مشکل آب برخی روستاییان قلعه‌گنج/ از آبرسانی تانکری تا تلاش برای ساخت مجتمع

کرمان- فت فتو- نزدیک شهر مرکز شهرستان قلعه‌گنج هستند اما این نزدیکی تاثیر چندانی در توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حیاتی مثل شبکه آب یا دیگر نیازها برایشان در این منطقه محروم نداشته و نیاز به حمایت و تامین اعتبارات بیشتر است. به گزارش فت فتو برخی از این اهالی روستایی شبکه آب شرب سالم ندارند، […]

کرمان- فت فتو- نزدیک شهر مرکز شهرستان قلعه‌گنج هستند اما این نزدیکی تاثیر چندانی در توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حیاتی مثل شبکه آب یا دیگر نیازها برایشان در این منطقه محروم نداشته و نیاز به حمایت و تامین اعتبارات بیشتر است.

به گزارش فت فتو برخی از این اهالی روستایی شبکه آب شرب سالم ندارند، آبرسانی تانکری هم با دریافت هزینه، آن هم در برخی نقاط با فاصله ۲۰ روزه یا بیشتر انجام می شود.

مشکل تامین آب شرب پایدار روستاییان که دستکم یکهزار و ۵۰۰ خانوار را در محدوده هایی از بخش مرکزی شهرستان محروم قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان شامل می شوند درحالی است که برخی اهالی می گویند بعد از جریان سیلاب دیماه با مشکلات دیگری همچون تخریب راه دسترسی در برخی نقاط نیز در مقاطعی مواجه بوده اند.

پای صحبت اهالی روستای رستم آباد

خبرنگار فت فتو مستقر در شهرستان قلعه گنج سری به برخی از این روستاها از جمله رستم آباد زده و پای صحبت ساکنان نشسته است؛ برخی از این روستاها از جمله شامل سورگ آباد، جم شاهی، میانشهر، چراغ آباد و رستم آباد هرکدام به نوعی درگیر مشکل آب شرب پایدار هستند؛ برخی از آنها شبکه آب ندارند، برخی آب بسیار شور دارند و تعدادی هم نیازمند تامین پایدار آب دائمی هستند.

مسئولان آبفا می گویند افزون بر پنج میلیارد تومان برای حل مشکل آب پایدار این روستاها تاکنون هزینه شده و در حد همین مقدار هم نیاز برای تکمیل وجود دارد که مسئولان بخش های مختلف مثل سپاه و بنیاد مسکن نیز قول همکاری داده اند.

روستای رستم آباد تقریبا در فاصله پنج کیلومتری  شهر قلعه گنج و بعد از محله چیل آباد شهر واقع شده است؛ بافت بیشتر منازل مسکونی در این روستا به گونه ای است که خانوار در زمین های کشاورزی خود و میان درختان نخلشان سکونت دارند و شغل و حرفه اهالی کشاورزی و دامداری است.

بخشی از خانوارهایی که در روستای رستم آباد ساکن هستند به آبادی مریدی نیز معروف هستند که یکی از اساسی ترین مشکلاتشان را نداشتن شبکه آب آشامیدنی و نیز جاده دسترسی به مسیر اصلی روستا می دانند.

البته همه اهالی روستای رستم آباد فاقد شبکه یا جاده نیستند، اما برخی اهالی باتوجه به موقعیت منازل مسکونی شان دارای این مشکلات هستند؛ اگرچه اهالی تعدادشان را افزون بر ۲۰ تا ۲۵ خانوار اعلام می کنند اما برخی مسئولان شمار آنها را کمتر از ۲۰ خانوار بر می شمارند.

این افراد می گویند در سیل اخیر پس از چندین روز با مشکل تردد مواجه بوده اند به طوری که برای تردد باید از میان زمین های کشاورزی و نخل های دیگر اهالی روستا تردد می کردند که موجب بروز مشکل برای دیگر کشاورزان نیز شده است.

نورمحمد مریدی زاده اهل روستای رستم آباد می گوید: بیش از ۲۰ خانوار هستیم که یکی از اساسی ترین مشکلات ما نداشتن آب آشامیدنی است.شبکه آبرسانی نداریم و آب شرب خانوارها از طریق تانکر سیار انجام می شود که ذخیره کردن آب برای مدت ها مخصوصا در تانکرهای فلزی روستا موجب زنگ زدن تانکر می شود و آب مانده در تانکر فلزی پس از چندین هفته دیگر بهداشتی هم نیست.

وی می افزاید: باتوجه به ماندگاری آب در تانکرهای اهالی که برخی از آنها به علت بضاعت پایین مردم فلزی است باید فاصله هایی را از میان درختان برای پر کردن ظروف آب از تلمبه های چاه آب کشاورزی طی کنیم.

مشکل آب برخی روستاییان قلعه‌گنج/ از آبرسانی تانکری تا تلاش برای ساخت مجتمع

تاج محمد چمانی پیرمرد ۷۰ ساله اهل روستای رستم آباد نیز که در این فصل به کار ساماندهی درختان تنومند نخل خود مشغول است به خبرنگار فت فتو نیز مشکل اصلی را آب شرب دانست و گفت: مشکلات دیگری غیر از آب هم داریم، به طور مثال خود من برق و کنتور برق ندارم.

