوره، فسفاته و پتاسه بیشترین حجم تهیه و توزیع را داشته‌اند.

انتهای پیام/ فاریابی




تامین امنیت غذایی کشور با تولید سیب‌زمینی و پیاز خارج از فصل

منبع:آرمـان
? تامین امنیت غذایی کشور با تولید سیب‌زمینی و پیاز خارج از فصل