ملاکیت ایران در تولید سوخت های فسیلی راه را برای بهره گیری از انرژی پاک و جایگزین بسته است/ کمبود انرژی چالش پیش روی حاکمیت ها

بدالرضا غلامی گفت: ایران مالک دومین منابع گازی و سومین منابع نفت جهان است که با اتکا به این دو نعمت خدادادی بخشی از این منابع را برای اداره اقتصاد به‌صورت خام فروخته و بخش دیگر را برای تأمین انرژی داخل کشور سوزانده است و نیازهای انرژی داخلی نیز به حدی رسیده که بخش عمده […]

بدالرضا غلامی گفت: ایران مالک دومین منابع گازی و سومین منابع نفت جهان است که با اتکا به این دو نعمت خدادادی بخشی از این منابع را برای اداره اقتصاد به‌صورت خام فروخته و بخش دیگر را برای تأمین انرژی داخل کشور سوزانده است و نیازهای انرژی داخلی نیز به حدی رسیده که بخش عمده گاز تولیدی به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

عبدالرضا غلامی پژوهشگر و مشاور حوزه مدیریت راهبردی در گفتگو با “فت فتو” عنوان کرد: از دیرباز یکی از مهم­ترین و اساسی‌­ترین نیازهای بشر انرژی بوده است، انسان­‌های اولیه برای تأمین انرژی گرمایی و نور در بیشتر مناطق روزها از انرژی خورشید استفاده می­‌کردند و برای پخت و پز و تولید نور و گرما در شب­‌ها و ایام سرد سال با استفاده از چوب آتش درست کرده و بدین­ روش نیازشان را برآورده می­‌کردند.

وابستگی صنایع و جوامع صنعتی به منابع تجدیدناپذیر بر شدت مصرف آنها افزوده

وی افزود: بشر پس از گذشت سالیان متمادی با پیشرفت دانش و کشف منابع فسیلی به سوخت­‌های هیدروکربنی روی آورده و کم­‌کم این منابع را به خدمت گرفت، با گسترش جوامع و شکل­‌گیری صنایع بر سرعت استفاده از این منابع افزوده­ شد.

غلامی اذعان کرد: وابستگی صنایع و جوامع صنعتی به منابع تجدیدناپذیر بر شدت مصرف آنها افزوده به­‌گونه­‌ای که مصرف بی­‌رویه سبب شده این منابع که میلیون­‌ها سال طول کشیده در لایه­‌های زیرین زمین تشکیل شوند به سرعت تخلیه و دولت­‌ها با نگرانی­‌های جدی روبه‌رو شوند.

مشاور حوزه مدیریت با بیان اینکه از مهم­ترین مسائل پیش‌روی حاکمیت­‌ها انرژی و نحوه تأمین آن در حال حاضراست، گفت: محدودیت منابع انرژی تجدیدناپذیر، قیمت تمام شده استحصال آن‌ها، ضرورت حفاظت از محیط زیست که به‌واسطه بهره­‌برداری و مصرف بی­‌رویه این منابع در حال نابودی است.

غلامی تاکید کرد: از سویی ضرورت تأمین نیازهای جامعه بشری از منابع فسیلی به عنوان مواد اولیه با بهره­‌گیری از فرآیندهای پتروشیمیایی با توجه به وابستگی بیشتر صنایع به تولیدات این صنعت، دولت­‌ها و صاحبان صنایع را واداشته تا به دنبال منابع جدیدی برای تأمین انرژی روی آورند که تجدیدپذیر و کم­‌هزینه بوده و در ان واحد کمترین آسیب‌ را به اکو سیستم وارد کنند.

جهان منابع عظیم فسیلی را به جای تبدیل به کالاهای فرآوری شده را سوزانده

وی افزود: تا کنون جهان منابع عظیم فسیلی را به جای تبدیل به کالاهای فرآوری شده و ضروری برای زندگی سوزانده است گرچه کشورهای صنعتی چند سالی است با درک درست به دنبال تأمین انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدپذیر و به‌ویژه خورشید هستند و موفقیت­‌های چشمگیری را در این زمینه کسب کرده‌اند، برای نمونه آلمان نزدیک به ۵۰ درصد نیاز انرژی خود را از این طریق به‌دست می­‌آورد.

غلامی افزود: ایران تاکنون در بهره­‌گیری از انرژی­‌های پاک در دنیا کمترین سهم را دارد که می تواند عامل آن سیاست دیرباز اقتصاد تک محصولی و آسانی دست­یابی به منابع انرژی فسیلی بوده­ باشد.

مشاور مدیریت انرژی اذعان کرد: ایران مالک دومین منابع گازی و سومین منابع نفت جهان است که با اتکا به این دو نعمت خدادادی بخشی از این منابع را برای اداره اقتصاد به‌صورت خام فروخته و بخش دیگر را برای تأمین انرژی داخل کشور سوزانده است و نیازهای انرژی داخلی نیز به حدی رسیده که بخش عمده گاز تولیدی به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

وی با بیان انکه  نخستین چالش کلان مدیریت کشور در حوزه­ انرژی، ورود دیرهنگام به انرژی­‌های نوین است، گفت: دومین  چالش دوم کاهش مستمر نیاز کشورهای خریدار نفت و گاز به‌دلیل رویکرد جدید یعنی در به خدمت گرفتن انرژی پاک از سوی خریداران نفت است که آثار زیان­‌بار تغییر فناوری در آن کشورها که می توان از آن به‌عنوان تحریم فناورانه نفت و گاز نام برد، به زودی ما را دچا چالش می کند. 

گام اول؛ اصلاح الگوی مصرف انرژی
غلامی اذعان کرد: در گام نخست برنامه‌ریزی و انجام اقدام‌های مؤثر فرهنگی – اجتماعی در اصلاح الگوی مصرف انرژی باید صورت گیرد تا  از این دارایی ارزشمند صیانت شود و در گام دوم با توجه به وسعت جغرافیایی ایران و وجود حوزه­‌های سرزمینی مناسب به عنوان ظرفیت بزرگ خدادادی برای احداث نیروگاه­‌های خورشیدی باید مورد توجه واقع شود.

وی ادامه داد: بهره­‌گیری از مشارکت مردم به‌ ویژه در مناطقی که استعداد و شرایط ایجاد نیروگاه های خانگی را دارند نیز به‌ صورت خرد با نصب صفحه‌های خورشیدی بربام منازل و سطوح آفتاب­ گیر می­‌تواند یاری‌ رسان دولت باشند.

گام دوم؛ استفاده از پتانسیل ها و طرفیت جغرافیایی کشور

غلامی اذعان کرد: مشارکت اجتماعی – اقتصادی مردم ، مبادله، خرید و فروش برق تولیدی آن­ها چه با شبکه سراسری و چه همسایگان­‌ آنها در تولید ثروت برای خانواده­‌ها و توانمند کردن اقتصاد آنها با اهمیت بوده و از جهتی به­‌خاطر ملموس بودن این فعالیت تولیدی برای آنان بی‌شک در مدیریت مصرف نیز بسیار مؤثر است.

مشاور مدیریت انرژی، گام سوم  را توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز عنوان کرد و گفت: اقدام به توسعه این صنعت به‌عنوان موتور پیشران، برکات قابل‌توجهی نظیر ارزآوری از طریق صادرات غیرنفتی، تحقق عملی اقتصاد مقاومتی، ارتقای دامنه تاب­‌آوری، توسعه سایر صنایع با سیاست راهبرد ساخت داخل، تحقق نوآوری و تولید دانش فنی صنایع را در پی خواهد داشت.

گام سوم؛ توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز
وی افزود: برنامه‌ریزی و سیاست­‌گذاری در اجرای زیرساخت­‌های تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر، همچنین توسعه صنعتی در داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این زیرساخت­‌ها می تواند ایجاد اشتغال نیز داشته باشد.

غلامی در چاان خاطر نشان کرد: توسعه صنایع پایین­‌دستی و میان­‌دستی پتروشیمی نه تنها در بی­‌اثر کردن تحریم­‌های اقتصادی  نقش زیادی خواهد داشت، همچنین پیشگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بر فرآورده­‌ها و ایجاد اشتغال در کشور را نیز به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام/ طهماسبی

 




ملاکیت ایران در تولید سوخت های فسیلی راه را برای بهره گیری از انرژی پاک و جایگزین بسته است/ کمبود انرژی چالش پیش روی حاکمیت ها

منبع:آرمـان
? ملاکیت ایران در تولید سوخت های فسیلی راه را برای بهره گیری از انرژی پاک و جایگزین بسته است/ کمبود انرژی چالش پیش روی حاکمیت ها