توان خرید اشتراک و کابل برق ندارم

وی تصریح کرد: توان خرید کنتور برق، اشتراک و نیز کابل برق را تاکنون نداشته ام و نیاز دارم مدیران برق همکاری کنند.

چمانی افزود: آب اشامیدنی با تانکر نیز  هر ۲۰ روز یا یکماه یکبار از سوی آبفا داخل تانکرهای ذخیره آب اهالی تخلیه می شود.

منصور مریدی‌زاده از جوانان و ساکن روستای رستم آباد نیز با اشاره به مشکلات آب و جاده گفت:  طرح هادی در این روستا اجرا نشده است و چندین مرتبه پیگیر بوده ایم اما هرچه به بنیاد مسکن مراجعه کردیم پاسخ دادند اعتبار ندارند در اعتبارات آینده اقدام می شود.

جعفر ریگی ۶۴ ساله و اهل روستای رستم آباد نیز که می گوید هشت فرزند دارد که همه ازدواج کرده اند و با همسرش تنها زندگی می کند اظهارداشت:  ساختمان ۶۰ متری که کمیته امداد قلعه گنج برایمان احداث کرده زندگی می کنیم و مشکل آب آشامیدنی داریم.

مشکل آب برخی روستاییان قلعه‌گنج/ از آبرسانی تانکری تا تلاش برای ساخت مجتمع

چاه کشاورزیم را پلمب کردند

وی اظهارداشت: یک حلقه چاه کشاورزی به عمق ۳۰ تا ۴۰ متر در کنار خانه داریم که برای استفاده از اب آن کف کش گذاشته بودیم اما اداره امور اب از ۲ سال قبل این حلقه چاه را پلمب و اعلام کرد حتما باید استفاده کشاورزی از آن شود یا موتور پمپ کشاورزی روی چاه نصب کنیدکه مجوز هم ندارید.

 ریگی افزود: این در صورتی است که این چاه سالیان سال هست حفر شده و مربوط به چند سال گذشته نیست؛ ما از فرماندار قلعه گنج که برای بازدید مشکل آب به این روستا آمد هم تقاضا کردیم از اداره امور آب بخواهد این چاه را فک پلمب کند.

وی گفت که برای پر کردن مخزن آب به آبفا مراجعه می کنیم و پس از پرداخت هزینه می آیند و مخازن را پر می کنند.

بختیار دهقانپور مدیر امور ابفا شهرستان قلعه گنج نیز در این زمینه با تایید مشکلات در برخی روستاهای یادشده گفت: در روستای رستم آباد شبکه آب آشامیدنی ندارند و آب این خانوارها از طریق تانکر سیار تامین می شود.

به گفته وی ۲ تانکر ثابت پنج هزار لیتری در روستا در مکان مشخصی نصب شده و بابت هر سرویس تخلیه آب برای هر ۲ تانکر یکصد هزارتومان هزینه دریافت می کنیم.

دهقانپور تاکید کرد: برای تامین آب آشامیدنی خانوارهای روستاهای رستم آباد، جنگل آباد، چراغ آباد، حاجی آباد، شهید چاه نصیری زر، جم شاهی، سورگ آباد و میانشهر که تقریبا دارای جمعیتی متشکل از ۱۵۰۰ خانوار هستند آبفا شهرستان قلعه گنج پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان به منظور خرید ۱۱ کیلومتر لوله از محله نورآباد سرتک تا جم شاهی اعتبار گذاشت و خریداری شده است.

وی افزود: اما برای اجرای خط انتقال و حفر چاه آب دهی برای این روستاها نیز پنج میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم که این مجتمع به بهره برداری برسد.

دهقانپور گفت: ناحیه مقاومت بسیج، سپاه و بنیاد مستضعفان نیز قول همکاری در آبرسانی به این روستاها و مجتمع آبرسانی را داده اند. 
وی بیان کرد: همچنین در جریان سفر وزیر کشور هنگام جاری شدن سیل از روستای جم شاهی مقرر شد با مشارکت سپاه این طرح اجرایی شود.

دهقانپور اظهارداشت: در پی خشکسالی های چندین سال گذشته و کاهش آب های سطحی موجب شده آب این روستاها و مناطق بویژه در روستاهای سورگ آباد و جم شاهی  شور و غیرقابل آشامیدنی باشد که با نصب دستگاه اب شیرین کن نیز مشکل برطرف نشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در صورتی که سایر مسئولان مثل اداره امور آب نیز در این زمینه توضیحاتی داشته باشند آمادگی برای انتشار دارد.




مشکل آب برخی روستاییان قلعه‌گنج/ از آبرسانی تانکری تا تلاش برای ساخت مجتمع

منبع: ایرنـا
? مشکل آب برخی روستاییان قلعه‌گنج/ از آبرسانی تانکری تا تلاش برای ساخت مجتمع