نامه رئیس اتاق اصناف کشاورزی زرند به معاون وزیر جهاد: کشاورزان از وعده‌های عمل نشده ناامید شده‌اند

نذیر کرمان/کرمان، رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان زرند در نامه‌ای به معاون وزیر جهاد کشاورزی، خواستار رسیدگی به مشکلات عدیده کشاورزان این شهرستان شد. علی پوررنجبر در این نامه خطاب به قاسمی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، به خسارات سنگین ناشی از سرمازدگی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بخش کشاورزی زرند، به خصوص پسته‌کاران، […]

نذیر کرمان/کرمان، رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان زرند در نامه‌ای به معاون وزیر جهاد کشاورزی، خواستار رسیدگی به مشکلات عدیده کشاورزان این شهرستان شد.

علی پوررنجبر در این نامه خطاب به قاسمی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، به خسارات سنگین ناشی از سرمازدگی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بخش کشاورزی زرند، به خصوص پسته‌کاران، اشاره کرده و از عدم تحقق وعده‌های حمایتی دولت به این قشر زحمتکش گلایه کرده است.

وی در بخش‌هایی از این نامه آورده است:

  • خسارات سنگین سرمازدگی: سرمازدگی‌های بی‌سابقه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی زرند، به خصوص پسته، وارد کرد و زندگی ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار را تحت تاثیر قرار داد.
  • وعده‌های ناامیدکننده: علیرغم وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای هر هکتار باغ پسته، هیچ تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت نشد و امهال وام‌ها نیز انجام نگرفت.
  • تکرار سرمازدگی در ۱۴۰۲: سرمازدگی مجدد در فروردین ۱۴۰۲، ۴۰۰۰ میلیارد تومان خسارت دیگر به بار آورد و مشکلات کشاورزان را دوچندان کرد.
  • اقدامات ناکافی بانک‌ها: در حالی که مصوب شده بود بانک‌ها نسبت به امهال وام‌ها و تسهیلات در راستای حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده اقدام کنند، متاسفانه شاهد مسدودسازی حساب‌ها و برگه کردن چک‌های کشاورزان هستیم.
  • مشکلات مربوط به پروانه چاه‌ها: هنگام جابجایی چاه‌های کشاورزی، پروانه‌ها ۲۵ درصد تعدیل می‌شوند که این موضوع به ضرر کشاورزان و کاهش سطح زیرکشت آنها منجر می‌شود.
  • خاموشی و کمبود برق: خاموشی‌های مکرر و کمبود برق در زمان‌های حساس تولید پسته، می‌تواند به کاهش محصول و ضرر و زیان بیشتر کشاورزان منجر شود. پیشنهاد می‌شود تسهیلاتی به منظور ایجاد پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
  • مشکلات بیمه محصولات کشاورزی: عدم پرداخت غرامت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، عدم تناسب حق بیمه با ارزش واقعی محصول و حداکثر تعهد صندوق، از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان با آن مواجه هستند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی زرند در پایان این نامه، خواستار توجه فوری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به مشکلات کشاورزان این شهرستان و اتخاذ تدابیر لازم برای حل آنها شده است.

این نامه در حالی به معاون وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده که کشاورزان در سراسر کشور با مشکلات عدیده‌ای از جمله خشکسالی، کمبود نهاده‌های دامی، نوسانات شدید قیمت محصولات، و عدم حمایت کافی دولت مواجه هستند.

امیدواریم مسئولان مربوطه با رسیدگی فوری به این مشکلات، از بروز بحران در بخش کشاورزی و تضییع حقوق کشاورزان زحمتکش جلوگیری کنند.

کلمات کلیدی: سرمازدگی، پسته، وعده‌های ناامیدکننده، مشکلات بانکی، خاموشی، بیمه محصولات کشاورزی، مشکلات کشاورزان، وزارت جهاد کشاورزی

عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱

منبع: ایـسنا
? عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