چالشی به نام بهره‌وری با ماشین‌آلات فرسوده و عدم رقابت پذیری/ تولیدکنندگان دستورالعمل‌های تولید را نمی شناسند

علیرضا رحمان نژاد گفت: یکی از چالش‌های مهم استان‌ کرمان این است«که» بهره‌وری برخی از واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن دانش فنی یا فرسودگی ماشین‌آلات، پایین آمده و با بالا رفتن قیمت، امکان رقابت و بازار را از دست می دهند. علیرضا رحمان نژاد، معاونت امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت کرمان در […]

علیرضا رحمان نژاد گفت: یکی از چالش‌های مهم استان‌ کرمان این است«که» بهره‌وری برخی از واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن دانش فنی یا فرسودگی ماشین‌آلات، پایین آمده و با بالا رفتن قیمت، امکان رقابت و بازار را از دست می دهند.

علیرضا رحمان نژاد، معاونت امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت کرمان در گفتگو با «فت فتو» درخصوص فعالیت‌های این معاونت گفت: معاونت امور صنایع«صمت» شامل دو اداره تحت عنوان صنایع فلزی و صنایع غیرفلزی است؛ براساس تعاریف انجام شده، واحدهای تولیدی و تولید‌کنندگان مختلف برای دریافت برخی خدمات عمومی مانند پروانه‌های بهره‌برداری، تامین مواداولیه، تسهیلات و … به این معاونت مراجعه می کنند.

عدم آگاهی از دستورالعمل های اداره صمت مهمترین مشکل واحدهای تولیدی است

وی بیان کرد:  یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی عدم آگاهی از دستورالعمل ها، بخشنامه‌ها و موارد حقوقی است؛ گاهی به دلیل عدم آگاهی از فرایندها، واحد تولیدی از مسیر اصلی خود دور می شود در حالی که با یک اطلاع‌رسانی دقیق توسط کارشناسان می تواند به مسیر خود برگردد و درگیر برخی مشکلات که امر تولید را مختل می کند، نشود.
 
رحمان نژاد تصریح کرد: ما با متولی‌گری سازمان صمت، سالنی را به اسم میز خدمت یا مرکز پاسخگویی تجهیز کرده‌ایم که کارشناسان امر پس از دریافت درخواست متقاضی، در کوتاه ترین زمان ممکن راهنمایی‌های لازم را ارائه داده و مسیر فرایند را توضیح می دهند و در نهایت متقاضی برای ادامه کار به بخش های مختلف ارجاع داده می شود.

معاون امور صنایع اداره کل صمت کرمان با بیان اینکه تشکیل میز خدمت در راستای بهبود ساختار فرایندها انجام شده است، اذعان کرد: در این زمینه سعی کرده‌ایم، اخذ مدارک دریافتی را کاهش دهیم و تنها به مدارک لازم اکتفا کنیم؛ همچنین بنرهای مختلفی که مسیر فرایند پیگیری را نشان می دهد نیز در سالن اصلی این سازمان نصب شده، کتابچه های ساده ای نیز در حال طراحی است که فرایندهای اصلی معاونت و دستورالعمل های موردنیاز متقاضی در آن قید شده است، تا افراد از روال کارتولید و حق و حقوق خود مطلع شوند.

لزوم آگاهی واحدهای تولیدی از حقوق تولیدی خود/ مطالبه گری را فرهنگ‌سازی کنیم

رحمان نژاد با انتقاد ازاینکه در استان کرمان نسبت به سایر استان ها مطالبه گری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید مطالبه گری را در استان فرهنگ‌سازی کنیم؛ گاهی واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه می شوند که با دریافت پاسخی ناامید کننده، دیگر پیگیر نمی شوند، این درحالی است که صنعتگران باید پیگیر مشکلات خود باشند و درصدد حل آن‌ها برآیند، که لازمه آن دانستن تمامی حقوق تولیدی است.

وی افزود: کارگروهی تحت عنوان رفع موانع تولید در استان  داریم که هرکس مشکلی در راستای تولید یا دریافت پروانه داشته باشد، دراین کارگروه مطرح می کند تا براساس قانون و دستورالعمل ها، این مشکلات و موانع سرمایه گذاری و تولید برطرف شود.

رحمان نژاد با تاکید بر اینکه اگر مردم حقوق‌ خود را بشناسند و مطالبه گری کنند، بسیاری از مشکلات حل می شود، عنوان کرد: شاید بالغ بر شصت درصد سرمایه‌گذاران حتی ریز اطلاعات این کارگروه را نمی دانند و برخی افراد چون در یک زمینه نتیجه نگرفته اند، تصور می کنند در سایر موارد هم پیگیری بی تاثیر است.

