استاندار کرمان: تخصیص ارز ترجیحی به واردات بدترین تصمیم بود 

کرمان – فت فتو – استاندار کرمان گفت: تخصیص ارز ترجیحی بدترین شیوه و تصمیم برای کشور بود زیرا در جهان یارانه‌ها در اختیار تولید کننده، توزیع کننده و یا مصرف کننده قرار می‌گیرد که ما آن را در اختیار وارد کننده قرار دادیم و به تولید و اشتغال آسیب زدیم. به گزارش فت فتو، محمدمهدی […]

کرمان – فت فتو – استاندار کرمان گفت: تخصیص ارز ترجیحی بدترین شیوه و تصمیم برای کشور بود زیرا در جهان یارانه‌ها در اختیار تولید کننده، توزیع کننده و یا مصرف کننده قرار می‌گیرد که ما آن را در اختیار وارد کننده قرار دادیم و به تولید و اشتغال آسیب زدیم.

به گزارش فت فتو، محمدمهدی فداکار روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: ضلع چهارمی برای تخصیص یارانه با ارز ۴٢٠٠ تومانی درست کردیم که در دنیا بی سابقه بود.

وی اظهار داشت: زمانی به سمت واردات رفتیم، وابستگی کشور را تشدید کردیم و نتیجه این تصمیم این بود که تولید صرفه اقتصادی نداشته که واردات جان بگیرد لذا اشتغال و سرمایه گذاری درون کشور تضعیف شد.

استاندار کرمان گفت: در کنار آن نخبگانی که در حوزه تولید می توانستند اثرگذاری داشته باشند از کشور می‌روند و ارزش پول ملی نیز دچار چالش می شود و حوزه فناوری نیز به‌همین‌گونه است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد ‌دلار یارانه به چند قلم کالای اساسی داده شد که قرار است این مبلغ امسال آزاد شود و باید ببینیم چقدر از این رقم بزرگ به دست مصرف کننده واقعی رسیده است.

فداکار با بیان اینکه قرار بود روغن و نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شود گفت: ۴۰ تا ۶۰ درصد یارانه ارز ترجیحی به جیب واردکننده و شبکه توزیع رفت و فقط نیمی از آن به‌دست مردم رسید.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی استان کرمان در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده است عنوان کرد: اما این عدد سال گذشته ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و عدد بسیار بزرگی است.

استاندار کرمان اضافه کرد: زمانی ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور آمد شرکت های کاغذی برای دریافت ارز راه اندازی شد و برخی از این شرکت‌ها یا کالایی نیاوردند و یا واردات کمتری انجام دادند و این روش دیگر قابل ادامه نیست زیرا باید جلوی این تصمیم گرفته شود.

دولت از آبروی خود گذشت

وی افزود: دولت ابتدای مدیریت خود چنین ریسکی کرد و عمده طرح های تحولی در سالهای پایانی دولت انجام می شود اما دولت سیزدهم بدون اینکه نگران آبرو و سرمایه اجتماعی خود باشد حس کرد این روش برای جامعه بسیار خطرناک و مضر است و این تصمیم را گرفت.

فداکار یادآور شد: اگر این یارانه را به داخل بیاوریم، تولید کننده در کشور خودمان تولید می کند، اما این روش دیگر قابل ادامه نیست و در اولین گام دیدیم که یارانه از ۴٠٠ هزار تومان تا ٣٠٠ هزار تومان به حساب مردم واریز شد.

وی ادامه داد: در کنار آن، تخصیص یارانه ۴٢٠٠ تومانی به واردکننده سبب افزایش قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور می شود اما بحث نان و دارو در این مرحله مطرح نیست. 

وی با بیان اینکه قیمت های جهانی برخی محصولات به شدت افزایش پیدا کرده است گفت: گندم از ٣٠٠ به بیش از ۵٠٠ دلار در دنیا گران شده و اوکراین که ٧٠ درصد از دانه های روغنی دنیا را تامین می کرد گرفتار جنگ شده لذا باید خودمان این حوزه را تامین و ساماندهی کنیم.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به بخش آموزش توجه شود گفت: کار حوزه سلامت به صورت معمول هم کاری دشوار است اما در ۲ سال گذشته که کشور درگیر بیماری کرونا شد، دانشگاه باید در این عرصه پر خطر کار می کرد.

وی با قدردانی از خدمات رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سرپرست جدید این دانشگاه تبریک گفت و افزود: حوزه های بهداشت و درمان نیازمند توجه است زیرا در این ۲ سال همزمان با شیوع کرونا، عمده بار کشور بر دوش این حوزه بوده است.

همچنین در این آیین از خدمات حمیدرضا رشیدی نژاد به عنوان رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی کرمان قدردانی و مهدی احمدی نژاد به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی شد.




استاندار کرمان: تخصیص ارز ترجیحی به واردات بدترین تصمیم بود 

منبع: ایرنـا
? استاندار کرمان: تخصیص ارز ترجیحی به واردات بدترین تصمیم بود