۱۵میلیون مازاد هزینه ساخت در سال ۹۶، مسکن مهر بشری را قفل کرد

مدیر عامل سابق مسکن مهر بشری گفت: بعد از ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی و تخمین هزینه‌ها، ۱۵ میلیون تومان برای هر خریدار مازاد پرداخت در نظر گرفته شد، این امر موجب شروع مناقشات حقوقی گردید. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ شرکت تعاونی مسکن مهر بشری از سال ۹۷ درگیر مناقشات ساخت و سازی و […]

مدیر عامل سابق مسکن مهر بشری گفت: بعد از ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی و تخمین هزینه‌ها، ۱۵ میلیون تومان برای هر خریدار مازاد پرداخت در نظر گرفته شد، این امر موجب شروع مناقشات حقوقی گردید.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان؛ شرکت تعاونی مسکن مهر بشری از سال ۹۷ درگیر مناقشات ساخت و سازی و انواع اتهاماتی از جمله اختلاس و خیانت در امانت شده بود، و در انتهای سال ۹۹ بالاخره تبرعه شد و شکایت ۶۰۰ شاکی نتوانست وی را از مسیر خدمت باز دارد.

 اما موضوع مناقشات و درگیری‌های حقوقی در شرکت تعاونی مسکن مهر بشری چه بود، موضوعی است که به صورت مستقیم از مدیر عامل اسبق این شرکت تعاونی جویا شده‌ایم.

علی اکبر طالبی‌زاده در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» عنوان کرد: برای اولین بار به دعوت مسئولین استان به پروژه ساخت مسکن مهر در دولت وارد شدم و برای رسمیت بخشیدن به کار در سال ۸۶ شرکت تعاونی مسکن بشری را با سرمایه اولیه‌ای که خودم داشتم تاسیس و آغاز به کار کردم.


 

انبوه سازی که برای خانه‌دار شدن مردم روی به ایجاد شرکت تعاونی آورد

مدیر عامل سابق مسکن مهر بشری ادامه داد: در ابتدای کار تعداد ثبت‌نامی‌ها ۲ هزار نفر بود بنابراین برای  اجرای پروژه مسکن مهر نیاز به تامین زمین بود اما در دو سایت ۴۲ و ۵۷ هکتاری شهرک مطهری که از قبل در نظر گرفته شده بود  امکان تامین زمین در این منطقه برای تعداد ۲ هزار نفر وجود نداشت بنابراین یک زمین ۶۰ هکتاری در اختیار در نقطه دیگری به ان شرکت واگذار شد.

وی اذعان کرد: در منطقه حاجی اباد کرمان و نزدیک به ایستگاه راه آهن زمین ۶۰ هکتاری واگذار شد که فاقد کاربری بود بنابراین به سرعت نخاله برداری از این منطقه و آماده‌سازی جهت ساخت انجام شد، در سال ۱۳۸۸ پروانه ساخت صادر و در سال  ۹۲ هم ۸۰۰ خانه آماده شد و بر اساس پروانه بوده است و فروش خانه‌ها را به صورت اقساطی آغاز کردیم.


 
وی به هدف اصیل خانه دار شدن ثبت نام کنندگان اشاره کرد و گفت: اساس کار ما بر این مبنا نبود که اگر هزینه کل سازه را نپردازند، پس نمی‌توانند وارد خانه شده و یا اینکه ما آن را تا تسویه کامل احتکار کنیم، پس با مشتریان راه آمدیم و هر خانه‌ای که اماده می‌شد را حتی با شرایط اقساطی به خانوار تحویل می‌دادیم.
 
طالبی زاده ادامه داد: بعد از اتمام ساخت هر ۸۰۰ واحد به طور متوسط ۱۵ میلیون تومان بر اساس متری ۵۵۰ هزار تومان در سال ۹۲ خریداران به ما بدهکار می‌شدند، مشتریان برای اینکه این هزینه مضاعف را نپردازند شروع به حاشیه‌سازی برای ما به عنوان سازنده این واحد های مسکونی کردند که متاسفانه یک کارشناس زمین هم گزارشی خلاف واقع مبنی بر گران فروشی ما ارائه کرد که همین امر سبب شد نسبت به شرکت تعاونی نه تنها بی‌مهری صورت بگیرد، بلکه اعتبار ما را نیز کاست.

