گام بلند کمیته امداد برای ساماندهی نقطه‌های تاریک محرومیت/ لزوم چاره‌اندیشی برای چرخه معیوب ساماندهی کودکان متکدی در کرمان

با توجه به اینکه کودکان متکدی نه آموزش می‌بینند و نه به‌درستی پرورش می‌یابند و در سال‌های آینده معضل بزرگی برای جامعه می‌شوند، ضمن اینکه سلامت آنها هم در خطر است، نهادهای متولی و مسؤولان امر باید نسبت به ساماندهی آن‌ها اراده محکم‌تری داشته باشند چراکه هم بخشی از نیروی جوان آینده را از دست […]


با توجه به اینکه کودکان متکدی نه آموزش می‌بینند و نه به‌درستی پرورش می‌یابند و در سال‌های آینده معضل بزرگی برای جامعه می‌شوند، ضمن اینکه سلامت آنها هم در خطر است، نهادهای متولی و مسؤولان امر باید نسبت به ساماندهی آن‌ها اراده محکم‌تری داشته باشند چراکه هم بخشی از نیروی جوان آینده را از دست می‌دهیم و هم آبروی شهر در خطر افتاده است.

فت فتو _ کرمان؛ آمنه شهریارپناه: اگر کرمان را سرزمین استعدادها و پتانسیل‌ها بنامیم گزافه نگفته‌ایم، سرزمینی مقاوم، مهم، تاثیرگذار، سرافراز و پرافتخار، اما شدیدا مظلوم.

از هرطرف به این شهر نگاه می‌کنیم در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌ها، مظلومیت از چهره‌اش می‌بارد.

در نگاه کلی استانی چهارفصل با معادن متنوع و سرمایه‌های مختلف، نباید دردهای پیش پا افتاده داشته باشد، اما متاسفانه رنج آن به کف خیابان کشیده شده و دخترکان و پسرکانش با چشمانی بی‌فروغ آینده‌شان را به بازی گرفته‌اند، موضوعی که چهره شهر را غمگین‌تر و رنجورتر کرده است.

 قدم زدن در خیابان‌ها برای مردم سخت شده، احساساتشان را بر می‌انگیزد و اعصابشان را سخت خرد می‌کند، از جلوی هرکدام از سوپری‌های شهر که عبور کنیم، خودش را نشان می‌دهد، فرقی نمی‌کند عجله داشته باشیم یا با آرامش حرکت کنیم، کودکی یا جلویت می‌پرد یا چادرت را می‌کشد، با لحنی که دلت را آب می‌کند می‌گوید: خاله از این مغازه چیزی برایم می‌خری؟

اگر کمی در چهره‌اش مکث کنی ادامه می‌دهد: خیلی گرسنه‌ام، از صبح چیزی نخورده‌ام، اگر از کیفت خوراکی یا میوه‌ای به آنها بدهی قبول نمی‌کنند و اصرار دارند حتما از همین مغازه برایشان خرید کنی.

اگر چند دقیقه‌ای آنها را زیر نظر بگیری متوجه می‌شوی دردشان گرسنگی لحظه‌ای نیست، بوی سوءاستفاده از معصومیت کودکان و تحریک احساسات مردم خیلی وقت است که در شهر پیچیده اما انگار به مشام مسؤولان امر نمی‌رسد.

کودکانی که نه آموزش می‌بینند و نه به‌درستی پرورش می‌یابند، در سال‌های آینده معضل بزرگی برای جامعه می‌شوند، ضمن اینکه سلامت آنها هم در خطر است.

 واقعیت این است که علاوه بر زنگ خطر برای کودکان، چهره شهر نیز زشت و کریه شده و هر روز به آن دامن زده می‌شود باید این وضعیت نابسامان را حل کرد.

شاید بخش بزرگی از کودک متکدیان از اتباع باشند، فرقی نمی‌کند، حالا که آنها را در استان پذیرفته‌ایم، باید در تربیت فرهنگی و علمی آنها هم سهیم باشیم، شاید در آینده باز هم در کشور ما باشند، حتی اگر نبودند هم باید برایمان مهم باشد چرا که ناامنی جوامع همسایه به کشور ما هم سرایت می‌کند.

یکی از وظایف کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بررسی و شناخت انواع محرومیت‌‌های مادی و معنوی نیازمندان و تبیین آنها و شناسایی افراد و خانواده‌‌های لازم‌‌الحمایه در شهر، روستا و عشایر است، حل ریشه‌ای این مسائل به این نهاد هم مربوط می‌شود، در ارتباط با فعالیت‌های کمیته امداد برای کاهش محرومیت در استان با مدیرکل این نهاد گفت‌وگو کردیم.

تعداد زیادی از کودکان سرو‌سامان گرفته‌اند 

 مدیرکل کمیته امداد حضرت امام‌خمینی(ره) در گفت‌وگو با فت فتو در کرمان از سامان یافتن تعداد زیادی از کودکان شهر طی مدت اخیر خبر داد و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۹، کمیته امداد و سازمان بهزیستی را مکلف به ارائه حمایت‌های معیشتی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی کرده که در همین راستا تعاملات بسیار خوبی در زمینه تبادل مددجویان و ارائه خدمات مشترک در زمینه ساماندهی و حمایت‌های اجتماعی، معیشتی و غیره صورت می‌پذیرد و تاکنون تعداد زیادی از کودکان سرو‌سامان گرفته‌اند.

حمایت از خانواده‌های کودکان نیازمند اساس کمیته امداد است

ناصر عسکری‌نژاد حمایت از خانواده‌های کودکان نیازمند را اساس کمیته امداد خواند و با تاکید بر اینکه کمیته امداد بر اساس رسالت خود مبنی بر تقویت بنیه دینی، اعتقادی، حمایت و هدایت تحصیلیِ مددجویان اقدام می‌کند، عنوان کرد: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار پس از ارائه مشاوره‌های لازم و بر اساس تفاهم‌نامه همکاری چندجانبه امداد، آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان بهزیستی، نخست به ارائه تحقیق و حمایت از خانواده‌های آنها می‌پردازد و در صورت لزوم اقدام به نگهداری کودکان در خوابگاه‌های شبانه‌روزی و برنامه‌های مهارت‌آموزی می‌کند.

هرسال هزاران خانواده مددجو توانمند می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)، از خودکفایی، خوداتکایی و توانمندسازی هزاران خانواده مددجو در هرسال خبر داد و گفت: کمیته امداد متولی رفع فقر است، نه تولید فقر، متاسفانه عوامل اجتناب‌ناپذیر متعددی از جمله مباحث اقتصادی و بعضاً حوادث طبیعی منجر به بروز این وضعیت شده و همین موضوع به محرومیت و کاهش سطح درآمدی مردم دامن می‌زند و در نتیجه مراجعه و امداد می‌شود.

عسکری‌نژاد اضافه کرد: کمیته امداد بر اساس اندیشه و تفکر دینی و فقهی حضرت امام‌خمینی(ره) و با هویت دینی، مردمی، جهادی، عام‌المنفعه و غیرانتفاعی با هدف توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تامین خودکفایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان تشکیل شد که در همین راستا طی این ۴۴ سال با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده با استفاده از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری، کمک‌های مردمی و بخشی از اعتبارات دولتی توانسته در جهت اهداف تعیین شده قدم بردارد.

وضعیت موجود زیبنده کرمان نیست

مدیرکل کمیته امداد حضرت امام‌خمینی(ره) به اتباع بیگانه هم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه تعدادی از کودکان متکدی در کرمان از اتباع هستند و ما در ارائه خدمات‌رسانی به آنها با محدودیت مواجه هستیم، تصریح کرد: وضعیت موجود زیبنده کرمان به‌عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام نیست.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی امر نظیر شهرداری، نیروی انتظامی، امور اتباع و سازمان‌های حمایتی در خصوص سازماندهی متکدیان و کودکان کار همکاری بیشتری داشته باشند.

عسکری‌نژاد ادامه داد: کمیته امداد در این زمینه آمادگی خود را بیش از گذشته اعلام می‌کند تا همشهریان شاهد جلوه‌های زیبایی از زندگی در سطح شهر باشند.

امیدواریم نهادهای متولی و مسؤولان امر که کم هم نیستند، اراده محکم‌تری برای جمع کردن این فضای کرمان داشته باشند، چراکه هم بخشی از نیروی جوان آینده را از دست می‌دهیم و هم آبروی شهر شدیدا در خطر افتاده است.

پایان پیام / ۸۰۰۶۵/ب





گام بلند کمیته امداد برای ساماندهی نقطه‌های تاریک محرومیت/ لزوم چاره‌اندیشی برای چرخه معیوب ساماندهی کودکان متکدی در کرمان

منبع: فــارس
? گام بلند کمیته امداد برای ساماندهی نقطه‌های تاریک محرومیت/ لزوم چاره‌اندیشی برای چرخه معیوب ساماندهی کودکان متکدی در کرمان