موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد

به گزارش نذیر کرمان، آیین رونمایی از اولین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور و در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.   روح الله دهقانی، معاون علمی، فد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در این مراسم،  با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی […]

به گزارش نذیر کرمان، آیین رونمایی از اولین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور و در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.  

روح الله دهقانی، معاون علمی، فد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در این مراسم،  با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه گفت: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد.

وی افزود: این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی سازی و تولید آن گام برداشته‌اد.

دهقانی ادامه داد: یک شرکت دانش‌بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سارسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، تشکیل شد و با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور‌های شش سیلندر گام گذاشتند و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.  

دهقانی مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‎ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسیده است. 

وی ادامه داد: امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزء کلیدی‌ترین دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود  ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو‌های تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

دهقانی درباره این پروژه تازه افتتاح شده، توضیح داد: در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه  چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

وی افزود: متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد.

دهقانی به اقدامات انجام‌شده توسط این تیم تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور از جمله این اقدامات است.

وی در همین راستا ادامه داد: ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی نیز از جمله دیگر اقدامات این تیم است.

انتهای پیام/




موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آنـــا
? موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد