مردم بیماری تب مالت را جدی بگیرند

نذیر کرمان/کرمان سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تب مالت، تب مواج، بیماری هزار چهره یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که می‌تواند از طریق تماس با دام آلوده، شیر و لبنیات خام آلوده سرایت کند. دکتر صدیقه کاظمی نیا امروز ۲۸ مردادماه در […]

نذیر کرمان/کرمان سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تب مالت، تب مواج، بیماری هزار چهره یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که می‌تواند از طریق تماس با دام آلوده، شیر و لبنیات خام آلوده سرایت کند.

دکتر صدیقه کاظمی نیا امروز ۲۸ مردادماه در خصوص بروز بیماری تب مالت هشدار داد و افزود: بروسلوز یا تب مالت یک بیماری باکتریایی و مشترک بین انسان و دام است که عامل آن در بدن دام‌های اهلی به ویژه بز، گوسفند، گاو، شتر و سایر حیوانات مبتلا وجود دارد و دام آلوده باکتری را از شیر، ادرار و ترشحات رحمی هنگام سقط یا زایمان دفع می‌کند.

وی اظهار کرد: مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، تماس مستقیم با ترشحات دام آلوده، عدم رعایت مسائل بیوسکوریتی در دامداری، حمل و نقل غیرمجاز دام از مناطق آلوده به داخل استان و ذبح غیربهداشتی دام از جمله مهم‌ترین عوامل ایجاد و گسترش بیماری تب مالت است.

کاظمی نیا یکی از مهم‌ترین علائم بیماری تب مالت در دام‌ها را سقط جنین عنوان کرد و افزود: از آنجا که یکی از راه‌های انتقال این بیماری به انسان تماس با جفت و جنین سقط شده دام مبتلا (ترشحات سقطی) است، بنابراین لازم است دامداران با رعایت نکات بهداشتی و همچنین استفاده از لباس کار مناسب از ابتلا به این بیماری خود را مصون کنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزش‌های اقتصادی دام‌های مبتلا و از طرفی به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌ انسان در دامپزشکی و آزمایشگاه‌ها از راه‌های دیگر انتقال بیماری هستند.

دکتر کاظمی نیا بیان کرد: هرساله به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی استان و نیز با هدف ارتقاء سلامت دام و محصولات دامی و کمک به افزایش تولید در دام‌های استان عملیات‌های واکسیناسیون توسط نیروهای این مجموعه صورت می‌گیرد.

وی از اجرای عملیات واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین استان کرمان علیه بیماری تب مالت (بروسلوز) به صورت کاملا رایگان خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال جاری مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین در استان علیه این بیماری آغاز شده که پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه بالغ بر ۵۳ هزار راس دام سنگین و ۶۸۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شوند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه تب ‌مالت یکی از مهمترین بیماری‌های زئونوز باکتریایی(مشترک بین انسان و دام) است که به عنوان یک تهدید بالقوه بهداشتی محسوب می‌شود، به شهروندان توصیه کرد: با توجه به احتمال انتقال تب مالت از طریق فرآورده‌های لبنی محلی آلوده، از فراورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده نموده و از مصرف شیرخام و سایر فراورده‌های لبنی غیرپاستوریزه مانند خامه، سر شیر، آغوز، بستنی و پنیر نرم تازه خودداری کنند.                                             

انتهای پیام




مردم بیماری تب مالت را جدی بگیرند

منبع: ایـسنا
? مردم بیماری تب مالت را جدی بگیرند