نباید برخی موضوعات اجتماعی را قضائی و انتظامی کرد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: بسیاری از موضوعات و آسیب‌های سطح جامعه، ماهیت اجتماعی دارند. به گزارش سرویس قضائی و اجتماعی نذیر کرمان؛ سیدمهدی قویدل در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم حوزه قضائی کشکوئیه رفسنجان با اشاره به اقدامات فرهنگی که از سوی نهادهای فرهنگی و … […]

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: بسیاری از موضوعات و آسیب‌های سطح جامعه، ماهیت اجتماعی دارند.

به گزارش سرویس قضائی و اجتماعی نذیر کرمان؛ سیدمهدی قویدل در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم حوزه قضائی کشکوئیه رفسنجان با اشاره به اقدامات فرهنگی که از سوی نهادهای فرهنگی و … انجام شده، عنوان کرد: با وجود همه اقدامات اما این فعالیت‌ها متناسب با حجم تهاجم و سرعت پیشرفت تکنولوژی‌ها نیست و خیلی بیشتر باید کار کنیم.

وی به مقوله عدالت ترمیمی اشاره کرد و گفت: عامه مردم، افراد توانا، معتمدین و متنفذین محله ها و … برای جلوگیری از ورود بسیاری از آسیب‌ها بایستی مشارکت فعال داشته باشند چراکه برای هر فرد نمی‌توانیم یک پلیس بگذاریم و برای هر اقدام و آسیبی نمی‌توانیم جرم انگاری داشته و برای هر جرم یک بازداشتگاه و زندان در نظر بگیریم.

قویدل با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی و نیروی جوان مهمترین سرمایه هر جامعه است، افزود: در این باره باید برنامه ریزی داشته باشیم و خوشبختانه در سال‌های اخیر در این خصوص اتفاقات خوبی رقم خورده است.

معاون قضایئ رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه باید تقسیم کار، تعامل میان نهادی و مطالبه گری را اولویت کار و مردم را هم در پیشگیری از وقوع جرم مشارکت دهیم، تصریح کرد: جرم شناسان و حقوقدانان تاکید دارند که مجازات سنگین تنها عامل بازدارنده نیست؛ قطعا یکسری شرایط و اقدامات در کنار هم باید قرار گیرند تا روند کاهشی در بحث آسیب‌ها و جرائم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب سال ۱۳۹۴ گفت: این قانون تکلیف کرده که پیشگیری از وقوع جرم وظیفه دستگاه قضا و در برخی مواد آن آمده که سایر دستگاه ها وظیفه دارند در بحث پیشگیری با قوه قضائیه همکاری کنند، کما اینکه دادستان، دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم است و این مهم بیانگر این است که این شورا ضمانت اجرا دارد.

قویدل در ادامه با اشاره به اینکه همزمان با فناوری اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی یکسری آسیب ها و مشکلاتی نیز بوجود می‌آید، تصریح کرد: ضرورت دارد تا همراه با پیشرفت و ظهور فناوری‌های جدید، سواد و فرهنگ استفاده از تکنولوژی‌ها نیز ایجاد و تقویت شود. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در پایان با بیان اینکه ایجاد امنیت بدون مشارکت، همگرایی و هم افزایی محقق نمی‌شود، گفت: متاسفانه در سطح جامعه نگاهی که به مقوله امنیت است، تک بعدی است و عده ای  بر این باورند که باید اقدامات کیفری و سلبی انجام شود و فقط مجموعه قضائی و انتظامی در خیلی از موضوعات ورود کنند که باید این نگاه و باور نیز تغییر کند.

انتهای خبر/ طهماسبی




نباید برخی موضوعات اجتماعی را قضائی و انتظامی کرد

منبع:آرمـان
? نباید برخی موضوعات اجتماعی را قضائی و انتظامی کرد