گردشگری کرمان در مسیر تحول

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: گردشگری اولویت استان کرمان است، برای تحول در این حوزه ۹۰ پروژه تعریف شده و با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت آن حرکت می‌کنیم. نذیر کرمان کرمان/ آمنه شهریارپناه: تحریریه نذیر کرمان امروز میزبان مدیرکل یکی از پرطرفدارترین نهادهای استان […]


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: گردشگری اولویت استان کرمان است، برای تحول در این حوزه ۹۰ پروژه تعریف شده و با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت آن حرکت می‌کنیم.

نذیر کرمان کرمان/ آمنه شهریارپناه: تحریریه نذیر کرمان امروز میزبان مدیرکل یکی از پرطرفدارترین نهادهای استان کرمان بود، مساله تاریخ و تمدن از یک طرف، تلاش برای بقاء خاص‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی از طرف دیگر و در کنار آن‌ها مسائل مربوط به هنرمندان پرتعداد صنایع دستی، ادار‌ه‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را زیر ذره‌بین مردمی قرار داده است.

نذیر کرمان که در طول سالها ارتباط تنگاتنگی با این حوزه‌ها برقرار کرده است، با این بازدید فریدون فعالی که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت، راه‌ها را بازتر کرده و قرار است مطالبات مردمی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را پررنگ‌تر پیگیری کند.

حوزه گردشگری، اولویت استان کرمان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این نشست صمیمانه، حوزه گردشگری را اولویت استان کرمان خواند و با تاکید بر اینکه مجموعه استان پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند که این حوزه پیشران فعالیت‌های کرمان باشد، اظهار داشت: در کارگروه گردشگری استان کمیته‌ها مشخص شده، برنامه‌ها تدارک دیده شده و پروژه‌های مشترک نیز آماده شده‌اند.

 گردشگری کرمان به سمت تحول حرکت می‌کند

فریدون فعالی اضافه کرد: برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خوبی مشخص کرده‌ایم که گردشگری استان کرمان را به سمت تحول هدایت می‌کند.

وی از اعتبار ۹۸ میلیارد تومانی در این حوزه سخن به میان آورد و با اشاره به تخصیص حدود ۸۰ میلیارد تومان از آن، گفت: در این راستا ۹۰ پروژه تعریف کردیم که احیاء ارگ تاریخی بم از آن موارد است.

فعالی اضافه کرد: ۲۰ میلیارد تومان از آن را به باغ شاهزاده ماهان آورده‌ایم، اگر چه این باغ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد، اما نسبت به سالهای قبل که ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان داشت شرایط خیلی بهتری دارد.

وی پروژه‌های گردشگری را از پروژه‌های پیشتاز و پیشران استان خواند و خاطرنشان کرد: آنها موجب رشد و توسعه استان می‌شوند، در حوزه زیرساخت‌ها کارهای خوبی انجام شده که هتل‌ها یکی از آن موارد هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: هتل‌های کاروانیکا، هیوا و هتل بافت به مجموعه هتلینگ استان اضافه شدند و اتفاقات خوبی هم در سیرجان افتاد.

۷۹ درصد رشد گردشگر داشتیم

فعالی از رشد گردشگر در استان کرمان خبر داد و با تاکید بر اینکه ۳ ماهه اول سال نسبت به سه ماهه دوم، ۷۹ درصد رشد داشته‌ایم، بیان داشت: کرمان در ایام نوروز در برخی روزها چهارم و در برخی روزها هم پنجم کشور بودیم که آمار بسیار خوبی است.

وی کرمان را شهر صنایع دستی خواند و با اشاره به اینکه در این حوزه دست روی هر رشته‌ای بگذاریم، آن در کرمان وجود دارد، گفت: باید قدر این موقعیت را بدانیم و از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

لزوم ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف صنایع دستی

وی از لزوم ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف صنایع دستی سخن به میان آورد و با بیان اینکه مس از کرمان به اصفهان می‌رود، در زنجان برش می‌خورد و با قیمت ارزان‌تر به کرمان می‌آید، تصریح کرد: اگر یک صنف وجود داشته باشد، می‌توانیم مثلا یک تن را تامین و در اختیار آنها قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از وجود ۷۰ هزار هنرمند در کرمان سخن گفت و ابراز داشت: آنها در ۱۰۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند که اگر در کنار هم قرار بگیرند و صنف ایجاد کنند، می‌توانند تحولات و اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

فعالی اضافه کرد: برخی از این تشکل‌ها و جوامع شکل گرفته‌اند که هتل‌داران بخشی از آن هستند، ضمن اینکه اتاق بازرگانی هم خوب کار می‌کند.

وی به لزوم ورود بخش خصوصی به این موضوع پرداخت و بیان داشت: این حوزه پتانسیل‌های خوبی دارد که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

در تلاش هستیم تخصص را به نسل بعدی انتقال دهیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان از همکاری با فنی‌وحرفه‌ای در زمینه آموزش سخن به میان آورد و تاکید کرد: در تلاش هستیم تخصص را به نسل بعدی انتقال دهیم.

وی حمایت از صنایع دستی و تعامل با هنرمندان را متن مجموعه تحت مدیریت خود خواند و گفت: به طور مثال ۲۰ هزار متر گلیم در سیرجان بافته می‌شود اما از استان خارج می‌شود، پرداختش جای دیگری است و صادرات آن نیز در جای دیگری رخ می‌دهد.

فعالی ادامه داد: این زنجیره در حال تغییر بوده و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

وی عنوان کرد: دو پروژه در سیرجان داریم که تسهیلات خوبی دارد، یک پروژه ۸.۵ میلیارد تومان و یک پروژه هم ۱۲ میلیارد تومان است.

در صنایع دستی کرمان پشتیبان داریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از طرح پشتیبان برای صنایع دستی نام برد و گفت: کسانی که خودشان نمی‌توانند مستقیم وارد بشوند یا وسیله آن را ندارند، این تسهیلات را به یک شخص دیگر می‌دهیم و این شخص وظیفه دارد در قالب گروه پشتیبان یک تعداد نفراتی را تحت پوشش خودش قرار دهد.

کرمان را از سالن آخر نمایشگاه گردشگری، به ردیف اصفهان و فارس رساندیم

فعالی از بهبود معرفی گردشگری کرمان در کشور سخن به میان آورد و تصریح کرد: سال اول که در نمایشگاه گردشگری تهران شرکت کردیم، کرمان را در سالن آخر جای داده بودند که چندان توجهی به آن نشد، اما سال گذشته با استان‌های یزد، اصفهان و فارس در سالن ۳۷ بودیم که اتفاق خوشایندی است.

کرمان یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و این همه ذوق و هنر در دنیا حیرت‌انگیز است، تعدد و تنوع آنها حجم زیادی از سلایق را تحت پوشش خود قرار می‌دهد که امیدواریم با تلاش بی‌وقفه مسؤولان امر، بیش از گذشته شناخته و شکوفا شوند.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب





گردشگری کرمان در مسیر تحول

منبع: فــارس
? گردشگری کرمان در مسیر تحول