کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است

کرمان- مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: جامعه عشایری شمال استان براساس سرشماری سال ۹۸ بیش از ۱۶ هزار خانوار است که بعد از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور محسوب می شود. به گزارش نذیر کرمان، رضا نیکزادی ظهر پنجشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، ضمن اشاره به […]

کرمان- مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: جامعه عشایری شمال استان براساس سرشماری سال ۹۸ بیش از ۱۶ هزار خانوار است که بعد از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور محسوب می شود.

به گزارش نذیر کرمان، رضا نیکزادی ظهر پنجشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، ضمن اشاره به اهمیت ارتقا زندگی و معیشت عشایر گفت: درخواست‌ها و مطالبات عشایر نسبت به گذشته تفاوت زیادی داشته است به نحوی که امروزه، اینترنت، برنامه‌های آموزشی و … به عنوان یکی از نیازهای اصلی این قشر جمعیتی شده است.

وی عدم بارندگی و خشکسالی را مهمترین مشکل قشر عشایر استان ارزیابی کرد و گفت: خشکسالی ۱۰ سال گذشته باعث شده است علاوه بر تخریب بیش از ۸۰ درصد مراتع، معیشت عشایر تحت تأثیر قرار گیرد به نحوی که سالیانه ۲۰۰۰ خانوار عشایر شمال کرمان به جنوب استان و بخشی از مناطق استان هرمزگان کوچ می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان در زمینه اقدامات حمایتی انجام شده از عشایر استان کرمان گفت: علاوه بر استقرار چندین دستگاه آبرسان در مناطق عشایری شمال استان کرمان، بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی نیز بین عشایر توزیع شده است تا ضرر ایجاد شده توسط خشکسالی را تا حدودی جبران کنیم.

نیکزادی از تولید ۳۰ درصدی صنایع دستی استان توسط عشایر خبر داد و افزود: افزایش تولید صنایع دستی و توسعه گردشگری و کشت گیاهان دارویی برای جایگزینی سایر تولیدات عشایر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان جامعه عشایری را دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی دانست و گفت: جامعه عشایری شمال استان براساس سرشماری سال ۹۸ حدود ۱۶ و ۱۰۰ نفر خانوار و جمعیت ۶۴ هزار نفری است و کرمان دومین استان عشایرنشین در کشور بعد از فارس قرار دارد.

وی امهال وام‌های گذشته عشایر را که به دلیل خشکسالی دچار مشکل شده‌اند، بسیار مهم دانست و گفت: علاوه بر این موضوع، تداخل اراضی به ویژه در مرز استان‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و وزارت کشور باید این موضوع را مرتفع کند.

کد خبر ۵۹۰۳۶۵۲




کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است

منبع: مــهر
? کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است