افتتاح نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان

نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور روز چهارشنبه برای پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی در کرمان افتتاح شد. به گزارش  نذیر کرمان،  در پی شیوع آفت های مختلف بویژه در مزارع و باغ های خرما، پسته، گردو، بادام و دیگر محصولات استان کرمان و دیگر استان های جنوب شرق کشور، راه اندازی قرارگاه […]

نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور روز چهارشنبه برای پیشگیری و کنترل آفات کشاورزی در کرمان افتتاح شد.

به گزارش  نذیر کرمان،  در پی شیوع آفت های مختلف بویژه در مزارع و باغ های خرما، پسته، گردو، بادام و دیگر محصولات استان کرمان و دیگر استان های جنوب شرق کشور، راه اندازی قرارگاه عملیاتی مقابله با مهاجمان زیستی تدارک دیده شده تا ضمن ارائه آموزش های لازم به بهره برداران زمینه های پیشگیری و درمان سریع تر در دستور کار قرار گیرد.

 

 سردار قمی معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور  گفت: اهمیت مقابله با مهاجمان زیستی در جنوب کشور و استان‌هایی که بحث حفظ نباتات و امنیت غذایی را به  علت تامین نیاز خودشان و استان‌های همجوار دارند، مورد توجه است. 
وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف قرارگاه‌هایی برای مقابله با تهدیدات نوین دارد که قرارگاه زیستی یکی از آنهاست. 
معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به آفاتی از جمله سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های جنوب و شرق استان گفت: اولین قرارگاه زیستی در مقابله با مهاجمانی که حوزه نباتات و زیرساخت‌های حوزه کشاورزی را دچار خطر کردند در استان کرمان تشکیل شده است.
قمی بیان کرد: در این قرارگاه پنج استان فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان برای هم افزایی و همکاری بیشتر برای مقابله با مهاجمین زیستی فعال می‌شود. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان  هم در حاشیه مراسم افتتاح این قرارگاه  گفت: کرمان و جنوب شرق کشور به دلایل گوناگون و متنوع بودن محصولات در معرض طیف وسیعی از تهدیدهای زیستی قرار دارند  و در مقاطع مختلف یا درگیر این آسیب ها هستند یا در آستانه درگیری قرار دارند.

رحمان جلالی با تاکید بر اینکه این قرارگاه به واسطه مدیریت در دیده بانی و مرزبانی در مقابله با مهاجمان زیستی و تعامل همه جانبه در سطح ملی بین وزارتخانه های بهداشت جهاد کشاورزی و پدافند غیرعامل کشور شکل گرفته و کمیته مشترک در سطح ملی و بین دستگاه ها برای مقابله با مهاجمان زیستی بزودی شکل خواهد گرفت و نخستین رزمایش زیستی مشترک بین دستگاهی نیز با برای مقابله با مهاجمان زیستی با پنج استان جنوبشرق کشور برگزار می شود.

وی از راه اندازی میزهای رصد و پایش تهدیدات زیستی، هشدار سریع، آشکارسازی و تشخیص، تریاژ و تخلیه، میز درمان، بهداشت و پیشگیری، قرنطینه و محدودسازی، رفع آلودگی و حذف منابع آلوده در قرارگاه مقابله با مهاجمان خارجی در روزهای آتی خبر داد و گفت: میز بازتوانی و بازسازی، مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی ساختار نیز در این قرار راه اندازی خواهند شد.

کرمان از جمله قطب های مهم تولید خرما، پسته، محصولات جالیزی و دیگر تولیدات کشاورزی به شمار می رود که سهم بسزایی از صادرات ایران را در این بخش ها به خود اختصاص داده است؛ خرمای مضافتی شرق دیار کریمان شهره کشور و جهان است اما چند وقتی است آفت سوسک سرخرطومی حنایی که دامن این نوع درختان خرما را در کنار سایر آفت ها گرفته، زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است.

کد ویدیو




افتتاح نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان

منبع: صـداوسیـما مرکز کرمان
? افتتاح نخستین قرارگاه مقابله با مهاجمان زیستی جنوب‌شرق کشور در کرمان