هجوم آفت خاموش به نخلستان‌های شرق کرمان

آفت سوسک سرخرطومی حنایی بیش از یک هفته است که به جان نخلستان‌های بم افتاده و باغ‌شهر بم محل تولید بهترین خرمای مضافتی جهان از این آفت متأثر است. به گزارش نذیر کرمان از بم، اعظم ناظمی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در جلسه مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی در این شهرستان […]


آفت سوسک سرخرطومی حنایی بیش از یک هفته است که به جان نخلستان‌های بم افتاده و باغ‌شهر بم محل تولید بهترین خرمای مضافتی جهان از این آفت متأثر است.

به گزارش نذیر کرمان از بم، اعظم ناظمی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان امروز در جلسه مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های شهر بم‌ مشاهده شده است و باید برای مهار و کنترل این آفت همه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: باید این آفت در بم‌ پایش و رصد شود و تمام‌ خانه باغ‌های بم‌ باید تک‌تک رصد و پایش شود. نیاز به مشارکت همه مردم داریم تا این آفت مهار و کنترل شود.

ناظمی گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی آفت خاموش و مانند موریانه است و درخت نخل را از داخل می‌خورد  بدون اینکه کشاورز متوجه شود. وقتی خسارت به درخت زد دیگر درخت نخل را به کلی از بین برده و تا جایگزین درخت نخل جدید ۱۵ سال طول می‌کشد و این یک آفت جدی برای نخلستان‌هاست و کشاورزان تک تک درختان خود را پایش و رصد کنند.

 مدیر حفظ  نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: از علائم این آفت زدگی، زردی تنه درخت و پاجوش نخل و خروج شیره بد بو از درخت بوده و صدای خراطه در داخل درخت خرما نشانه حمله سوسک سر خرطومی حنایی به نخل است که در حال خوردن درخت از داخل است که در صورت مشاهده چنین مواردی باید سریعا به جهاد کشاورزی گزارش داده شود.

 ناظمی افزود: برنامه حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان اول پایش آفت است و در صورتی که درختی آلوده باشد کارشناسان ما تیمار درخت را به‌طور کامل انجام می‌دهند و کار تله‌گذاری برای این آفت در حال انجام است.

ناظمی، مهمترین عامل انتقال سوسک سرخرطومی حنایی را از راه پا جوش آلوده دانست و از همه کشاورزان خواست اجازه انتقال پاجوش به هیچ‌کس ندهند.

بهترین خرمای جهان در معرض نابودی

 اکبری نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران نیز گفت: خرما یک ‌محصول استراتژیک است و ۸۰ درصد اقتصاد شهرستان بم ‌و شرق استان‌ کرمان از محصول خرماست.

وی ادامه داد: آفت سرخرطومی خرما متاسفانه سال ۱۳۶۹ در ایران مشاهده شده است. طی این ۳۰ سال متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای کنترل این آفت انجام‌ نشده و متاسفانه این آفت کل استان‌های خرماخیز کشور را درگیر کرده و همچنین به نخلستان‌های شهر بم هجوم آورده است.

وی عنوان داشت: سالانه ۱۰۰ هزار تن خرمای مضافتی بم‌ به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود که اکنون این محصول مورد تهدید سوسک سرخرطومی حنایی قرار گرفته است و اگر این آفت کنترل نشود در آینده چیزی به نام‌ خرما در کشور نخواهیم داشت، بنابراین مسؤولان و مردم باید نسبت به مبارزه با این آفت به‌صورت جدی اقدام کنند.

هشدار آلودگی سطح قرمز در باغ شهر بم

معقول مدیر جهاد کشاورزی بم نیز در این نشست اظهار داشت: در هفته گذشته برای اولین‌بار آفت در شهرستان بم دیده شد و درختان آلوده شناسایی و تیمار شدند.

وی ادامه داد: کل شهرستان را در حال پایش هستیم و از ادارات دولتی و بخش خصوصی درخواست می‌کنم با تمام ظرفیت برای مبارزه با این آفت همکاری کنند.

معقول خاطرنشان کرد:  این آفت از نظر فائو جز ۴ آفت تهدیدکننده مواد غذایی دنیاست و با توجه به اینکه۸۰ درصد مردم بم معیشیت آنها از محصول خرماست، باید همه کمک کنند تا این آفت خاموش کنترل و از بین برود چراکه این آفت می‌تواند درخت نخل را به‌طور کامل از بین ببرد.

معقول ابراز کرد: آفت سوسک سرخرطومی حنایی، باغ شهر بم را درگیر کرده است و مبارزه با این آفت متفاوت است و باید خانه به خانه در باغ شهر بم با این آفت مبارزه کنیم و کمی کار ما را سخت کرده است.

مدیر جهاد ‌کشاورزی بم گفت: هجوم این آفت در باغ شهر بم در آلودگی سطح قرمز قرار دارد و همه مردم‌و کشاورزان و ادارات کمک کنند تا با این‌ آفت مبارزه کنیم.

 معقول گفت: سطح باغ‌شهر بم ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و قطب تولید بهترین خرمای جهان است و این باغ شهر ثبت میراث جهانی است که باید برای حفظ این باغ شهر و نخلستان‌های آن کمک شود.

محمد برزنگ فرماندار بم نیز گفت: متاسفانه این آفت به بم و باغ‌شهر بم رسید که ضرورت دارد مبارزه علمی جدی با آن انجام شود.

فرماندار بم عنوان داشت: شرق استان کرمان سالانه ۳۰۰ هزار تن از بهترین خرمای جهان که رطب مضافتی است را تولید و به بیش از ۷۰ کشور دنیا صادر می‌کند.

پایان پیام/۳۷۶۳/ب





هجوم آفت خاموش به نخلستان‌های شرق کرمان

منبع: فــارس
? هجوم آفت خاموش به نخلستان‌های شرق کرمان