کمبود سرم و برخی از داروهای سرماخوردگی در کرمان

کرمان – مردم کرمان در حالی همچنان در داروخانه های شهر برای پیدا کردن سرم و برخی از داروهای سرماخوردگی سرگردان هستند که قرار بود این مشکل رفع شود. فت فتو – گروه استان‌ها: در کنار کرونا که شیوع آن نسبت به قبل کمتر شده اما این روزهای مردم کرمان با شیوع قابل توجه بیماری […]

کرمان – مردم کرمان در حالی همچنان در داروخانه های شهر برای پیدا کردن سرم و برخی از داروهای سرماخوردگی سرگردان هستند که قرار بود این مشکل رفع شود.

فت فتو – گروه استان‌ها: در کنار کرونا که شیوع آن نسبت به قبل کمتر شده اما این روزهای مردم کرمان با شیوع قابل توجه بیماری آنفلوانزا مواجه شده‌اند، نکته قابل توجه اینکه با بازگشایی مدارس و مهدهای کودک که در اکثر آنها حتی زدن ماسک هم رعایت نمی‌شود کودکان به قشر در معرض خطر این بیماری تبدیل شده‌اند و موارد زیادی از ابتلاء به این بیماری در کودکان مشاهده می‌شود.

در حالی که مراجعه به مطب‌های پزشکان و صدور نسخه‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا در جامعه به خصوص کودکان به صورت قابل توجهی افزایش یافته است اما در داروخانه‌های شربت‌های سرماخوردگی کودکان، استامینوفن و آنتی بیوتیک ها به سختی پیدا می‌شود.

مشکل کمبود دارو طی هفته‌های اخیر از سوی رسانه‌ها پیگیری شد و قرار شد با واردات دارو و افزایش تولید کارخانه‌های داخلی مشکل کاهش یابد اما با گذشت بیش از یک هفته هر چند اوضاع کمی بهتر شده اما همچنان کمبود دارویی مشهود است.

سرم چند هفته است در کرمان کمیاب شده و فقط در اورژانس بیمارستانها می‌توان به سرم دسترسی داشت و در داروخانه‌ها کمتر می‌شود سرم تزریقی و شستشو پیدا کرد

زراعی متصدی یکی از داروخانه‌های کرمان گفت: سرم چند هفته است در کرمان کمیاب شده و فقط در اورژانس بیمارستانها می‌توان به سرم دسترسی داشت و در داروخانه‌ها کمتر می‌شود سرم تزریقی و شستشو پیدا کرد در حالی که به دلیل سرماخوردگی تقاضا برای سرم بالاست، اینگونه نیست که بگوییم چون فروش بالاست سرم وجود ندارد عملاً سرمی برای توزیع وجود ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از اقلامی که کمیاب است آنتی بیوتیک های شربتی است و به همین دلیل سعی می‌کنیم از داروهای جایگزین برای رفع این کمبود استفاده کنیم.

قطره استامینوفن کم یاب است

یکی دیگر از کارکنان داروخانه‌های کرمان با اشاره به کمبود قطره استامینوفن کودکان می‌گوید: مراجعه برای تهیه این قطره‌ها و شربت‌های مسکن و آنتی بیوتیک و شربت سرماخوردگی کودکان زیاد است اما سهمیه محدودی داریم و عملاً تا چند ساعت بعد از توزیع تمام می‌شود.

وی عنوان کرد: شربت‌هایی مانند سودآفدرین که مرتبط با سرماخوردگی هستند نیز کمتر توزیع می‌شود از پزشک‌های اطراف داروخانه خواسته‌ایم داروهای جایگزین را تجویز کنند، ضمن اینکه شرکت‌های توزیع عنوان کرده‌اند که با توجه به واردات دارویی بخشی از مشکلات به زودی رفع می‌شود.

از پزشک‌های اطراف داروخانه خواسته‌ایم داروهای جایگزین را تجویز کنند، ضمن اینکه شرکت‌های توزیع عنوان کرده‌اند که با توجه به واردات دارویی بخشی از مشکلات به زودی رفع می‌شود

وی گفت: در خصوص داروهای خارجی به جز ویتامین‌ها و مکمل‌ها اکثراً کمبود ایجاد شده است، که شامل اسپری‌های تنفسی، داروهای قلبی، پوکی استخوان و… است البته در مواردی نمونه‌های ایرانی توزیع شده است که کمتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد در صورتیکه از نظر علمی بسیاری از این داروها از نمونه‌های خارجی چیزی کم ندارند.

وی در خصوص آنتی بیوتیک های خوراکی گفت: طی روزهای اخیر وضعیت کمی بهتر شده و برخی از داروخانه‌ها این داروها را توزیع می‌کنند و به نظر می‌رسد با توجه به آغاز تولید در کارخانه‌های داخلی به زودی شرایط به وضعیت عادی برمی گردد.

