مدارس کانون شیوع آنفلوانزا/ کسی ماسک نمی زند

کرمان – مدارس در حالی به کانون شیوع آنفلوانزا تبدیل شده اند که استفاده از ماسک اجباری نیست و دانش آموزان بیمار هم در مدارس حضور می یابند. فت فتو – گروه استان‌ها: پشت در مطب‌های پزشکان مملو از دانش آموزان است که درگیر بیماری آنفلوانزا شده‌اند و در حقیقت این کودکان ناقلانی برای شیوع […]

کرمان – مدارس در حالی به کانون شیوع آنفلوانزا تبدیل شده اند که استفاده از ماسک اجباری نیست و دانش آموزان بیمار هم در مدارس حضور می یابند.

فت فتو – گروه استان‌ها: پشت در مطب‌های پزشکان مملو از دانش آموزان است که درگیر بیماری آنفلوانزا شده‌اند و در حقیقت این کودکان ناقلانی برای شیوع بیماری به والدین و سالمندان نیز به شمار می‌روند.

در داروخانه‌ها هم والدین در به در دنبال داروهایی هستند که گاه پیدا کردنشان به سختی انجام می‌شود. کودکان اکثراً دچار حالت تهوع، اسهال، بدن درد شدید و سردرد می‌شوند و البته به ندرت کارشان به بیمارستان می‌رسد اما این در مورد افراد سالمند و کسانی که بیماران زمینه‌ای دارند صادق نیست و اکثر این افراد وضعیت مناسبی بعد از ابتدا ندارند.

هر چند نمی‌توان گفت مدارس کانون اصلی شیوع بیماری است اما بدون شک با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس می‌توان عنوان کرد کلاس‌های درس و مدارس از مهمترین مکان‌هایی است که این ویروس در حال چرخش است.

با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس می‌توان عنوان کرد کلاس‌های درس و مدارس از مهمترین مکان‌هایی است که این ویروس در حال چرخش است

هر چند فعالیت مدارس با توجه به نیازهای آموزشی امری بسیار با اهمیت است اما با وجود پیگیری‌های رسانه‌ای و تذکرهای منابع پزشکی استفاده از ماسک در مدارس فراموش شده است، در دفاتر مدارس ماسک برای توزیع بین دانش آموزان وجود دارد اما حتی مدیران و کارکنان مدارس و معلمان هم ماسک ندارند.

در صف یکی از مطب‌های کرمان با یکی از دانش آموزان به گفتگو می‌نشینیم، احمد قاسمی کودکی ۱۱ ساله است که می‌گوید: در مدرسه اکثر دانش آموزان ماسک نمی‌زنند، فقط یکی از معلم‌ها از ماسک استفاده می‌کند.

حضور دانش آموزان بیمار در مدرسه

این کودک که حال و روز خوبی هم ندارد می‌گوید: روز چهارشنبه هفته گذشته معلم بعد از مدت‌ها ماسک زده بود و می‌گفت آنفلوانزا دارم از عصر همان روز بیمار شدم ضمن اینکه همه دانش آموزان بیمار در ردیف انتهایی کلاس یکی در میان می‌نشینند و صدای سرفه و عطسه‌هایشان شنیده می‌شود و در ساعات غیر درسی در میان بقیه بچه‌ها بدون ماسک هستند.

وی می‌گوید: وقتی ما می‌گوئیم که در خانه بمانند می‌گویند از کلاس درس عقب می‌مانیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به شیوع آنفلوانزا در خصوص این بیماری می‌گوید: در سال جاری کرونا کاهش یافته و در مقابل آنفلوانزا زیاد شده است از دانش آموزانی که بیمار می‌شوند می‌خواهیم تا پایان بیماری در خانه بمانند و به مدرسه مراجعه نکنند.

در سال جاری کرونا کاهش یافته و در مقابل آنفلوانزا زیاد شده است از دانش آموزانی که بیمار می‌شوند می‌خواهیم تا پایان بیماری در خانه بمانند و به مدرسه مراجعه نکنند

سعید صحبتی گفت: پیگیر تعطیلی مدارس نیستیم و ضرورتی هم وجود ندارد اما از دانش آموزان و مسئولان مرتبط می‌خواهیم استفاده از ماسک و رعایت دستور العمل ها با دقت انجام شود تا از این پیک عبور کنیم.

