۴۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه در کرمان هنوز جذب نشده است

کرمان – فت فتو – باوجود تاکید استاندار کرمان مبنی بر به کارگیری همه ظرفیت‌های اداری و ضرورت جذب اسناد خزانه پارسال با هدف پیشگیری از برگشت اعتبارات اما هنوز اعلام می‌شود که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این نوع اعتبار در این استان تاکنون جذب نشده و این درحالی است که مدت زمان زیادی […]

کرمان – فت فتو – باوجود تاکید استاندار کرمان مبنی بر به کارگیری همه ظرفیت‌های اداری و ضرورت جذب اسناد خزانه پارسال با هدف پیشگیری از برگشت اعتبارات اما هنوز اعلام می‌شود که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این نوع اعتبار در این استان تاکنون جذب نشده و این درحالی است که مدت زمان زیادی نیز برای جذب آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار فت فتو در جلسات قبلی شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان نیز طی ماه های اخیر همین نکته بیان شده و مدیران استان تاکید کرده بودند که مشکلی در جذب نیست اما باز امروز در نشست این شورا اعلام شد که ۳۹۷ میلیارد تومان همچنان جذب نشده؛ البته برخی مدیران استانی می گویند که مقدمات جذب اعتبارات فراهم شده است.

نشست این هفته شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان با مصوبات مختلفی در خصوص فرآیند جذب اعتبارات اسناد خزانه سال گذشته و امسال، نیاز به سرمایه گذاری برای تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی، ایجاد آمادگی برای سفر هیات دولت و نیز طرح جامع و حریم شهری بردسیر و منوجان به ریاست استاندار برگزار شد. 

روند توزیع بودجه استان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: یکهزار و ۲۲۰ میلیارد تومان ابلاغیه اعتبارات هزینه‌ای امسال استان کرمان مربوط به ۳۲ دستگاه مشمول بوده که تاکنون ۲۵۸ میلیارد تومان تخصیص یافته و در این زمینه حقوق کارمندان با افزایش سنواتی آن پرداخت شده و مشکلی نیز در این حوزه نداریم.

جعفر رودری افزود: درزمینه تخصیص اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای با توجه به اینکه در آغاز سال هستیم، مبلغی ناچیز تخصیص نقدی داشتیم که به طرح های عمرانی در دستگاه ها پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در حوزه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سه هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان توزیع را در شورای برنامه ریزی استان کرمان داشتیم که تا پایان سال به این رقم اضافه می شود اما تخصیص ناچیز است زیرا باید مراحل اداری آن طی و منابع از خزانه دریافت و تخصیص انجام شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: تمدید سال مالی در قالب طرحی بلندمدت در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

چرا ۳۹۷ میلیارد اسناد خزانه جذب نشد؟

وی در ادامه ابراز داشت: نزدیک به ۳۹۷ میلیاردتومان از منابع اسناد خزانه مربوط به سال گذشته هنوز جذب نشده و آمار جذب شده ۶۵۷ میلیارد تومان بوده است.

رودری اظهار داشت: با توجه به تخصیص امسال، دستگاه ها باید برای جذب اسناد خزانه سال گذشته در مدت زمان باقی مانده همت بیشتری کنند.

وی افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان ۱۵۵ میلیارد ‌تومان، آبفا ۱۲۳ میلیارد تومان، راهداری جنوب استان ۳۶.۲ میلیارد تومان و اداره کل نوسازی مدارس ۱۲ میلیارد تومان و برخی دیگر از دستگاه ها مقادیری از این اعتبارات را هنوز جذب نکرده اند.

رودری با بیان اینکه استان کرمان میزان ۱۱۱ میلیارد تومان تخصیص برای اسناد خزانه سال ۱۴۰۱ دارد تصریح کرد: بخشی از اسناد خزانه سال گذشته دستگاه های اجرایی استان کرمان هنوز جذب نشده و تاکید بر جذب بموقع آن است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان در این جلسه گفت: فقط ۶ میلیارد تومان از ۳۶ میلیارد تومان اسناد خزانه جنوب استان کرمان وارد گردش مالی نشده و مابقی اعتبارات مشکلی برای جذب ندارند اما قول می دهیم یک ریال هم از آن برگشت نخورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز گفت: در سیستم مالی ما ۸۸ میلیارد تومان اسناد خزانه ثبت شده که عمده قراردادها منعقد شده و ۵۰ درصد از اجناس این حوزه نیز خریداری و وارد انبار شده است.

علیرضا عبدیان ادامه داد: حتی ضمانت نامه هم گرفته ایم که اجناس کامل بیاید و برای جذب مشکلی نداریم.

نیاز به جذب ۹۲ هزار میلیارد تومان سرمایه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در ادامه گفت: این استان به ۹۲ هزار میلیارد تومان منابع برای تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی نیاز دارد.

وی افزود: در حوزه تسهیلات بانکی ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه در استان کرمان داریم لذا با ساز و کارهای بهبود فضای کسب و کار و ارایه راهکارهایی باید جلو آن را بگیریم؛ همچنین انتقال حساب شرکت های واحدهای بزرگ صنعتی نیز در همین راستا تعریف شده است.

رودری عنوان کرد: بیش از یکسال است که به ۹ شرکت بزرگ استان کرمان تکلیف شده و انتقال حساب های آنها به استان اکنون باید عملیاتی شود.

نیاز به جذب ۴۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی

وی بیان کرد: همچنین برای تحقق رشد اقتصادی تعیین شده استان در سال جاری باید چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی جذب کنیم در حالی که چند سال است طرحی  در این حوزه نداریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: طرح ها طی بازه زمانی مشخص، نهایی و برای پیگیری به صندوق توسعه ملی ارسال شود.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در برنامه توسعه استان به جذب حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان منابع خارجی نیاز داریم اما باوجود ظرفیت ها طرح مناسبی برای سرمایه گذاری در این حوزه نداریم.

ظرفیت های جدید صندوق توسعه ملی

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان نیز در این زمینه با اشاره به ۲ ظرفیت ایجاد شده در صندوق توسعه ملی در سال جاری گفت: هر پیمانکاری در مناقصات خارجی برنده شود می تواند از صندوق توسعه ملی ضمانت‌نامه‌ارزی دریافت کند و این صندوق صدور ضمانت نامه صادرات را انجام می دهد که کمک های فنی خوبی برای این حوزه است.

حسین مهرابی افزود: شرکت ها در فرآیند تامین اعتبار صندوق توسعه ملی باید تمامی شرایط را داشته باشند و در این زمینه می توان به جایگزینی صادرات به جای واردات اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر دستگاه های اجرایی در این حوزه واحدهای متقاضی واجد شرایط دارند، اعلام کنند.

مهرابی افزود: کرمان ۲ درصد منابع حوزه خدمات صندوق توسعه ملی را جذب کرده اما جذب اعتبارات در حوزه کشاورزی و گردشگری تا پنج، ۶ درصد هم رسیده و بخش صنعت نصف آن است.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز گفت: منابع صندوق توسعه ملی چهار میلیارد تومان بود که جذب شد و آمادگی داریم اعتبارات بیشتری جذب کنیم.

سرپست معاونت اقتصادی استاندار کرمان همچنین گفت: عمده اعتبارات صندوق توسعه ملی را در حوزه صنعت و معدن می توان جذب کرد که تا اواسط مردادماه باید طرح های این حوزه اعلام شود. 

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز گفت: نیازمند جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه گردشگری هستیم و دستگاه ها تا ۱۵ مرداد طرح های خود را اعلام کنند.

جذب ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کرمان 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان نیز در ادامه با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۰ استان کرمان حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است گفت: سرمایه گذاری مصوب خارجی در سال جاری فقط یک طرح با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیون یورو در زرند بوده است.

صادق سلطانی نژاد افزود: احصای فرصت های نظام تامین مالی یکی از اولویت های استان کرمان محسوب می شود و مطالعات فرصت های سرمایه گذاری با محوریت دانش بنیان و صادرات محور، منطبق با اسناد بالادستی پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه امکان‌سنجی سرمایه گذاری خارجی در دست انجام است خاطرنشان کرد: ۵۲ فرصت سرمایه گذاری در استان احصا شده و حدود ۳۰ فرصت در دست مطالعه است.

استاندار کرمان نیز در این زمینه گفت: مبلغ سرمایه گذاری خارجی یک طرح یک میلیارد دلار بود که تجهیزات این طرح به میزان ۶۰۰ میلیون دلار در گمرک باقی مانده است. 

اختلاف ۲ شهرداری بر سر یک کارخانه

وی در خصوص طرح جامع شهر بردسیر نیز عنوان کرد: شهرداری ‌نگار به طرح وارد کردن کارخانه فولاد سیرجان ایرانیان به حریم بردسیر معترض است زیرا فاصله این کارخانه تا نگار نزدیک تر است اما براساس طرح این کارخانه در محدوده شهری بردسیر قرار گرفته است.

فداکار افزود: عوارض دریافتی باید به صورت عادلانه بین شهرداری های بردسیر و نگار تنظیم شود و ما نباید به نفع شهرداری خاص تصمیم بگیریم؛ از نظر مسایل شهرسازی منطقی این است که حریم بردسیر محدود به شهر آن بماند اما وارد کردن یک کارخانه به حریم شهری باید براساس عدالت باشد.

وی گفت: جلسه ای با حضور دستگاه های مرتبط و نمایندگان شهرهای نگار، بردسیر و دشتخاک با محوریت معاونت عمرانی استانداری برگزار و در این خصوص تصمیم گیری شود. 

استاندار کرمان با تاکید بر ضرورت رعایت توسعه متوازن افزود: نباید به گونه‌ای عمل کرد که یک شهر وضعیت بسیار مناسبی داشته و شهر دیگر هیچ چیز نداشته باشد.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی معاون امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: شهرداری ها برای پرداخت عوارض ساخت و ساز می توانند از این کارخانه به شرط ورود به حریم شهری پول بگیرند و بزرگ شدن حریم شهرها مشروط به توافق شهرهای بردسیر، نگار و دشتخاک باشد.

فرصت های سرمایه گذاری در جنوب استان

وی با اشاره به اینکه فرصت های سرمایه گذاری در جنوب استان بویژه در حوزه صنعت و معدن زیاد است، افزود: متاسفانه مطالعات فرصت های سرمایه گذاری در این منطقه کم انجام شده است.

آمادگی برای سفر دولت

استاندار کرمان در ادامه گفت: سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان کرمان احتمال دارد همین هفته باشد که دولت اعلام کرد زمان قطعی این سفر تا فردا(یکشنبه) مشخص می شود.

وی ادامه داد: اگر سفر رییس جمهور پایان هفته جاری نباشد این سفر به صورت قطعی تا ۲ هفته آینده انجام می گیرد.

فداکار بیان کرد: مدیران دستگاه های اجرایی هماهنگی های لازم را با وزیران مربوطه برای این سفر و وضعیت شهرستان ها انجام دهند.

۱۳ شهر کرمان قرمز شد/ سرعت چند برابری شیوع کرونا

استاندار کرمان همچنین گفت: ۱۳ شهر استان از نظر شیوع کرونا به وضعیت قرمز درآمده و سرعت انتشار این مرحله، چند برابر سویه قبلی است که تنها راه مقابله با آن نیز فاصله گذاری اجتماعی است؛ حتی ماسک به اندازه موردنظر موثر نیست.

به گفته وی وضعیت محدودیت ها در تجمع ها و مراسم مختلف امروز ابلاغ می شود و بحث واکسن حتما توسط دستگاه های اجرایی به مجموعه خود اجبار شود؛ البته بنا نیست سیستم تعطیلی بگذاریم که در اقتصاد کشور، گردشگری و کسبه چالش هایی ایجاد شود.




۴۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه در کرمان هنوز جذب نشده است

منبع: ایرنـا
? ۴۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه در کرمان هنوز جذب نشده است