میراث گردان محبوب «حاج‌قاسم» در سفره «محرم»

گردان نانوایان میراث کسی است که حاج‌قاسم لقب «چریک پیر» به او داد، بی‌شک نان‌های او از همان ابتدا عطر حسین داشت که اینچنین عالم‌گیر شده است. نذیر کرمان کرمان/آمنه شهریارپناه: دفاع‌مقدس گردان‌ها و گروه‌های زیادی داشت اما یکی از آنها زنانه و خاص بود، از همان ابتدا با کربلا گره خورد و کربلایی زهرا […]


گردان نانوایان میراث کسی است که حاج‌قاسم لقب «چریک پیر» به او داد، بی‌شک نان‌های او از همان ابتدا عطر حسین داشت که اینچنین عالم‌گیر شده است.

نذیر کرمان کرمان/آمنه شهریارپناه: دفاع‌مقدس گردان‌ها و گروه‌های زیادی داشت اما یکی از آنها زنانه و خاص بود، از همان ابتدا با کربلا گره خورد و کربلایی زهرا خانم آستین‌هایش را بالا زد، بانوان همسایه و علاقه‌مندان را صدا کرد تا برای رزمندگان پیرو خط عاشورا نان بپزد.

آنها که حدودا صد نفر بودند، در طول شبانه‌روز سخت کار می‌کردند و هفته‌ای یک کامیون نان به جبهه‌ها می‌فرستادند، روزهایی که با زمزمه زیارت عاشورا و ذکر مصیبت‌های امام‌حسین(ع) در دشت کربلا آغاز و با دعا و صلوات برای حفظ سلامتی رزمندگان اسلام تمام می‌شد.

بعد از جنگ، علی اسدی از اسارت برگشت و گردان نانوایان را احیا کرد، دور جدید فعالیت این گردان روی موج ارادت به امامِ عاشورائیان تنظیم و زنان روستای خانوک عهد بستند محرم‌ها برای مراسم عزای آقا نانِ امام‌حسینی بپزند و عطر نان را در کنار بوی اسپند و عود بلند کنند.

این محرم هم مثل همیشه برنامه ویژه‌ای دارند، علی اسدی مسؤول اجرایی موکب گردان نانوایان در گفت‌وگو با نذیر کرمان در کرمان از پخت روزی ۱۰۰۰ قرص نان در موکب خبر داد و گفت: گردان نانوایان در دهه اول محرم هر روز برای ۳ هزار عزادارِ عاشورا نان می‌پزد.

وی از آماده‌سازی موکب برای حضور در مراسم اربعین سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی می‌کنیم تا ۲۰ روز قبل از اربعین کربلا باشیم، در صحن عقیله بنی‌هاشم مقدمات را آماده و از ده روز زودتر شروع به پخت نان می‌کنیم.

اسدی اضافه کرد: پخت روزانه ۲ هزار، تا ۲ هزار و ۲۰۰ قرص نان در برنامه گردان نانوایان است که ۴ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

گردان نانوایان میراث کسی است که حاج‌قاسم لقب «چریک پیر» به او داد، بی‌شک نان‌های او از همان ابتدا عطر حسین(ع) داشت و نذر فرزندان و یاران امام بود که اینچنین عالم‌گیر شده است.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب





میراث گردان محبوب «حاج‌قاسم» در سفره «محرم»

منبع: فــارس
? میراث گردان محبوب «حاج‌قاسم» در سفره «محرم»