گلایه از احداث ساختمان‌های بدون مجوز و جای خالی یک نام در بنرهای شهری

نود و دومین نشست علنی شورای شهر با چندین تذکر به شهرداری درباره موضوعاتی مانند احداث ساختمان‌های بدون مجوز در یکی از خیابان‌های اصلی شهر کرمان همراه بود. به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان به نقل از نذیر کرمان یکی از موضوعات مطرح در نود و دومین نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع اصلاح ساختارها […]

نود و دومین نشست علنی شورای شهر با چندین تذکر به شهرداری درباره موضوعاتی مانند احداث ساختمان‌های بدون مجوز در یکی از خیابان‌های اصلی شهر کرمان همراه بود.

به گزارش سرویس اجتماعی نذیر کرمان به نقل از نذیر کرمان یکی از موضوعات مطرح در نود و دومین نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع اصلاح ساختارها و رویه‌های نادرست در شهرداری بود موضوعی که نایب رییس شورای شهر کرمان به آن اشاره کرد و افزود: یکی از مباحثی که شورای ششم مدعی اصلاح آن بوده، اصلاح بعضی ساختارها، رویه‌های اشتباه و تخلفات در شهرداری بوده است.

محمدرضا کمساری بنانی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته چندین پرونده در شعبه قضایی کمیسیون ماده ۱۰۰ که بنده به عنوان نماینده شورا در آن حضور دارم رسیده که تخلف این پرونده‌ها مشهود است، برای مثال یک ملک تجاری در منطقه یک شهری بدون اخذ پروانه و هیچ مرحله قانونی در خیابان اصلی ساخته می‌شود و بعد هم برای گرفتن پروانه و پرداخت جریمه به این کمیسیون می‌آید، چطور در همین دوره ما این بنا ساخته می‌شود و از چشم ماموران اجراییات شهرداری منطقه این اتفاق به دور می‌ماند.

وی تصریح کرد: در یکی از این پرونده‌ها یک ملک تجاری سه طبقه با متراژ یکهزار و ۲۰۰ متر مربع در منطقه یک شهری بدون اخذ پروانه و هیچ مرحله قانونی در خیابان اصلی ساخته شده و اکنون نیز به مردم خدمات می‌دهد در صورتی که سند استحکام بنا هم ندارد و مراحل نظام مهندسی ساختمان را پشت سر نگذاشته است.

نایب رییس شورای شهر کرمان بیان کرد: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و این ملک تجاری خدمات به مردم می‌دهد، ترس من از روزی است که این ساختمان به دادگاه برود و مجوز بگیرد و آن وقت این کار یک رویه می‌شود.

وی همچنین مثالی هم از منطقه ۲ شهرداری کرمان زد و به ملکی که در این منطقه بدون در نظر گرفتن عرض معبر و با پرداخت خارج از عرف ساخته شده است، اشاره کرد.


کمساری تاکید کرد: توصیه دارم شهرداری جلوی عدم رعایت ضوابط را بگیرد و همشهریان نیز برای اینکه خسارتی متوجه آنان نشود وارد ساخت و ساز خارج از ضوابط شهرداری نشوند تا در کمیسیون ماده ۱۰۰ هم با تخلفاتشان برخورد نشود.
سعید شعرباف شهردار کرمان نیز با اشاره به سخنان نایب رییس شورا درباره ساختمان تجاری که بدون طی مراحل قانونی ساخته شده بود، گفت: در این پرونده‌ای که فرمودید متاسفانه رای کمیسیون ۱۰۰ قاطع نبوده است.
وی با اشاره به اینکه آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ یک رای شبه قضایی است، گفت: خواهش داریم آرا قاطع باشد اما باید در نظر گرفت که متاسفانه اجراییات منطقه کوتاهی کرده اما من نمی‌خواهم بگویم موضوع فساد بوده اما به هرحال این اتفاق قابل گذشت نیست.
شهردار کرمان تاکید کرد: بنده مکرر به دوستان گفتم اما باز هم اگر ببینیم خدایی نکرده فسادی در شهرداری شکل گرفته و کوتاهی شده حتما برخورد می‌کنیم و دوستان ماده ۱۰۰ اگر چنین اتفاقاتی را دیدید حتما به بنده اطلاع دهند که از طریق حراست و بازرسی این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.
وی بیان کرد: من شخصا به موضوع ساخت این ساختمان ورود می‌کنم و چنین اتفاقاتی قابل پذیرش نیست و سر این چیزها تعارفی نداریم.

