موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده است

نذیر کرمان/کرمان مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده، گفت: خوشبختانه این بیماری، مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نبوده و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست. دکتر سیدسجاد حسینی‌ نسب […]

نذیر کرمان/کرمان مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده، گفت: خوشبختانه این بیماری، مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نبوده و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دکتر سیدسجاد حسینی‌ نسب امروز ۲۰ شهریورماه در این رابطه اظهار کرد: طی ارزیابی انجام شده توسط دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان کرمان با واکسینه نمودن بالغ بر سه میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و درصد تحقق ۹۶ درصدی واکسیناسیون دام استان، از سوی سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این ارزیابی میزان تحقق در فاز ملی واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه صورت گرفت، در ادامه افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی حاد واگیردار در نشخوارکنندگان اهلی و وحشی است که سبب بروز خسارت‌های اقتصادی می‌شود.

حسینی‌نسب بیان کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع دام بیمارحاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر دام نیز حاوی ویروس است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده، اظهار کرد: خوشبختانه این بیماری، مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نبوده و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.
حسینی‌نسب بیان کرد: یکی از راه‌های مهم پیشگیری از این بیماری در کنار رعایت اصول امنیت زیستی، واکسیناسیون به موقع و کارامد است.

انتهای پیام




موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده است

منبع: ایـسنا
? موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده است