از حافظ و امیر ارسلان تا کماجون های مس و آبگوشت/

آخرین شب فصل پاییز در ایران عزیز برای خود رسمی دارد به نام شب یلدا، در این شب ایرانیان یک دورهمی خانوادگی دارند به ضیافت مهر و محبت و صحبت از خاطرات گذشته به همین مناسبت به گفت و گو با نویسندگان و اهالی هنر شهرستان زرند نشستیم و از از آداب و رسوم شب […]

آخرین شب فصل پاییز در ایران عزیز برای خود رسمی دارد به نام شب یلدا، در این شب ایرانیان یک دورهمی خانوادگی دارند به ضیافت مهر و محبت و صحبت از خاطرات گذشته به همین مناسبت به گفت و گو با نویسندگان و اهالی هنر شهرستان زرند نشستیم و از از آداب و رسوم شب یلدا در شهرستان زرند پرسیدیم.

به گزارش فت فتو، به مناسبت آئین باستانی شب یلدا پای صحبت نویسندگان و اهل هنر زرند نشستیم و از آداب و رسوم زرندی ها از زمان کهن تا به امروز پرسیدیم، مهدی سهرابی زرندی، محقق پژوهشگر و نویسنده در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از قدیم الایام خانواده های زرندی همانند مردم سایر شهرهای کشورمان ، به منظور پاسداشت و گرامیداشت رسم و رسوم پیشینیان و نیاکان عهد باستان کشور عزیزمان، همه ساله طولانی ترین شب سال و به عبارتی، شب اول دی ماه که آغاز فصل زمستان می باشد، آیین دورهمی و شب زنده داری برگزار می کردند.

 
وی افزود: این شب که به شب یلدا نام گذاری شده است، در قدیم به آن شب چله نیز می گفتند. در دورانی که هنوز در زرند برق، رادیو و تلویزیون نیامده بود، خانواده ها در چنین شبی برای زنده نگه داشتن رسم و رسومات اجداد خود به خانه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها می رفتند و دور تا دور کرسی می نشستند و پدر بزرگ با نیت هر کدام از فرزندان اشعار حافظ می خواند و یا خاطرات و قصه تعریف می کرد.
 
سهرابی در ادامه گفت و گو به حافظ خوانی اشاره کرد و تصریح کرد: برخی خانواده ها علاوه بر خواندن اشعار حافظ کتاب امیرارسلان می خواندند. معمولا خانم ها از تابستان بفکر شب یلدا بودند. انها در تابستان و پاییز تنقلات شب یلدا را تدارک می دیدند. تخمه های هندوانه، خربزه، تخمه های کدو، و نیز پسته و بادام کوهی را جهت استفاده در شب یلدا تهیه و نگهداری می کردند. 
 
این محقق و پژوهشگر با بیان سنت های دیرین در زرند بیان داشت: مالکین باغات انگور و یا کسانی که در خانه درخت انگور داشتند، توسط خانم ها با پارچه در اندازه های مختلف کیسه می دوختند و معمولا خوشه های بزرگ انگور سردرخت را داخل کیسه می گذاشتند که تا شب یلدا، در مقابل سرما حفظ شود. اکثر مادر بزرگ ها ، برای شب یلدا ، درون کماجون های مس، آبگوشت بسیار خوشمزه( زیر خدمی)، با نان تازه خانگی و ماست و سبزی تازه تدارک می دیدند. بوی مطبوع عطر آبگوشت زیر خدمی به چندین خانه می رسید. پس از صرف شام، نوبت به خوردن تنقلات و میوه بخصوص انار، خربزه و هندوانه بود. برای سالم ماندن انار و یا خربزه از نوع خربزه کویری که دیرتر خراب می شود، آنها را تا فرارسیدن شب یلدا در زیر بوته های گوجه فرنگی و در مکانی سرد نگهداری می کردند. 
 
وی ادامه داد: در روستاها خانواده هایی که سواد خواندن نداشتند، بیاد دوران جوانی چهاربیتو می خواندند.
فدای چادر آبیت ، گردم – فدای رنگ ماتابیت، گردم
شنیدم بی منم ، خوابت نمی برد – فدای چشم کم خوابت، بگردم
به قبرستون گذر کردم سوایی – به گوش خود شنیدم یک صدایی
به زیر خاک می نالید و می گفت – که این دنیا نمی ارزه به کاهی
پشنهاد نمایم تا میراٍث فرهنگی زرند علاوه بر ثبت غذای سنتی ( آبگوشت زیر خدمی)، به منظور آشنایی نسل کنونی دختران امروزی و نکوداشت غذای مذکور، از تعدادی مادر بزرگ ها که در پختن آبگوشت زیر خدمی مهارت دارند، دعوت بعمل آورد و در پارک شهید زرند که محل مناسبی برای این کار است به پختن آبگوشت زیر خدمی بپردازند.
 
سهراب در خاتمه گفت و گو با ما گفت: چون امسال ایام فاطمیه مصادف گردیده است با شب یلدا ، از خداوند متعال آمرزش اموات را فراموش نکنیم. چه بسا در طول یک سال از یلدای سال گذشته ، عزیزی که دار فانی را وداع گفته است، در بین اعضای خانواده نباشد. خداوند تمام اموات را قرین رحمت خودش فرماید. 
 
در گفت و گوی بعدی که با سجاد منصوری، نویسنده و کارگردان تئاتر به صحبت منصوری گفت: آخرین شب فصل پاییز در ایران عزیز برای خود رسمی دارد به نام شب یلدا، در این شب ایرانیان یک دورهمی خانوادگی دارند به ضیافت مهر و محبت و گفتگو از خاطرات گذشته شب یلدا نام دیگری نیز دارد شب گفتگو به مهر و محبت
 
وی ادامه داد: در این شب دو کتاب بسیار ارزشمند در سفره شب یلدا قرار دارد یکی دیوان حافظ یکی قرآن کریم و حافظ خوانی یکی از رسم و رسوم شب یلداست، از خوشمزه های شب یلدا میوه و آجیل آن علاقه مندان زیادی دارد، هندوانه و انار از واجبات میوه شب یلدا می باشد البته در این اوضاع اقتصادی همه خانواده ها نمی‌توانند همه واجبات میوه و آجیل را تامین نمایند. 
 
منصوری به همین مناسبت اظهار داشت: شاید یک دانه انار و کمی تخمه افتاب گردان هم بهانه ای باشد تا از دنیای مجازی فاصله بگیریم و در کنار خانواده به گفتگو و ابراز محبت بپردازیم.
 
این نویسنده و کارگردان در خاتمه گفت: شب یلدای امسال همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله میباشد، خالی از لطف نیست توسلی به این بانوی با کرامت داشته باشم مشق عشق را در مکتب او بیاموزیم و بدانیم فاطمه، فاطمه است. 
 
انتهای پیام /قنبرزهی




از حافظ و امیر ارسلان تا کماجون های مس و آبگوشت/

منبع:آرمـان
? از حافظ و امیر ارسلان تا کماجون های مس و آبگوشت/