انتقاد به شیوه اجرای قانون درآمدهای پایدار در شهرداری
از گلایه احداث ساختمان‌های بدون مجوز تا ذکر نشدن یک نام در بنرهای شهر
قانون درآمدهای پایدار با هدف ایجاد درآمدهای پایدار و تنظیم‌گری در زمینه هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست.

بر اساس این قانون شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات، از انواع ابزارهای تأمین منابع مالی و روش‌های اجرایی مناسب برای اجرای طرح‌های مصوب شهری و روستایی و طرح‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با پیش‌بینی تضمین‌های کافی استفاده کنند و دهیاری‌ها می‌توانند به عنوان دستگاه اجرایی از اعتبارات تملک دارایی ها نیز استفاده کنند.

اما در این نشست شورا حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری نسبت به اجرای قانون درآمدهای پایدار در شهرداری کرمان گلایه داشت و افزود: در ارتباط با بحث قانون درآمدهای پایدار هنوز زیرساخت ها و ابلاغ ها در سطح مناطق شهرداری انجام نشده است به طور مثال در خصوص پرداخت عوارض با وجود گذشت زمان و با وجود اینکه سه ماه اعلام تخفیف شده است و شهردرای با انبوهی از ارباب رجوع مواجه می‌شود، هنوز چارچوب اجرایی ضوابط قانونی درآمدهای پایدار مشخص نشده و این موضوع باعث سرگردانی مردم و بی نظمی در شهرداری می شود.
شهردار کرمان هم در جواب چناریان گفت: در حوزه درآمدهای پایدار بخشی از زیرساخت‌ها را باید وزارت کشور آماده کند اما در چند مورد که مربوط به ما بوده مانند پرداخت درصدی از این درآمدها برای خرید ماشین آلات به آتش نشانی، این مشکل را به دوستان شهرسازی تذکر دادم.

چرا نام شورای شهر در یک بنر آورده نشده؟
از گلایه احداث ساختمان‌های بدون مجوز تا ذکر نشدن یک نام در بنرهای شهر
و اما یکی از موضوعات این نشست نبودن نام شورای شهر در یک بنر نصب شده از سوی شهرداری بود.

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست به یکی از بنرهای شهرداری که در شهر نصب شده بود اعتراض داشت و گفت: در خصوص بنر نصب شده در سطح شهر مربوط به تخفیف ۲۵ درصدی عوارض چرا اعلام نشده که این موضوع مصوبه شورای شهر بوده و چرا ننوشتید که در نتیجه مصوبه شورا این تخفیف به شهروندان ارائه شده است.(تخفیف عوارض ساختمانی در حوزه پروانه شهرسازی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت با تخفیف ۲۵ درصد، در خردادماه، با ۲۰ درصد، و در تیرماه، با ۱۵درصد یکی از مصوبات نشست‌های فرودین ماه شورای ششم برای امسال است.)

شهردار کرمان هم در جواب مویدی گفت: ما هرکاری در شهر انجام می دهیم با مصوبه شورا است و اگر واقعا حساسیتی درباره این موضوع وجود دارد مشکل این بنر حل خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در شهرداری هر کاری انجام می‌دهیم جز از مسیر شورای شهر عبور نمی‌کند البته در این راستا تذکر خواهم داد تا آرم و عنوان شورا به این بنرها اضافه شود.

انتهای خبر/ 




گلایه از احداث ساختمان‌های بدون مجوز و جای خالی یک نام در بنرهای شهری

منبع:آرمـان
? گلایه از احداث ساختمان‌های بدون مجوز و جای خالی یک نام در بنرهای شهری