۱۵میلیون مازاد هزینه ساخت، مسکن مهر بشری را قفل کرد 

وی با بیان اینکه گرچه دادگاه گزارش خلاف واقع را رد کرد و متهم و متخلف مشخص شد، تاکید کرد: بازهم ثبت‌نام کنندگان همبین موضوع را علم کرده و سبب کاهش کار و در نهایت توقف امر تولید مسکن شدند و کار مابقی کسانی که برای مسکن نام نویسی کرده بودند را نیز راکد ساختند.
 
مدیر عامل مسکن مهر بشری ادامه داد: به علت ایجاد حواشی ساخته شده از سوی مشتریان و برخی از افرادی که هدفشان کاهش تولید مسکن بود، سبب بازاداشت بنده در سهه مقطع شد، در دو بازداشت اول و دوم رفع اتهام شدم  اما در سومین بازداشت منجر به زندانی شدن من به مدت ۹ ماه در زندان شد.
 
وی به هزینه کرد شخصی خود اشاره کرد و گفت: ما ۷۴ میلیارد تومان غیر از سود پیمانکاری برای ساخت منازل مسکونی هزینه کرده بودیم در حالی که ورودی ما برای ساخت ۶۷ میلیارد تومان بوده است و با  ۷ میلیارد تومان افزایش خرج کرد که از منابع شخصی خودم  بود از ورودی سرمایه به شرکت تعاونی جلوتر بودم اما مرا متهم به گرانفروشی کرده و مدعی بودند که مسکن‌های ساخته شده را گران به آنها فروخته‌ایم در حالی که برا اساس مقایسه مشخص بود که هزینه کرد ما از هزینه ورودی به شرکت تعاونی اعم از پرداختی‌های مردم و میزان تسهیلات و غیره.. جلوتر بود.

 پرونده‌ای که ۶۰۰ شاکی داشت، تبرعه شد


طالبی ادامه داد: در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۹ با تمام اتهاماتی که به ما وارد شده بود حکم تبرعه برای من با وجود  ۶۰۰ شاکی که داشت، صادر شد، بنابراین اصل شکایت را بر خیانت در امانت تنظیم کرده بودند در حالی که  هزینه‌های پرداخت شده تبدیل به خانه و تحویل داده شده بود و اصلا خیانتی صورت نگرفته بود.
 
وی با بیان اینکه سرعت ساخت و ساز و تحویل منازل مسکونی ما زبانزد بود، گفت: شاکیان مدعی بودند که ماهم گران می‌سازیم ، هم بی‌کیفیت و در نهایت اینکه مراحل واگذاری مسکن زمانبر است.

مدیر عامل اسبق شرکت تعاونی مهر تاکید کرد: طبق نظر دادگاه پروژه ساخت ما  به ۵۰۴ واحد رسید در حالی که دادگاه اذعان کرده بود که ۲۰۸ واحد ان در مرحله نازک کاری در سال ۹۶ بود،  اکنون بعد از گذشت ۵ سال هنوز یک واحد را تحویل نداده اند، در رسانه ملی به دروغ مدعی شوید که ما از سال ۹۷ تا کنون ۳۵۲ واحد را به مرحله نازک کاری رسانده‌ایم که سوال مطرح می‌شود که پس ۲۰۸ واحدی که ما طبق نظر کارشناسی دادگاه به مرحله نارک کاری رسانده بودیم؟ کجاست؟

شانتاژهای خبری مسکن مهر بشری بلای جان مردم شد

وی با بیان اینکه برخی مسئولین استان برای شانتاژهای خبری خود، دروغ را به مردم می‌خورانند، گفت : بعد از اینکه بنده را به اتهام خیانت در امانت روانه زندان کردند پروژه را به شخص دیگری واگذار کردند و این فرد در سال گذشته مدعی تحویل ۳۵۲ واحد شد در حالی که ۲۰۸ واحد در سال ۹۶ به مرحله نازک‌کاری رسیده بود و عملا این افراد از سال ۹۶ تا کنون سنگی روی هم نگذاشته‌اند، چه برسد به ساخت واحد جدید و علت عدم پیشرفت نیز نبود زیرساخت‌های لازم در این منطقه است و عملا خانه‌ای تحویل نشده است.
 
طالبی زاده با بیان اینکه پیمانکار جدید در ۵ بلوک کار خود را آغاز کرده است، تاکید کرد: متاسفانه پروژه‌ای که صنعتی‌سازی بوده است و اسکلت در کارخانه ساخته و  به صورت پیچ و مهره‌ای سر هم می‌شده است را امروز بدون اخذ مجوز از نهادهای مربوطه آن را به مدل اسکلت از نوع دستی و به صورت جوشی تبدیل کرده است که استحکام ندارند و عملا سازه را سنگین می‌کند.
 
مدیرعامل سابق تعاونی مسکن مهر بشری به طرح نخبگانی این شرکت تعاونی در سال ۸۶ اشاره کرد و گفت: ما در استان کرمان تجربه داریم که با شرایط زلزله خیز بودن استان سازه‌ها باید سبک باشند، بنابراین، صنعتی سازی و سبک سازی ازشعارها و اصول اولیه ساخت مسکن برای ما بود، که مبنای ساخت وجود دیوارهای متالفوم ترکیبی از فوم و آهن بود که سازه را سبک می‌کرد و ضمن اینکه سرعت ساخت را بالا برده بود، مقاومت آن را نیز بالا می‌برد و به عنوان دیوار حایل مورد استفاده در این سازه‌ها بود که  موجب سلامتی جان مردم می‌شد.

وی با اشاره به اینکه تعاونی مسکن مهر بشری یکی از بهترین تعاونی های کشور بود، عنوان کرد: این پروژه با فناوری‌های نوین شروع به ساخت کرده و بسیار مقاوم سازی صورت گرفته بود.

تصریح کرد: تولید انرژی گران‌ترین مولفه تولید است و ما مصرف انرژی را در این ساختمان‌ها با استفاده از دیوارهای متال فوم کاهش دادیم که اگر در کل کشور صنعت نوین(ساخت و ساز خشک) به کار برده شود صرفه‌جویی در کشور افزایش پیدا می‌کند و خانه‌سازی ارزان و مقام‌تر می‌شود.

طالبی‌زاده تاکید کرد: ما با طرح ساخت مسکن‌های اجتماعی توانسته بودیم به طور متوسط هر یک و نیم روز یک واحد مسکونی را بسازیم و ظرف مدت ۳ سال ۸۰۰ واحد را تحویل و ۲۰۸ واحد را به مرحله نازک کاری و ۲۹۶ واحد را هم به مرحله فونداسیون و آماده نصب اسکلت کرده بودیم که با شکایت شاکیان تکمیل پروژه ۱۳۰۴ واحدی بشری به طور کامل تعطیل شد.

اختلاس در پروژه‌های مردم محور بی‌معناست

وی با بیان اینکه اختلاس در کارهای مردم محور  و شرکت تعاونی‌های مفهومی ندارد، گفت: اساس سرمایه ما بر مبنای سرمایه‌ها و مشارکت‌های مردمی است و عملا بودجه دولتی وجود ندارد، بنابر این نمی‌شود با عنوان اختلاس شرکت تعاونی‌ها را مورد حمله قرار داد و به اسم من در هر کجایی خبری منتشر کنند و بنده را مختلس معرفی کنند.
 
مدیر عامل سابق مسکن مهر بشری تاکید کرد: اکنون نبود مسکن و زیر ساخت های مناسب به زیان مردم  است و  هنوز مسولان علاقه‌ای به شکستن سکوت خود و عذرخواهی نیستند و در همین شرایط سخت تورمی حتی بنده آماده‌ام که ۵ هزار واحد مسکونی را در بازه زمانی سه ساله بعد از واگذاری طرح، با بهترین مقاومت تحویل دهم.
 
وی تاکید کرد:  تحویل در بازه زمانی سه ساله البته که به حمایت همه جانبه مسئولان استان دارد زیرا اکنون در واحدهای باقی مانده بشری آب به عنوان معضل اصلی و زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی هنوز حل نشده است، چنان‌چه این مشکلات مرتفع شوند در بازه زمانی شش ماهه قابلیت تحویل خواهند داشت.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




۱۵میلیون مازاد هزینه ساخت در سال ۹۶، مسکن مهر بشری را قفل کرد

منبع:آرمـان
? ۱۵میلیون مازاد هزینه ساخت در سال ۹۶، مسکن مهر بشری را قفل کرد