وی افزود: از ابتدای مهر ماه تا کنون ۱۷۹ نفر به دلیل ابتلاء به آنفلوانزا در کرمان بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

فوق تخصص بیماری عفونی کودکان در کرمان نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: هم اکنون در پیک بیماری آنفلوانزا قرار داریم و مراکز درمانی مملو از بیماران هستند و کودکان بخش قابل توجهی از بیماران را تشکیل می‌دهند.

علی حسینی نسب افزود: با توجه به سرد شدن دما و بسته شدن دربهای و پنجره‌ها و برداشتن ماسک‌ها در مراکز جمعیتی شاهد یک جهت قابل توجه هستیم در واقع به صورت انفجاری آنفلوانزا زیاد شده است.

وی عنوان کرد: برداشتن ماسک‌ها در مدارس کار اشتباهی بود و با توجه به اینکه آنفلوانزا چهار سویه مختلف دارد و احتمال اوج گیری هر کدام از سویه ها وجود دارد باید استفاده از ماسک در مراکز جمعیتی جدی گرفته شود.

وی گفت: درگیری کودکان با این ویروس بسیار زیاد است و حتی کرونا هم اینچنین موجی ایجاد نکرد، میزان درگیری بیمار با این ویروس هم طیف گسترده‌ای دارد و برخی از افراد بسیار شدید و برخی علائم اندک نشان می‌دهند.

وی گفت: کودکان بیمار بین ۷۲ ساعت تا ۵ روز باید استراحت کنند که این میزان بستگی به شدت درگیری با ویروس است.

کودکان بیمار بین ۷۲ ساعت تا ۵ روز باید استراحت کنند که این میزان بستگی به شدت درگیری با ویروس است

فوق تخصص بیماری عفونی کودکان ادامه داد: علائم یکباره خود را نشان می‌دهد و تب شدید و گلو درد از علائم بیماری است و تاکید می‌کنیم مردم از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک خود داری کنند و به طور معمول چند روز بعد از ابتلاء علائم کاسته می‌شود اما در این مدت استراحت کنند و مایعات گرم و استفاده از داروهای تجویز شده مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این خصوص گفت: طی ایام اپیدمی کرونا و استفاده مردم از ماسک بدن کودکان در مقابل آنفلوانزا ضعیف شده و حالا بعد از اتمام کرونا و برداشتن ماسک‌ها شاهد افزایش قابل توجه ابتلاء به این ویروس هستیم.

نیازی به تعطیلی مدارس نیست

مهدی احمدی نژاد افزود: وضعیت به حدی نیست که مدارس تعطیل شوند اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

وی عنوان کرد: پیگیری مهمترین رکن در جلوگیری از شیوع است و در این خصوص جامعه باید همکاری بیشتری داشته باشد.

وی گفت: علائم کرونا و آنفلوانزا شبیه هم است اما تنها یک درصد افرادی که بستری می‌شوند تست مثبت کرونا دارند و بقیه موارد آنفلوانزا است، از افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و افراد در معرض خطر می‌خواهیم واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

در حالی دستگاه‌های متولی بهداشت و درمان میزان نظارت در خصوص رعایت دستور العمل ها را به صورت محسوس کاهش داده‌اند اما سعی می‌کنند با تذکر جامعه را نسبت به شیوع این ویروس هوشیار کنند اما در مقابل به نظر می‌رسد دستگاه‌های دیگر باید همکاری بیشتری داشته باشند و در این میان مدارس و مهدهای کودک نقش قابل توجهی دارند و رعایت دستور العمل های بهداشتی و کارهای ابتدایی مانند استفاده از ماسک در این مراکز برای جلوگیری از چرخش ویروس در جامعه ضروری است.

کد خبر ۵۶۲۰۲۷۴




مدارس کانون شیوع آنفلوانزا/ کسی ماسک نمی زند

منبع: مــهر
? مدارس کانون شیوع آنفلوانزا/ کسی ماسک نمی زند