از همراهی امام جماعت با «صلوات » تا بستن سر با «قوتو»

تاریخ‌شناس کرمانی گفت: در گذشته خانم‌ها در عید فطر سر خود را با قوتو که محصول کرمان است، می‌بستند و معتقد بودند انرژی که در ماه رمضان از دست داده‌اند با این کار جایگزین می‌شود. سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر در […]



تاریخ‌شناس کرمانی گفت: در گذشته خانم‌ها در عید فطر سر خود را با قوتو که محصول کرمان است، می‌بستند و معتقد بودند انرژی که در ماه رمضان از دست داده‌اند با این کار جایگزین می‌شود.

سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر در خصوص آداب و رسوم مردم کرمان در گذشته در عید فطر گفت: مردم مسلمان و معتقد کرمان از دیرباز همواره نسبت به برگزاری مراسم‌ها و به‌ویژه اعیاد حساسیت خاصی داشتند و آن‌ها را با تشریفات بسیار برگزار می‌کردند و هم‌‌اکنون هم با همان حساسیت برگزار می‌کنند.

این تاریخ‌شناس کرمانی ادامه داد: در گذشته وقتی امام جماعت برای برگزاری نماز عید فطر می‌خواست به محل برگزاری نماز مراجعه کند، تعدادی از افراد دور تا دور او را می‌گرفتند و عده‌ای صلوات می‌فرستادند و عده‌ای هم قرآن می‌خواندند و با این تشریفات امام جماعت را به محل برگزاری نماز عید فطر می‌آوردند.

وی افزود: انجام این کارها، برای نماز آن‌قدر اهمیت داشت که به‌صورت ضرب‌المثل درآمد؛ هم‌اکنون می‌گویند «فلانی را با سلام و صلوات آوردند»؛ که این سلام و صلوات مربوط به برگزاری آن مراسم و نماز عید فطر است.

گلاب‌زاده ابراز کرد: بعداز نماز، نمازگزاران سعی می‌کردند که با نقل و خرما هم خودشان افطار کنند و هم زمینه افطار دیگران را فراهم کنند تا این روز را با شیرینی برگزار کنند.

این تاریخ‌شناس کرمانی عنوان کرد: بعداز این مراسم نیز، نمازگزاران به زیارت اهل قبور می‌رفتند و عزیزان خود را که از دست داده بودند زیارت می‌کردند و پس‌از آن برای دیدار پیران و بزرگان فامیل راهی منازل آن‌ها می‌شدند و به‌ انجام صله‌رحم می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: مراسم دیگری که برگزار می‌شد، «جا خالی‌بار ماه رمضان» بود؛ شب اول شوال و بعد از اتمام ماه رمضان، افراد هنگام سحر، بیدار می‌شدند و سحری می‌خوردند و اسم این روزه‌شان را «جا خالی‌بار ماه رمضان» می‌گفتند.

گلاب‌زاده تصریح کرد: مراسم دیگری که گاهی بعد از عید فطر برگزار می‌شد و به این ترتیب بود که زنان کرمانی روز خود را با چادر می‌گرفتند و الکی به دست داشتند و کلیدی به آن می‌زدند و صاحب‌خانه که صدا را می‌شنید یا جواب مثبت می‌داد و یا جواب منفی.

این تاریخ‌شناس کرمانی خاطرنشان کرد: البته در گذشته خانم‌ها در عید فطر سر خود را با قوتو که محصول کرمان است، می‌بستند؛ به‌این صورت که قوتو را رقیق می‌کردند و به سر خود می‌زدند و معتقد بودند انرژی که در ماه رمضان از دست داده‌اند با این کار جایگزین می‌شود.

انتهای خبر/م


از همراهی امام جماعت با «صلوات » تا بستن سر با «قوتو»

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? از همراهی امام جماعت با «صلوات » تا بستن سر با «قوتو»