۵۵ نقطه میزبان جشن گلریزان برای رهایی ۲۶۱ زندانی جرائم غیرعمد در کرمان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: از نیمه‌های بهمن‌ماه جمع‌آوری ۴۰ میلیارد تومان برای رهایی ۲۶۱ زندانی آغاز و تا آخر ماه رمضان ادامه دارد. به گزارش سرویس اقتصادی «فت فتو» سید حجت‌الله موسوی‌قوام بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل جدید ستاد دیه استان برگزار شده بود […]

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: از نیمه‌های بهمن‌ماه جمع‌آوری ۴۰ میلیارد تومان برای رهایی ۲۶۱ زندانی آغاز و تا آخر ماه رمضان ادامه دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی «فت فتو» سید حجت‌الله موسوی‌قوام بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل جدید ستاد دیه استان برگزار شده بود ضمن  ارائه گزارش فعالیت‌های ستاد دیه در سال‌جاری عنوان کرد: خدا را شاکریم که با همت خیرین و تهاتر با سازمان شهرداری توانستیم مکان مناسبی را برای ستاددیه استان بسازیم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان با اشاره به افتتاح ساختمان ستاد،افزود: این ساختمان در زمین موقوفه گنجعلی‌خان ۱۸ قصب طی دو سال با زیربنای ۶۵۰ مترمربع احداث شده است.

وی به زمان تشکیل ستاد دیه اشاره کرد و گفت: ستاد دیه استان کرمان در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد اعتبارات این ستاد در ابتدا صرفا از محل کمک‌های مردمی و خیرین تامین می‌شد اما از سال ۸۴ بنابه تمهیدات دولت وقت اعتبارات دولتی نیز به این نهاد اختصاص داده شد.

موسوی اذعان کرد: حمایت ستاد دیه از جرایم غیر عمد در دو سر فصل به زندانیان تعلق می‌گیرد و باید دو شرط نیازمندی واقعی و آبرومندی زندانی برای ستاد محرز شود، در فرایند پرداخت بدهی زندانیان ایتدا جلسات صلح و سازش برگزار می‌شود و در این مسیر بخشی از بدهی زندانیان جرائم غیرعمد را از شاکی تخفیف می‌گیریم و بخشی از آن به صورت پرداخت تسهیلات تقسیط می‌شود و بخش باقیمانده از محل کمک‌های ستاد دیه پرداخت می‌شود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان در خصوص فعالیت‌های ستاد دیه در حوزه آزادی زندانیان گفت: ما تا لحظات پایانی سال برای آزادی زندانیان تلاش می‌کنیم تا بتوانند عید را در کنار خانواده خود بگذرانند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون زمینه آزادی ۲۴۵ نفر از زندانیان واجد شرایط جرائم غیرعمد فراهم شده و تا پایان سال به این تعداد اضافه می‌شود.

قوام تاکید کرد: ۱۸ میلیارد و ۹۵ میلیون تومان برای آزادی زندانیان در سال جاری هزینه کردیم که ۱۰ میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان آن از محل کمک‌های مردمی و خیرین، یک میلیارد و ۳۷۸ میلون و ۸۰۰ هزار تومان از محل کمک‌های ویژه ستاد دیه کشور و پنج میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

موسوی‌قوام ابراز کرد: از محل کمک‌های صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در استان حدود ۳۶۰ میلیون تومان کمک تخصیص داده شده که این نهاد عمدتا به بدهکاران تصادفات کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: ۲۶ نفر از ۲۴۵ زندانی جرائم غیرعمد با اخذ رضایت شکات بدون پرداخت وجه از زندان آزاد شدند، همچنین با تشکیل جلسات صلح و سازش در سطح استان تاکنون ۱۲۱ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان گذشت شاکیان راشاهد بوده‌ایم.

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان کرمان در ادامه با اشاره به برگزاری جشن‌های گلریزان اظهار کرد: در ماه رمضان امسال حدود ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جذب کمک‌های خیرین و مردمی در قالب جشن‌های گلریزان داشتیم که به حساب ستاد دیه استان واریز شده درحالی که رقم تعهد خیرین تقریبا ۱۷ میلیارد تومان بوده است.

قوام  در ادامه تاکید کرد: طبق آمار زندانیان موجود، طی دو روز گذشته ۲۶۱ نفر مددجوی جرائم غیرعمد در کل زندان‌های استان داریم که از این تعداد هفت نفر آنها بدهکاران دیه هستند. کرمان جزء استان‌هایی است که کمترین بدهکار دیه را دارد و در تلاش برای آزادی این هفت نفر تا پایان سال هستیم.

وی اذعان کرد: ۱۳۱ نفر از ۲۶۱ زندانی جرائم غیرعمد استان چک برگشتی دارند که این افراد کلاهبردار نیستند و همچنین ۱۱۱ نفر بدهکار مهریه هستند و کمک‌های خیرین به این افراد تعلق نمی‌گیرد و آنها به بانک‌ها معرفی می‌شوند ضمن آنکه ۱۲ نفر به دلیل نفقه در زندان هستند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان کرمان افزود: ۱۲۱ نفر از این زندانیان جرائم غیرعمد در زندان کرمان، ۲۶ نفر در جیرفت، بم ۲۴ نفر، رفسنجان ۲۱ نفر، سیرجان ۲۱ نفر، بافت ۱۵ نفر، زرند و کهنوج هر کدام ۱۴ نفر، شهربابک سه نفر و منوجان دو نفر زندانی هستند.

قوام  با بیان این مطلب که تقریبا زندانی قدیمی در زندان‌های استان کرمان نداریم، عنوان کرد: بدهکاران با بدهی کمتر از ۱۵ میلیون تومان نداریم.

وی با بیان اینکه ۲۰۵ نفر از زندانیان غیرعمد در چند ماه گذشته روانه زندان‌ها شده‌اند، مطرح کرد: هشت نفر از ۲۶۱ نفر زندانی جرائم غیرعمد استان خانم و عمدتا سرپرست خانواده هستند که با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری در حال مذاکره برای برگزاری جشن گلریزان نسوان هستیم ضمن آنکه از طریق مشاوران مدیران استان کمک‌هایی برای این افراد جمع‌آوری می‌شود.

موسوی قوام با تاکید برآنکه ستاد دیه فقط یکبار به افراد بدهکار کمک می‌کند، افزود: ما در بحث آموزش و پیشگیری اقداماتی در دست انجام داریم زیرا برخی از زندانیان به دلیل عدم آگاهی در زندان‌ها گرفتار شده‌اند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان کرمان با اشاره به عدم آگاهی زوج های جوان در تعیین نرخ مهریه بیان کرد: برخی از خانواده‌ها در ازدواج فرزندانشان نقشی ندارند در حالی که در گذشته همه فامیل برای حل مشکل زوجین بسیج می‌شدند تا به طلاق کشیده نشود اما متاسفانه امروز شاهد برگزاری جشن طلاق هستیم، ضمن اینکه آقایان باید بدانند که مهریه را زنان می‌گیرند و با خیال باطل هر عددی که در توانشان نیست را سریعا نپذیرند.

وی یکی از برنامه‌های ستاد دیه را برگزاری جشن گلریزان دانست و عنوان کرد: این جشن عمدتا در ماه رمضان برگزار می‌شود و سال آینده از همه ظرفیت‌های استان برای این امر استفاده می‌شود.

موسوی‌قوام ادامه داد: جشن‌ گلریزان ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در ارزوئیه آغاز و به ترتیب حروف الفبا در مرکز ۲۳ شهرستان‌ و ۳۱ بخش استان تا روز ۲۷ ماه رمضان برگزار می‌شود که آخرین جشن گلریزان در نرماشیر برگزار خواهد شد.

مدیر نمایندگی دیه با بیان این مطلب که در ۵۵  نقطه استان جشن گلریزان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: یک جشن گلریزان عمومی در روزهای پایانی ماه رمضان در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان کرمان بر لزوم شناسایی خیرین جدید تاکید کرد و گفت: برخی از خیرین از اقدامات ستاد دیه مطلع نیستند که لازم است رسانه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند و متولی جشن گلریزان ستاد دیه است، مردم و خیرین کمک‌های خود را به شماره حساب ستاد دیه واریز کنند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه در استان کرمان اعلام کرد: جشن‌های گلریزان از بهمن‌ماه سال‌جاری آغاز شده و این کمک‌ها جزو جشن گلریزان ۱۴۰۲ منظور می‌شود و خیرین از ۱۵ بهمن‌ماه تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان به ستاد دیه کمک کرده‌اند و امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های موردی حتی غیر از گلریزان نیز داشته‌ایم.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




۵۵ نقطه میزبان جشن گلریزان برای رهایی ۲۶۱ زندانی جرائم غیرعمد در کرمان

منبع:آرمـان
? ۵۵ نقطه میزبان جشن گلریزان برای رهایی ۲۶۱ زندانی جرائم غیرعمد در کرمان