باغات پسته رفسنجان در سال ۱۴۰۲ محصول دارد؟

فت فتو/کرمان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به سرمازدگی گسترده باغات پسته رفسنجان در فروردین امسال، گفت: نگرانی که کشاورزان دارند آیا ۱۴۰۲ پسته داریم یا خیر که هنوز مشخص نیست چه وضعیتی داریم، ممکن است ابعاد سرمازدگی به حدی باشد که سال آینده هم پسته نباشد. به گزارش فت فتو، عباس حاج‌عبداللهی […]

فت فتو/کرمان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به سرمازدگی گسترده باغات پسته رفسنجان در فروردین امسال، گفت: نگرانی که کشاورزان دارند آیا ۱۴۰۲ پسته داریم یا خیر که هنوز مشخص نیست چه وضعیتی داریم، ممکن است ابعاد سرمازدگی به حدی باشد که سال آینده هم پسته نباشد.

به گزارش فت فتو، عباس حاج‌عبداللهی ظهر امروز ۲۵ فروردین در نشست بررسی سرمازدگی پسته شهرستان با حضور نماینده مردم، فرماندار و جمعی از مسئولان در محل جهادکشاورزی، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار محصول پسته برداشت شد و متأسفانه بخشی از محصول ۱۴۰۱ هم با توجه به خسارت سرمازدگی از بین رفت. اکثر پسته در منطقه نوق است که از نظر منابع آبی و خاک در آن مناطق غنی‌تر هستیم و بیشترین سرمازدگی در منطقه نوق به‌وقوع پیوست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیشترین رقمی که در رفسنجان داریم اوحدی(فندقی) است و بعد احمدآقایی و کله‌قوچی است، افزود: سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار در رفسنجان پسته تولید می‌شود که با توجه به خساراتی که شامل این محصول می‌شود، میانگین به‌شدت رو به کاهش است.

وی بیان کرد: امسال ۱۵ هزارتن محصول از بین رفته است که ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در مجموع خسارت به باغات پسته وارد شده است.

حاج‌عبداللهی ادامه داد: یک چهارم باغات پسته رفسنجان زیرپوشش بیمه هستند اما بیمه مبلغ کمی بابت خسارت می‌پردازد که در مقابل هزینه‌های تولید ناچیز است.

وی تصریح کرد:  نگرانی که کشاورزان دارند آیا ۱۴۰۲ پسته داریم یا خیر که هنوز مشخص نیست چه وضعیتی داریم، ممکن است ابعاد سرمازدگی به حدی باشد که سال آینده هم پسته نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم پسته در هکتار داشته باشیم و کشاورزان دچار فقر اقتصادی شدند، با بروز حوادث طبیعی محصول آن ها از بین رفته و قدرت پرداخت هزینه های نگهداری باغات و تعمیرات آن ها را هم ندارند. 

این مسئول ادامه داد: ارزش باغات پسته رفسنجان حدود دو میلیارد دلار است اما زمانی که کشاورز نتواند به آن رسیدگی کند محصول نمی‌دهد و معیشت کشاورز به خطر می‌افتد.

حاج‌عبداللهی خاطرنشان کرد: متأسفانه با سرمازدگی اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال محصول پسته امسال در شهرستان رفسنجان از بین رفته و بیشترین آسیب سرمازدگی به باغات پسته بخش فردوس، بهرمان و اسماعیل آباد این شهرستان وارد شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: کمک بلاعوض به کشاورزان، کاهش تعرفه برق موتورپمپ‌ها، استمهال وام‌های کشاورزی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت که کشاورزان بتوانند باغات خود را تعمیر و تغذیه کنند می‌تواند باری از دوش آنها بردارد.

استمهال وام های کشاورزان در حد حرف!

حاج‌عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استمهال وام های کشاورزان با اینکه مسئولان اعلام می کنند اما بدرستی انجام نمی شود و  کشاورزان در این زمینه دچار بلاتکلیفی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان افزود: در حقیقت کشاورزان هر میزان تسهیلاتی که دریافت کرده باشند باید به اندازه حدود دو برابر به بانک پرداخت کنند که توان این پرداخت ها با بروز سرمازدگی ها از بین رفته است.

حاج عبدالهی خاطرنشان کرد: دولت باید تسهیلات کم بهره به کشاورزان پسته کار اعطا کند تا بتوانند باغات را تعمیر و مسایل تغذیه ای را برای باغات فراهم کنند.

انتهای پیام




باغات پسته رفسنجان در سال ۱۴۰۲ محصول دارد؟

منبع: ایـسنا
? باغات پسته رفسنجان در سال ۱۴۰۲ محصول دارد؟