بنگاه های زودبازده محور اشتغال و تولید هستند

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به موضوع اشتغال و توسعه‌ پایدار کمک کند بحث بنگاه‌های زودبازده است. محمد ضيايي در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: در خصوص اهمیت توجه به قشر کارگر و قدردانی از تلاش و زحمات کارگران، صحبت‌های بسیار زیاد در […]

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به موضوع اشتغال و توسعه‌ پایدار کمک کند بحث بنگاه‌های زودبازده است.

محمد ضيايي در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: در خصوص اهمیت توجه به قشر کارگر و قدردانی از تلاش و زحمات کارگران، صحبت‌های بسیار زیاد در احادیث و قرآن کریم توجه ویژه‌ای شده است و باید از این قشر قدردانی، و پرداخت حق و حقوق آن‌ها به موقع، و توجه ویژه ای به این گروه از جامعه شود.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان افزود: اما اینکه چقدر این اتفاق می‌افتد و چقدر ما می‌توانیم ادعا کنیم که توجه ویژه‌ای به قشر کارگری شده، موضوعی است که باید از خود آن‌ها سوال کرد.

وی بیان کرد: در واقع آن‌ها صادق‌ترین و معتبرترین نظرات را در این خصوص خواهند داد و باید به این نکته اشاره کنم که همواره در طی این سال‌ها در تحقق آرمان‌های کشور، قشر کارگری پیشگام و پیشرو بوده و سعی کرده با کمترین توقع و انتظارات وظایفی که بر عهده او گذاشته شده و حتی گاهی فراتر از این وظایف را به نحو احسن انجام دهد و اثر ماندگاری را از خود برجای گذارد.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان تصریح کرد: در حوزه‌ کارگری همیشه آمار‌ها و ارقام نشان می‌دهد که رشد تولید و توسعه‌ صنعت، خصوصا در حوزه صنعت و بقیه‌ بخش‌های کارگری که نشان دهنده‌ تلاش‌هایی است که آن‌ها داشته‌اند.

ضیایی گفت: اما باید بپذیریم که قوانین موجود ما پاسخگوی نیازها و انتظارات این گروه نیست و همچنین کارفرمایان ما توانایی پاسخگویی به این موضوع را ندارند این نکته‌ مهمی است که ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمامی نیازها و انتظارات بخش کارگری توسط بخش کارفرمایی پاسخ و پوشش داده شود، بلکه در حوزه وظایف حکمرانی و حوزه دولت است که باید با قوانین بروزتر و حمایت بیشتر دغدغه‌های حوزه‌ کارگری را برای اشتغال و تولید پایدار برطرف کند.

وی بیان کرد: اگر این دغدغه‌ها برطرف شود قطعا حوزه‌ کارگری حال بهتری خواهد داشت و از آن طرف هم نتایج مثمر ثمر بهتری را از این حوزه خواهیم دید.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان تاکید کرد: دولت، مجلس و تشکل‌های صنفی وظیفه دارند که با بازنگری قوانین موجود در حوزه کارگری و کارفرمایی سعی کنند که این قوانین را بروز و منطبق بر نیازها و انتظارات این قشر کنند و همچنین به تناسب برآورده شدن این نیازها و انتظارات در مقابل سایر اقشار جامعه توجه داشته باشند، به هر حال قشر کارگری خودش را با سایر اقشار جامعه مقایسه می‌کند.

وی ادامه داد: کارگران وقتی این مقایسه را انجام می‌دهند هم از نظر حقوق، مزایا و هم از نظر سایر اقلامی که اصطلاحا در سبد جبران خدمات هر کدام از این بخش‌ها دیده می‌شود، خودشان را مقایسه می‌کنند.

ضیایی اظهار کرد: باید به این نکته هم توجه کنیم که قشر کارگری شرایط کاری سخت و گاهی زیان آوری را در یک بازه زمانی طولانی‌تر در روز تجربه می‌کند، در حالی که اقشار دیگر ممکن است که این شرایط را نداشته باشند و شرایط راحت و آسان‌تری را در کار خود با آن روبرو شوند.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به موضوع اشتغال و توسعه‌ پایدار کمک کند بحث بنگاه‌های زودبازده است.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان بیان کرد: این بنگاه‌ها قطعا با تسهیل بهبود فضای کسب و کار برای کشور و امکان فعالیت بیشتری را خواهند داشت که بتوانند با ایجاد اشتغال پایدار و کارآفرینی فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهند باعث رشد و توسعه کشور شود.

