اقتصاد استان را با حرکت به سمت دانش بنیانی از تکیه بر معدنی بودن نجات دهیم

سیدد مهدی طبیب زاده گفت: باید اقتصاد استان کرمان را از تکیه بر منابع  معدنی نجات دهیم، اگر در حوزه های فرهنگ کار بر پایه استاد شاگردی، زیرساخت، مهارت آموزی، ارتباط و شبکه سازی، نوآوری و بازار گام اساسی برداریم به اقتصادی  دانش بنیان و بهره ور خواهیم رسید. سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی […]

سیدد مهدی طبیب زاده گفت: باید اقتصاد استان کرمان را از تکیه بر منابع  معدنی نجات دهیم، اگر در حوزه های فرهنگ کار بر پایه استاد شاگردی، زیرساخت، مهارت آموزی، ارتباط و شبکه سازی، نوآوری و بازار گام اساسی برداریم به اقتصادی  دانش بنیان و بهره ور خواهیم رسید.

سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان در هفتاد و هشتمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع مهارت آموزی عنوان کرد: اقتصاد استان کرمان تکیه زیادی بر منابع معدنی دارد به جای اینکه برای رسیدن به  اقتصاد بر پایه دانش بنیان برنامه ریزی و تلاش شود، باید اقتصاد به دانش بنیان تبدیل شود، زیرا معادن تجدیدناپذیر هستند که بعد از اتمام استان بدون تولید، صنعت و اشتغال خواهد ماند.

وی افزود: باید اقتصاد استان کرمان را از تکیه بر منابع  معدنی نجات دهیم، اگر در حوزه های فرهنگ کار بر پایه استاد شاگردی، زیرساخت، مهارت آموزی، ارتباط و شبکه سازی، نوآوری و بازار گام اساسی برداریم به اقتصادی  دانش بنیان و بهره ور خواهیم رسید.

طبیب زاده اذعان کرد: از بهره وری به شدت غفلت می شود در حالی که اشتغال از طریق رشد بهره وری هم می تواند به ایجاد شغل اهتمام ورزد، با توجه به اینکه ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اذعان کرد: به عنوان مثال از محل یکی از بند های  قانونی می شود در استان کرمان ۱۰ هزار شغل ایجاد کرد(بدون سرمایه گذاری) در واحدهای صنفی و یا با سرمایه گذاری کمی در صنوف شغل پایدار ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اتاق، موضوعات را به صورت کارشناسی دنبال و در شورای گفت و گو مطرح می کند، گفت: مهارت آموزی بسیار ضروری، اثربخش و تحول آفرین است  و نزدیک به یک دهه است که قانون مهارت ورزی در صنوف به صورت مرسوم استادشاگردی ابلاغ شده است اما متاسفانه به اجرا در نیامده اند،  اگر این بحث را در کرمان جدی اجرا کنیم تقریبا موضوع اشتغال حل می شود.

طبیب زاده افزود: در جیرفت و منطقه جنوب استان دوره های آموزش فنی و حرفه ای برگزار کردیم و هر کس در جنوب این آموزش ها را فرا گرفته، مشغول به کار شدند و در رودبار جنوب هم این سرمایه گذاری در عرصه مهارت آموزی  صورت گرفته است اما کرونا اندکی دست ما را عقب انداخت.

وی تاکید کرد: ظرفیت هایی وجود دارد که می توانیم بسیاری از مشکلات استان را حل کنیم ضمن اینکه باید حرکت صنایع استان را به سمت صنایع نسل چهارم جدی بگیریم زیرا برای رقابت در بازارهای بین المللی این مسئله مهم است.

رئیس اتاق بازرگانی اذعان کرد: حدود ۸۰ درصد صنعت استان کرمان نسل اول و دوم است و برای همین بنیه صنعتی استان ضعیف است اما بنگاه ها این قابلیت را دارند که مورد استفاده قرار گیرند.

طبیب زاده در پایان خاطر نشان کرد: با سازمان صمت استان پروژه نیاز سنجی را رقم زده ایم و پیشنهاد ما این است تا طرح مهارتت ورزی به مدت ۱۸ ماه آغاز شود و تا محیز واقعی کار را مهارت اموز ببیند و درک کند، در این مسیر هم از نظارت تامنی اجتماعی هم خارج است.

انتهای پیام/ طهماسبی




اقتصاد استان را با حرکت به سمت دانش بنیانی از تکیه بر معدنی بودن نجات دهیم

منبع:آرمـان
? اقتصاد استان را با حرکت به سمت دانش بنیانی از تکیه بر معدنی بودن نجات دهیم