مردم از جایگزینی خودسر داروها و درمان خانگی خودداری کنند

یکی از پزشکان عمومی کرمان نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: نکته اول اینکه مردم باید بدانند که آنتی بیوتیک ها ارتباطی به درمان آنفلوانزا ندارند و در مواردی برای درمان عفونت‌های ثانوی مانند سینوزیت تجویز می‌شود که سعی کردیم طی هفته‌های اخیر جایگزین کنیم.

کمبود سرم و برخی از داروهای سرماخوردگی در <a href=کرمان ” height=”400″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2021/08/17/4/3863949.jpg” width=”600″>

مریم سلاجقه عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم در صورت عدم دسترسی به داروی تجویز شده برای جایگزینی حتماً به پزشک مراجعه کنند و داروهای دیگر را خودسر جایگزین نکنند زیرا به خصوص برای کودکان این مساله مشکل ساز می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در خصوص آنتی بیوتیک ها وضعیت بهتر شده اما در زمینه تأمین سرم هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: درمان‌های خانگی هم جایگزین مناسبی نیستند و روند درمان حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود، این روزها موارد مراجعه به دلیل سرماخوردگی و آنفلوانزا زیاد شده عملاً طیف بیماری‌های ویروسی در این فصل از سال گسترده می‌شود و که هم اکنون نمی‌توان تفاوت خاصی بین کرونا و آنفلوانزا قائل شد به همین دلیل از مردم می‌خواهیم همچنان استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

درمان‌های خانگی هم جایگزین مناسبی نیستند و روند درمان حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود، این روزها موارد مراجعه به دلیل سرماخوردگی و آنفلوانزا زیاد شده عملاً طیف بیماری‌های ویروسی در این فصل از سال گسترده می‌شود

مهدیه خواجویی، یکی از شهروندان کرمانی نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: متأسفانه اکثر داروخانه‌های کرمان را برای تهیه قطره استامینوفن جستجو کردم اما نتیجه نگرفتم در حالی که فرزندم تب بالا داشت و در نهایت مجبور شدم از بروفن استفاده کنم که برای کودکان داروی مناسبی نیست.

وی افزود: برای تهیه سرم شستشو نیز به نتیجه نرسیدم و درنهایت از آب نمک در خانه استفاده کردم البته برخی از داروخانه‌های هم استفاده از نمک‌های آماده جامد را پیشنهاد می‌دهند که باید از لازم پزشکی تهیه شود.

وی گفت: در کنار کمبود دارو نرخ برخی از داروهای بزرگسالان مانند فشار خون، چربی خون و بیماری‌های قلبی هم افزایش یافته و با توجه به اینکه افراد سالمند و بازنشسته از این داروها بیشتر استفاده می‌کنند هزینه سنگینی را شامل می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی هم به فت فتو گفت: برای تهیه دارو به داروخانه‌های شهرهای کوچک اطراف شهر کرمان و یا روستاها مراجعه کردم و چون تقاضا در این مناطق پایین بود توانستم برخی از داروها را پیدا کنیم.

زهرایی افزود: در فصل پاییز و زمستان مسلماً تقاضا برای داروهای سرماخوردگی افزایش می‌یابد و باید برای این مشکل پیش بینی می‌شد اما به نظر می‌رسد همزمان با گرانی دارو هم کمیاب شده و دلیل این امر هم مثل بقیه کالاها به تولید کنندگان و انتظار برای افزایش قیمت است.

مشکل به زودی رفع می‌شود

در همین زمینه نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ضمن عنوان اینکه این مشکل مردم را به صورت مکرر پیگیری کرده‌ایم گفت: به زودی مشکل رفع می‌شود و با توجه به واردات دارو و افزایش تولید داخلی به کشور طی روزهای آینده مشکلات رفع می‌شود.

محمد مهدی زاهدی افزود: در پیگیری که از مسئولان استانی انجام شد کمبود سرم نیز به زودی رفع می‌شود و تولید افزایش یافته است.

وی گفت: این مشکل از سوی وزارت خانه نیز پیگیری شده است و حداکثر تا چند روز آینده نگرانی مردم با تأمین سرم رفع می‌شود.

در کنار اینکه باید استفاده از داروهای تولید داخل افزایش یابد و در این مسیر فرهنگ سازی بسیار مهم است از مسئولان نیز انتظار می‌روند با پیش بینی مشکلات کالاهای مورد نیاز تأمین و در دسترس مردم قرار گیرد.

کد خبر ۵۶۲۹۹۰۸




کمبود سرم و برخی از داروهای سرماخوردگی در کرمان

منبع: مــهر
? کمبود سرم و برخی از داروهای سرماخوردگی در کرمان