وی افزود: تمام کشورهای توسعه یافته از این الگو استفاده کرده‌اند و ما نیاز نداریم که چرخ را ابتدا تولید کنیم و می‌توانیم ببینیم که ایجاد و حمایت از بنگاه‌های زودبازده نقش موثر و مفیدی را در اشتغال پایدار و کازآفرینی در کشور خواهد داشت و در نهایت توسعه آن خواهد داشت.

ضیایی تصریح کرد: در خصوص امنیت کشور باید به هر دو وجه آن توجه کرد یعنی یک موضوع امنیت شغلی کارگر است که قطعا باید تضمین شود که با خیال راحت به کار خودش ادامه دهد و از طرف دیگر کارفرماها هم باید خیال‌شان راحت باشد که اگر مشکلی ایجاد شد در فرایند تولید و فرایند خدمتی که دارند انجام می‌دهند که این مشکل ناشی از فعالیت کارگری بوده، بتوانند این مشکل را برطرف کنند و این موضوع اشتغال پایدار مثل یک شمشیر دو لبه می‌ماند هم برای کارگری و هم برای کارفرما باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: قطعا قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه و دو ماهه یا سه ماه، که اغلب باب شده و کارفرماها می‌بندند، نمی‌تواند تضمین روحی و روانی خوبی داشته باشد برای یک فردی که می‌خواهد کار خود را به نحو احسن انجام دهد. 

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان بیان کرد: با توجه که امسال هم سال مهار تورم و رشد تولید است این موضوع بخش رشد تولیدش قطعا به همت و تلاش قشر کارگری اتفاق خواهد افتاد و زمانی هم این اتفاق رخ خواهد داد که دغدغه‌‌ای را در امر معیشت و روحی و روانی قشر کارگری نداشته باشد و یا حداقل این دغدغه‌ها کمتر شده باشد که قطعا آن بخشش مرتبط با مهار تورم است.

وی گفت: بزرگ‌ترین کاری که این قشر باید انجام دهد در حوزه‌ مهار تورم است و این مهار تورم خودش کمک خواهد کرد به این که کارگران ما تلاش کنند و تولید خود را افزایش دهند و کارفرمایان بتوانند در حوزه رشد تولید سرمایه‌گذاری کنند و  برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهند که این رشد پایدار باشد و منافعش هم به کارفرما و هم به کارگر و در نهایت به مجموعه‌ کشورمان برسد.

ضیایی ادامه داد: قطعا این اتفاق لازم و ملزوم است یعنی نمی‌تواند رشد تولید اتفاق بیفتد بدون مهار تورم و نمی‌تواند مهار تورم اتفاق بیفتد بدون رشد تولید، باید همزمان برنامه‌هایی برای هر دو بخش برنامه‌ریزی شود و برای اجرای عملی و عملیاتی آن پیگیری شود و قطعا نتایجش را ان‌شاءالله همه از آن بهرمند شوند.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان تاکید کرد: باید بپذیریم که ما در یک فضای خلا فعالیت نمی‌کنیم و بخشی از یک اکوسیستم پیچیده‌تر و بزرگ‌تر هستیم، بازیگران شناخته شده و ناشناسی می‌توانند به پیشرفت سازمان کمک کنند و یا مانع پیشرفت آن شوند.

وی افزود: چالش‌های مدیریتی را باید شناسایی کنیم و به‌طور مناسب به آن‌ها پاسخ دهیم و آماده باشیم برای مقابله با چالش‌هایی که به وجود می‌آید و همچنین فرصت‌های رشد و یادگیری را ایجاد کنیم و از آن بهره ببریم و اینجا نتایج ممتازی اتفاق خواهد افتاد که فرهنگ برد برد یا برنده برنده اتفاق می‌افتد یعنی فرهنگی که هم کارفرما برنده است و هم کارگر، و بر مبنای موفقیت، این فرهنگ ایجاد می‌شود.

ضیایی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به سلامتی جسمی و روحی و روانی قشر کارگری و خانواده هایشان، فعالیت‌های فراتر از الزامات قانونی در این حوزه خیلی می‌تواند موثر باشد برای اینکه در نهایت این قشر زحمتکش و پرتلاش بتوانند به فعالیت خودشان ادامه دهند و در کنار خانواده‌شان زندگی خوب و رفاهی نسبی را تجربه کنند.

انتهای خبر/ تاج الدینی




بنگاه های زودبازده محور اشتغال و تولید هستند

منبع:آرمـان
? بنگاه های زودبازده محور اشتغال و تولید هستند