برنامه و عمل جهادی، راه برون‌رفت از مشکلات قضائی/تشریح آخرین وضعیت پرونده جنایت در "بهرمان"

نذیر کرمان/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان به کمبود اعتبارات و کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه اشاره و بیان کرد: راه برون‌رفت از این مشکلات کار، فکر، برنامه و عمل جهادی است تا این نواقص و کمبودها را جبران کنیم. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی امروز ۱۸ تیرماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری و […]

نذیر کرمان/کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان به کمبود اعتبارات و کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه اشاره و بیان کرد: راه برون‌رفت از این مشکلات کار، فکر، برنامه و عمل جهادی است تا این نواقص و کمبودها را جبران کنیم.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی امروز ۱۸ تیرماه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان رفسنجان با تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه و ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام)، اظهار کرد: این ماه را ماه تکریم و تعظیم اهل بیت می‌توان نام برد، هم روایات زیادی در خصوص تعظیم و تکریم اهل بیت از جمله حدیث ثقلین وارد شده، هم این‌که آیات متعدد قرآن در شأن اهل بیت در ماه ذی‌الحجه نازل شده است.

وی افزود: روز مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه نیز یک روز عید و روزی بزرگ است که باید از این مناسبت‌ها در شناساندن اهل بیت (علیهم السلام ) به جوانان و نوجوانان عمل کنیم و فرهنگ غنی اهل بیت را منتقل کنیم. در فضایی که دشمن اعتقادات نسل نو را نشانه گرفته باید از این فرصت‌ها بهره برد.

حمیدی در ادامه با اشاره به این‌که رفسنجان در استان کرمان و کشور از شهرستان‌های مهم و تاثیرگذار در دوران انقلاب و دفاع مقدس و حال حاضر بوده، افزود: باید به روان پاک سرداران و شهدای این شهرستان درود فرستاد. نقش رفسنجان در دوران دفاع مقدس بی‌بدیل بود. کمک‌هایی که مردم رفسنجان به جبهه‌ها می‌کردند و بزرگان این شهر، خدمات و خاطرات آن‌ها نباید فراموش شود و این‌ها افتخارات استان کرمان و رفسنجان هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: امروز قوه قضائیه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که بتواند وظیفه خود را در اجرای عدالت، احقاق حق مردم و تأمین امنیت روانی جامعه نقش خود را ایفا کند. البته اجرای عدالت کار بسیار سختی است و شاید توسط انسان غیرمعصوم ممکن نباشد اما در حد توان و ظرفیت خود به سمت عدالت در جامعه برسیم.

حجت‌الاسلام حمیدی حرکت بر اساس برنامه را جهت‌گیری قوه قضائیه دانست و گفت: قوه قضائیه از روزمرگی عبور کرده و سند تحول و تعالی قوه قضائیه در دستور کار قرار ددار.

وی ادامه داد: قرارگاه اجرای سیاست‌های سند تحول و قرارگاه اجرای منویات مقام معظم رهبری در سطح ملی و استانی تشکیل شده است و تلاش می‌شود منویات مقام معظم رهبری در قوه قضائیه اجرا شود و راه نجات هم همین است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به کمبود اعتبارات و کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه اشاره و بیان کرد: راه برون‌رفت از این مشکلات کار، فکر، برنامه و عمل جهادی است تا این نواقص و کمبودها را جبران کنیم.

حمیدی هم‌چنین از خدمات حجت‌الاسلام پورمحمدی و شهسواری به‌عنوان رئیس دادگستری و دادستان رفسنجان قدردانی و برای رئیس جدید دادگستری و دادستان جدید رفسنجان آرزوی موفقیت کرد و گفت: بناست از آقای پورمحمدی به عنوان معاون قضایی دادگستری کل استان و مستشار دادگاه تجدیدنظر استفاده کنیم.

تشریح آخرین وضعیت پرونده جنایت در “بهرمان”

وی در مراسم افتتاح دادگاه بخش نوق نیز درباره آخرین وضعیت پرونده جنایت در بهرمان رفسنجان اظهار کرد: در سال گذشته در روز تاسوعا قلوب همه جریحه‌دار شد و یک فرد جانی، شش نفر از اتباع افغانستانی و چهار نفر از مردم شریف این شهر را مظلومانه به قتل رساند.

وی افزود: از همان شب ضمن تماس تلفنی با دادستان موضوع را پیگیری کردم. در وهله اول تلاش بر این بود که قاتل دستگیر شود و فرار نکند، که با دستورات قضایی و تلاش فراجا در همان شب حادثه این فرد جانی دستگیر شد.

حمیدی ادامه داد: از همان روز اول، رسیدگی سریع به این پرونده را در دستور کار قرار دادیم و چند کار انجام شد؛ نخست اینکه پرونده را به مقتولان ایرانی و افغانستانی تفکیک کردیم چون می‌دانستیم اگر بخواهد یک‌جا رسیدگی شود دسترسی ما به خانواده‌های مقتولان افغانستانی آسان نیست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: برای استیفای حق اولیاء دم مقتولان ایرانی، پرونده را در دو بخش رسیدگی کردیم، اکنون با وجود اینکه نزدیک به یک سال گذشته، از اتباع افغانستانی نه شکایتی دریافت کردیم نه کسی مراجعه کرده و حتی امکان دارد مطلع هم نباشند.

حمیدی افزود: برای آن چهار نفر از عزیزانی که در این شهر سکونت داشتند، بر اساس تقاضای خانواده‌های عزادار سه نفر تقاضای قصاص و یک نفر تقاضای دیه کردند.

وی ادامه داد: بر این اساس در دادگاه کیفری قاتل به سه فقره قصاص و یک فقره پرداخت دیه محکوم شده است، پرونده در استان رسیدگی شده و در دیوان عالی کشور است تا رسیدگی نهایی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: از آنجا که پرونده یک پرونده امنیتی است و سبب ناامنی و رعب‌ و وحشت در منطقه شده لذا برای این فرد جانی، پرونده محاربه در دادگاه انقلاب تشکیل شده و در حال رسیدگی است و حکم محاربه هم ممکن است برای این فرد صادر شود.

وی اظهار کرد: اگر حکم محاربه برای این فرد جانی صادر شود حکم اعدام برای او صادر خواهد شد، حکم قصاص در اختیار اولیاء دم است اما اگر این بخش پرونده رسیدگی و صادر شود، حکم اعدام برای محاربه در خصوص این فرد جانی صادر خواهد شد.

انتهای پیام




برنامه و عمل جهادی، راه برون‌رفت از مشکلات قضائی/تشریح آخرین وضعیت پرونده جنایت در "بهرمان"

منبع: ایـسنا
? برنامه و عمل جهادی، راه برون‌رفت از مشکلات قضائی/تشریح آخرین وضعیت پرونده جنایت در "بهرمان"