۶۰ درصد از طرح کاداستر معدنی شامل محدوده‌های معدنی بلوکه شده است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۶۰درصد از مساحت استان شامل محدوده‌های معدنی بلوکه است که تعیین تکلیف آن‌ها الزامی است. به گزارش سرویس اقتصادی «فت فتو»؛ پیش از ظهر امروز هشتمین شورای معادن استان کرمان در انتهای سال جاری به ریاست محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان و با حضور سیدمصطفی آیت اللهی موسوی، […]

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۶۰درصد از مساحت استان شامل محدوده‌های معدنی بلوکه است که تعیین تکلیف آن‌ها الزامی است.

به گزارش سرویس اقتصادی «فت فتو»؛ پیش از ظهر امروز هشتمین شورای معادن استان کرمان در انتهای سال جاری به ریاست محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان و با حضور سیدمصطفی آیت اللهی موسوی، معاون امور عمرانی استاندار محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و تعدادی از مدیران در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد.

مهدی حسینی‌نژاد با بیان اینکه امروز آخرین جلسه شورای معادن است، عنوان کرد: تمام کشور به این امر که استان کرمان بهشت معادن ایران است و کمربند کانی‌زایی که از کشور عبور کرده بخش زیادی از آن در استان کرمان واقع شده است، استناد می کنند.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: حدود ۷۰ نوع مواد معدنی با ۵۷ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در استان کرمان وجود دارد، در حالی که کشور ایران جزو ۱۵ کشور با ذخایر معدنی بالا قرار دارد و استان نیز ۶۴ درصد حقوق دولتی معادن را پرداخت می‌کند و عملا  ۵۷ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در کرمان است اما  سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار ناچیز است در کل کشور هفت صدم درصد و در کرمان ۳ و ۵ دهم درصد است که باید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کرمان ۸ میلیارد تن ذخیره اثبات شده دارد و سالانه ۱۲۰ میلیون تن استخراج ماده معدنی داریم، گفت: هدف‌گذاری شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم به ۷.۷ درصد شاخص کلان اقتصادی برسیم، ضمن اینکه رشد ارزش افزوده معدنی در سال ۱۴۰۰ برای استان ۹/۴دهم درصد است که ۱۹ درصد در بخش معدنی و ۲۰ درصد در بخش صنعتی حاصل شده است.

حسینی نژاد به محدوده های معدنی استان اشاره کرد و گفت:  ۲ هزار و ۵۶۷ محدوده معدنی فعال داریم که تمام مجوزهای صادر شده را دارند اما ۴ هزار و ۶۰۰ محدوده بلوکه شده داریم که غیرفعال هستند و تنها به یک مجوز اکتفا شده و عملا محصولی کشف نشده است.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۲پروانه بهره برداری از معادن استان صادر شده است که ۵۷۸ پروانه دارای اعتبار و گزارشات بهره برداری و ۲۴۲ پروانه نیز فاقد اعتبار هستند که باید در اصلاحیات قوانین جدید تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: ۸۳/۵ درصد ارزش افزوده و استخراج مواد معدنی حاصل از ۴ ماده اصلی سنگ آهن، مس، زغال سنگ و کرومیت است و در استان کرمان ۴۲ ماده معدنی شناخته شده داریم که برای سرمایه گذاری و توسعه می توانند نقش خوبی را ایفا کنند.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر کرمان بزرگ‌ترین تولیدکننده کنستانتره، گندله آهن و کاتد مس کشور است، بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد مساحت استان کرمان محدوده‌های معدنی بلوکه شده هستند و در سال جاری ۲۵۷ محدوده معدنی به مزایده گذاشته شد که تاکنون  تنها ۵۰ محدوده تعیین تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی بلوکه شده استان یک ضرورت مهم است، گفت: اصلاح قانون معادن در مجلس در حال انجام است و باید این ظرفیت را ایجاد کرد که با استفاده از ابزار قانونی محدوده‌های بلوکه شده معدنی را آزاد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: از محل فعالیت‌های معدنی از بهره مالکانه و حقوق دولتی، مالیات و غیره بالای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع از استان خارج می‌شود، اما متاسفانه به استان برگشتی ندارد.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به حساب خزانه دولت واریز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: ۶۹۷ قلم کالای معدنی شناسایی شده است که اگر در جهت سرمایه گذاری قرار گیرند گام بلندی در رشد ارزش افزوده برای استان خواهد بود که ساخت قطعات ماشین آلات معدنی از اولویت‌هاست.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: دولت سهم حقوق دولتی استان را برای سال آینده ۱۰۰هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده است که متاسفانه در توان استان نیست که از نماینده مردم کرمان و راور در مجلس می خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند که اگر کاهش نمی دهند حداقل از ۴۰ میلیارد به بالاتر افزایش ندهند تا بتوان برای استان کارهای توسعه ای انجام داد.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




۶۰ درصد از طرح کاداستر معدنی شامل محدوده‌های معدنی بلوکه شده است

منبع:آرمـان
? ۶۰ درصد از طرح کاداستر معدنی شامل محدوده‌های معدنی بلوکه شده است