هشدار دامپزشکی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو

با آغاز فصل گرم و تکثیر جمعیت حشرات به ویژه انگل‌هایی مانند کک و کنه احتمال شیوع بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند. حسن لطفعلی پور، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند گفت: بیماری CCHF یکی از بیماری‌های ویروسی و واگیر است که در دام هیچ گونه علائم مشهودی ندارد، ولی برای انسان […]

با آغاز فصل گرم و تکثیر جمعیت حشرات به ویژه انگل‌هایی مانند کک و کنه احتمال شیوع بیماری CCHF یا تب کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند.

حسن لطفعلی پور، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند گفت: بیماری CCHF یکی از بیماری‌های ویروسی و واگیر است که در دام هیچ گونه علائم مشهودی ندارد، ولی برای انسان بسیار خطرناک و مهلک می‌باشد.

اومی گوید: این بیماری از دام به انسان از طریق تماس با هر گونه ترشحات دام‌های آلوده مانند، مصرف فراورده‌های آلوده و همچنین از طریق گزش کنه و له کردن کنه با دست منتقل می‌گردد.

رئیس اداره دامپزشکی در خصوص مراقبت‌های لازم برای افرادی که در ارتباط مستقیم با دام و فراوده‌های دامی هستند گفت: بسیاری از افراد مانند دامداران، کارکنان کشتارگاه دام، قصاب‌ها که ارتباط نزدیک با دام و فراود‌های آن دارند در اولویت بیماری هستند و بایستی مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

او می گوید: استفاده از ماسک و دستکش و همچنین اجتناب از برخی رفتار‌های پر خطر نظیر گذاشتن چاقوی آلوده در دهان، مصرف جگر و سایر فراورده‌ها به صورت خام و حتی نیمه پز می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

لطفعلی پور همچنین به همه مصرف کنندگان گوشت قرمز هشدار داد مردم بایستی گوشت خود را از مراکز معتبر تهیه نموده و گوشت مهمور به مهر دامپزشکی ولیبل مخصوص کشتارگاه باشد.

به گفته او عامل این بیماری در اثر نگهداری گوشت تازه به مدت ۲۴ ساعت و آلایش‌های خوراکی نظیر جگر و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه یعنی دمای یخچال از بین می رود.

او گفت: از اقدامات مهم پیشگیری از بیماری مبارزه با کنه‌ها و سایر حشرات در دامداری‌ها می‌باشد که به دامدارن جهت حفظ سلامت خود و خانواده و همچین سایر مردم تاکید می‌گردد اماکن دامی و بدن دام‌ها را با سموم موجود در داروخانه‌های دامپزشکی سم پاشی کنند.

فت فتو کرمان کرمان




هشدار دامپزشکی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? هشدار دامپزشکی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو