مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد آری یا خیر؟

بعداز ظهر امروز اعضای شورای شهر کرمان در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی ابعاد مختلف ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد پرداختند و در خصوص مناقصه آن تصمیم‌گیری کردند. به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» ظهر امروز جلسه فوق‌العاده شورای شهر در خصوص تصمیم‌گیری در رابطه با انجام مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح شهید زنگی‌آبادی (شرف‌آباد) برگزار […]



بعداز ظهر امروز اعضای شورای شهر کرمان در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی ابعاد مختلف ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد پرداختند و در خصوص مناقصه آن تصمیم‌گیری کردند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» ظهر امروز جلسه فوق‌العاده شورای شهر در خصوص تصمیم‌گیری در رابطه با انجام مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح شهید زنگی‌آبادی (شرف‌آباد) برگزار شد.

در این جلسه ابتدا محسن تویسرکانی شهردار کرمان سه‌راهی شرف‌آباد را یکی از معضلات و مشکلات نقاط ترافیکی شهر کرمان دانست و گفت: سه‌راهی شرف‌آباد از نقاط مورد دغدغه و تقاضای مردم برای حل معضل این مکان بوده است، تصمیم گرفتیم که با هم‌اندیشی و مصوبه شورای شهر این پروژه رقم بخورد.

وی ادامه داد: از برخی پیمانکاران مشاوره گرفته شده است امیدواریم این اتفاق رقم بخورد و در سال جاری نهایی شود.

شهردار کرمان بیان کرد: اگر این پروژه رقم بخورد از بار ترافیکی شرق به غرب و ورودی شرف‌آباد به‌سمت بلوار جهاد کاسته خواهد شد.

در ادامه امیرحسین زارع مسئول پروژه معین تردد کویر گفت: بعداز استعلامی که از صفارزاده مشاور طرح اجرای حمل و نقل شد بر ضرورت اجرای این تقاطع تاکید شد؛ قبلاً صحبت شد که یک تقاطع در انتهای ۲۴ آذر احداث شود اما با مطالعه و تحقیقات بنا شد تا در سه‌راهی شرف‌آباد ایجاد شود چراکه ضرورت اجرای آن بیش‌از ۲۴ آذر دیده شد.

وی افزود: بین بیرم‌آباد، سه‌راه سیلو، ۲۴ آذر و شرف‌آباد به این نتیجه رسیده شد که اولویت اول شرف‌آباد است و از میان چند الگو برای ایجاد تقاطع شرف‌آباد الگوی روگذر مطرح شده است.

زارع عنوان کرد که برای اجرای تقاطع شرف‌آباد ۱۰ گزینه درنظر گرفته شد و توضیح داد: از جمله حفظ وضعیت موجود با دوربرگردان در دو طرف اما در سمت افضلی‌پور امکان ایجاد دوربرگردان ایمن وجود ندارد و هم‌چنین به‌دلیل کابل‌های فشار قوی امکان تعریض وجود نداشت و اگر می‌خواستیم دوربرگردان هم‌سطح ایجاد کنیم پیش‌بینی تصادفات می‌شد.

مسئول پروژه معین تردد کویر ادامه داد: گزینه بعدی اجرای تقاطع شرف‌آباد طرح خاتم بود با رابط‌های جهتی و گزینه روگذر و زیرگذر مطرح بود.

وی ادامه داد: در طرح خاتم که رابط جهتی بود در ابتدای امر این رابط‌ها با تیرهای برق برخورد می‌کرد‌، در طرح زیرگذر به‌همراه حفظ وضعیت موجود در آن زمان مطرح بود که بخشی از طرح اجرا نشود و اجرای طرح ناقص تنها هزینه بر دوش گذاشته می‌شد.

زارع توضیح داد: اگر می‌خواستیم گزینه زورگذر و زیرگذر را اجرا کنیم با توجه به این‌که خط اصلی فاضلاب بود، طرح با مشکل برخورد کرد و نمی‌توانستیم این طرح را اجرا کنیم، در نهایت گزینه روگذر شبیه تقاطع سیدی با قراردادن چراغ راهنمایی از دو طرف پیشنهاد داده شد که این طرح به‌لحاظ پوشش ترافیک و هزینه مناسب‌ترین است.

در ادامه هریک از اعضای شورای شهر در خصوص اجرای طرح تقاطع غیرهم‌سطح سه‌راهی شرف‌آباد اظهارنظر کردند که در زیر می‌خوانیم:

سید محمد صادق تقوی منشی شورا در این‌رابطه گفت: نگاه من قبل از این‌که در فضای شورای شهر باشم، نگاه متفاوت‌تری بوده است و شاید منتقد و مخالف هم داشته باشد اما مطمئنم افرادی هم موافق باشند، معتقدم که شهر را نباید به‌سمت خودرو محور پیش برد بهتر است از رویکرد حوزه سلامت به‌آن‌نگاه کرد.

وی ادامه داد: با افزایش تعداد ماشین‌ها مسلماً با این رویکرد با احداث خیابان جدید، تعریض معابر، تقاطع و …که خودرو حاکم باشد، موافق نیستم.

منشی شورای شهر بیان کرد: باتوجه به آمارهای سلامت روان که در کرمان است و باتوجه به سلامت جسم مردم کرمان اگر می‌توانستیم در حوزه حمل‌ونقل عموم، تفریح و سلامت روانی مردم هزینه شود، نتیجه‌بخش‌تر بود اما باتوجه به این‌که این مکان رینگ شهری است علی‌رغم میل باطنی‌ام موافق هستم.

محمود بابایی دز ادامه گفت: در ابتدای بحث شرف آباد مطرح بود که آیا این بخش در اولویت بوده است یا خیر، دوم این‌که با ارائه چندین مدل کدام‌یک بهتر خواهد بود اکنون دغدغه‌ای مطرح است از جمله این‌که افراط و تفریط در زمینه شهرداری وجود دارد گاهی در یک برهه زمانی چند پروژه باهم شروع می‌شد و در نهایت کاری به نتیجه نمی‌رسید و از طرفی تنها اجرای یک کار مناسب نیست.

وی ادامه داد: معتقدم اگر شهرداری بتواند این‌کار را انجام دهد آورده بیشتری خواهد داشت از طرفی باید به بُعد اجتماعی آن برای همراهی مردم نیز باید توجه شود.

سید محمد موسوی  رئیس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری توضیح داد: مسائل ترافیکی شهرداری و عبور و مرور شهر بر کسی پوشیده نیست آخرین طرح جامع ترافیک مربوط به سال ۸۸ بوده است و بعد از آن سال ۹۶ بوده، طرحی که با گذشت زمان دیگر قابلیت اجرا ندارد و اکنون هنوز نتایج مطالعات طرح جامع ترافیکی نهایی و قطعی نشده متاسفانه بسیار عقب هستیم و به‌صورت تخصصی به این موضوعات پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به مسائل احساسی و زودگذر نباید تصمیم گرفت، دادن نظرات خوب است اما بردن این نظرات در جایگاه شورای ترافیک مناسب نیست؛ مقایسه کردن این پروژه با پروژه‌های گذشته اصلاً مناسب نیست بلکه به‌عنوان متولیان شهر باید در حل مشکلات تلاش کرد معطل گذاشتن این موضوع علاوه بر افزایش هزینه‌ها جواب‌گوی وقت مردم هم خواهیم بود.

محمد رضا کمساری نایب رئیس شورای شهر کرمان بیان کرد: اگر امکان اجرای این پروژه با استفاده از ظرفیت شهرداری باشد صرفه‌جویی و اعتمادبنفس رخ خواهد داد، امیدواریم با سرعت خوب و تدابیر شهردار با کم‌ترین اختلال در رفت و آمد مردم انجام شود، انکار نمی‌کنیم که در شهر کرمان نقاط ترافیکی وجود دارد بنابراین مردم از رینگ شهر استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی و نظرات اجرای کارها تبدیل به چالش برای مردم می‌شود بنابراین می‌توان از رسانه‌ها استفاده کرد و مردم را در این رابطه آگاه ساخت.

حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری بیان کرد: پروژه‌هایی که توسط دستگاه‌های مسئول در جایی کلنگ می‌خورد و مسئولان بعد از آن تلاش می‌کنند تا آن را اجرا کنند در دولت‌ها نیز پروژه‌های نیمه‌تمام به نفع مردم به‌فوریت انجام می‌شود.

وی توضیح داد: این نقطه از شهر کرمان با دو ورودی همراه است یکی از شمال و دیگری از سمت شرف‌آباد است در واقع این نقطه از شهر کرمان تعدیل ورود و خروج محوری است که تقاضای سفر دارد که به‌جهت تسهیل، توسعه و تقاضای سفر برای مردم ایجاد تقاطع در این نقطه ضرورت دارد.

محمد امینی زاده رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت: مسئله تاکنون این بود که نهاد علمی تایید نکرده بود اما اکنون صفارزاده مطرح کرده است بین تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرمان از جمله الله‌آباد، سه‌راه سیلو، بیرم‌آباد و سه‌راه نیک‌زاد، سه‌راهی شرف‌آباد در اولویت است.

عشرت کردستانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعیبیانکرد: در ابتدا نگران بودم تقاطعی هم‌چون آزادی ایجاد شود، اما باید سوال کرد آیا از نظر فنی این طرح بهترین طرح است یا خیر؟ نظر قاطعی نمی‌توانم بیان کنم و نیاز به زمان بیشتری دارم.

منصور ایرانمنش  رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی توضیح داد: در گذشته هم‌سطح‌سازی مطرح شد اما همه به این‌نتیجه رسیدند که تقاطع غیرهم‌سطح مناسب این مکان است پی‌گیریم امسال این کار آغاز و تمام شود.

وی  اظهار کرد: سه سال این پروژه عقب افتاد و اکنون با هزینه‌های زیادی روبرو هستیم نسبت‌به سال گذشته امیدورام که هرچه سریع‌تر این‌ پروژه اجرا شود.

علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان عنوان کرد: در این‌که مشکل کمربندی شهر باید حل شود و این‌که باید غیر هم‌سطح باشد شکی نیست و این طرح مناسب‌تر از طرح‌های گذشته است نیز شکی ندارم  اما معضل اصلی ورود به شرف‌آباد است که بسیار پرهزینه است.

وی ادامه داد: ما منابع شهرداری را در بانک بلوکه کرده‌ایم و هزینه نکردیم اگر چنین کردیم پس خائن هستیم اما اگر منابع را در جای دیگری خرج کردیم در نتیجه خدمت کرده‌ایم اگر سه سال کار اجرا نشده پول در جای دیگری هزینه شده است.

نادری بیان کرد: منابع در اختیار شهرداری محدود است درحالی‌که اگر یک طرح شروع و طرح بعدی آغاز شود، هم‌زمانی امکان‌پذیر است مشروط بر این‌که از نظر منابع مالی مشکل ایجاد نشود چرا که این پروژه‌ها جلو می‌رود بدون این‌که به بهره‌برداری برسند.

رئیس شورای شهر کرمان تاکید کرد: پل شهدای خلبان را نباید نیمه‌تمام گذاشت باید زمانی‌که آن را تمام کردیم به سراغ طرح شرف‌آباد برویم، هم‌زمانی باعث می‌شود که این پل‌ها به بهره‌برداری نرسند.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان در پایان گفت: عهد بستیم تا در جهت حل مشکلات مردم قدم برداریم اقدامات را با سرعت و با درنظر گرفتن کیفیت به اتمام برسانیم.
و یادامه داد: روزانه در حال بررسی پروژه‌ها هستیم، این نوید را می‌دهم باتوجه به قول پیمانکار و قول اداره اوقاف تا اواسط خردادماه راست‌گرد هوانیروز به پل کوثر افتتاح خواهد شد و تا روز مهندس در اسفندماه امسال پروژه نهایی خواهد شد و با این نگاه اجرای پروژه تقاطع شهید زنگی‌آبادی آغاز شود.

به گزارش «نذیر کرمان» در پایان احداث تقاطع شهید زنگی‌آباد از طریق مناقصه عمومی با مبلغ اولیه برآورد اولیه ۱۹۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون به مدت ۶ ماه با نحوه پرداخت صد در صد تهاتر با زمین با ۹ رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید.

انتهای خبر/ پسند

 


مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد آری یا خیر؟

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? مناقصه احداث تقاطع غیرهم‌سطح شرف‌آباد آری یا خیر؟