مستندسازی ۲۵ اثر طبیعی و باستانی کرمان آغاز شد

کرمان – فت فتو – معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز مستندسازی ۲۵ اثر طبیعی و باستانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. به گزارش روز دوشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان […]

کرمان – فت فتو – معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز مستندسازی ۲۵ اثر طبیعی و باستانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه فت فتو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی با اشاره به اینکه آثاری که برای مستندسازی در نظر گرفته شده اند، شامل ۱۵ تپه و محوطه باستانی و ۱۰ اثر طبیعی است اظهار داشت: تپه‌ها و محوطه‌های باستانی مذکور در گستره شهرستان رودبار جنوب قرار دارند که مربوط به ادوار پیش از تاریخ (از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره تاریخی) است.

وی اظهار داشت: شهرستان رودبار جنوب با دارا بودن شمار فراوانی از تپه‌های باستانی از ادوار مختلف تاریخی پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی جایگاه ارزنده‌ای در مطالعات باستان‌شناسی جنوب شرق ایران دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: ۱۰ اثر طبیعی یاد شده نیز در گستره شهرستان‌های کرمان، فهرج، رابر، بافت، فاریاب و راور قرار دارند و از آنجایی که از شرایط کافی و لازم برای ثبت برخوردار هستند امیدواریم بزودی این آثار در فهرست آثار ملی کشور قرار گیرند.

به گزارش فت فتو، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده و هزاران جاذبه تاریخی، طبیعی و نیز تربت پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، موقعیت ممتازی به این خطه در حوزه گردشگری بخشیده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از آن در منطقه شهداد به دست آمده، سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می رود.




مستندسازی ۲۵ اثر طبیعی و باستانی کرمان آغاز شد

منبع: ایرنـا
? مستندسازی ۲۵ اثر طبیعی و باستانی کرمان آغاز شد