معاون امور صنایع اداره کل صمت کرمان اظهار کرد: کارشناسان برای رفع مشکلات افراد تلاش می کنند؛ کارشناس باید در راستای قانون، با توجه به تخصص و تجاربی که دارند با استفاده از ابزارهایی مانند کارگروه رفع موانع تولید، مشکل را حل کنند که این امر مستلزم درخواست تولید کنندگان است.

وی با اشاره به اینکه تمام دستورالعمل های مربوط به متقاضیان در سامانه «tashil.ir» در دسترس است، تصریح کرد: کارگروه ها در حوزه تخصصی به خوبی برگزار شده و مشکلات در جلسه کارشناسی با دقت و حوصله بررسی می شوند تا در کارگروه اصلی چالش جدی نداشته باشیم.

رحمان نژاد ابراز کرد: یکی از چالش های مهم استان این است که بهره وری برخی از واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن دانش فنی یا فرسودگی ماشین آلات پایین آمده و با بالا رفتن قیمت، امکان رقابت و بازار را از دست می دهند.

پروژه‌های درحال پیگیری توسط معاونت امور صنایع برای احیاء ۴۳ واحد تولیدی

وی با اشاره به پروژه فعال سازی واحد‌های راکد در استان تاکید کرد: یکی از برنامه ها در راستای احیای واحدهای تولیدی راکد استفاده از ظرفیت کارگروه هاست و پروژه دیگر تثبیت یا افزایش آمار تولید واحدهای صنعتی است.

رحمان نژاد افزود: لیست برخی صنایع مهم که محصولات استراتژیک تولید می کنند، توسط وزارت صمت تحت عنوان صنایع منتخب تنظیم شده که ظرفیت تولید آنها بسیار اهمیت دارد و روزانه رصد می شوند.

معاون امور صنایع اداره کل صمت کرمان گفت: ما با مقایسه آمار تولید این صنایع نسبت به ماه گذشته و سال قبل، درصد رشد یا کاهش را تعیین می کنیم؛ درصورت رشد آمار، سعی می کنیم به افزایش این درصد کمک کنیم و در صورت کاهش رشد، با پیدا کردن دلایل آن، در صدد رفع موانع و مشکلات با طرح عارضه‌یابی برمی‌آییم.

وی اذعان  کرد: عارضه‌یابی واحدهای تولیدی پروژه ای است که نحوه شروع و میزان بودجه مورد نیاز  آن را محاسبه کرده‌ایم که ازاین طریق مشکلات واحدهای تولیدی فنی را به صورت تخصصی یافته و به آنها در جهت ارتقاء کمک کنیم.

«سامانه‌جامع‌تجارت» گامی موثری برای رشد واحدهای تولیدی

رحمان نژاد عنوان کرد: کار مهم دیگر ما پیگیری «سامانه‌جامع‌تجارت» در راستای شفاف سازی واحدهای تولیدی است که واحدها اطلاعات خود را شامل مواد اولیه، محصولات و … را در سامانه ثبت کرده و قابل رصد هستند.

معاون امور صنایع اداره کل صمت کرمان با اشاره به پروژه بازسازی واحدهای تولیدی و فعال کردن واحدهای راکد اظهار کرد: برای هریک ازاین پروژه ها ضمن اینکه کمیته عارضه‌یاب تشکیل داده‌ایم، ریزبرنامه هایی را نیز تعریف کرده‌ایم، زیرا در هدف گذاری که شده است، باید امسال ۴۳ واحد تولیدی را از راه های مختلف مثل تسهیلات یا کارگروه و غیره… فعال کنیم.

وی با اشاره به شرکت آماتیس عنوان کرد: متاسفانه این واحد به دلیل بدهی قبض گاز با ۱۵۰ نفر پرسنل چندین سال تعطیل بود درحالی‌که بازارکار خیلی خوبی داشت؛ با بررسی هایی که انجام شد با مصوبه ای که گرفتیم، گاز این واحد وصل شد، اولین تولید خود را شروع کرد و ضمن تسویه قبض گاز، در طرح توسعه در حال استخدام ۵۰ نفر نیروی جدید است.

رحمان نژاد در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام می دهیم، ارتباط بین واحدهای کوچک و بزرگ و شناساندن واحدها به یکدیگر است که در این مورد کارهای بنیادی بسیار خوبی توسط همکاران انجام شده است که به زودی اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/طهماسبی
 




چالشی به نام بهره‌وری با ماشین‌آلات فرسوده و عدم رقابت پذیری/ تولیدکنندگان دستورالعمل‌های تولید را نمی شناسند

منبع:آرمـان
? چالشی به نام بهره‌وری با ماشین‌آلات فرسوده و عدم رقابت پذیری/ تولیدکنندگان دستورالعمل‌های تولید را نمی شناسند